Moottoritien varteen vaikka väkisin

Heimo Hirvonen pohtii uuden hallin käyttötarkoitusta

Heimo Hirvonen pohtii, mitä tekisi 1300 neliön hallilla Helsinki-Tampere-moottoritien varrella.

Heimo Hirvonen pohtii, mitä tekisi 1300 neliön hallilla Helsinki-Tampere-moottoritien varrella.

Akaalainen Heimo Hirvonen osti kahdeksan vuotta sitten yritystontin Toijalan kaupungilta, moottoritien varresta. Noin seitsemän hehtaarin alueelle piti nouseman uusi talotehdas Helmitaloja valmistavalle Käyttökoti Oy:lle. Talokauppa kun kävi hyvin, ja tilat Rautatienkadulla Viialassa olivat auttamattoman ahtaat.

Toijalan kaupunki neuvoi Hirvosta olemaan hakematta poikkeuslupaa tehtaalleen, koska moottoritien varren sisältävä osa Toijalan Sataman kaavasta valmistuisi kolmen kuukauden päästä. Sitten selvittäisiin normaalilla rakennusluvalla.

Syyskuussa 2013 moottoritien vartta ei ole kaavoitettu vieläkään. Todennäköistä on, että kaupunki ei edes kaavoita aluetta. Heimo Hirvonen haki Aikansa odotettuaan poikkeuslupaa omalle tontilleen. Koska väestönsuojamääräykset muuttuivat, hän haki vielä uutta poikkeuslupaa saadakseen kaikki tilat lämpimään. Poikkeuslupaa odotellessaan Hirvonen rakensi vajaat kuusi vuotta sitten tehtaan silloiseen Kylmäkosken kuntaan ysitien varteen.

Tänä vuonna kesälomien jälkeen Hirvonen porukoineen pääsi rakentamaan tehtaan myös Akaaseen. Moottoritien varteen nousi 1300 neliön hallin runko ja kattoa tämän vuoden elo–syyskuussa. Sitä, minkälaista toimintaa halliin tulee, Hirvonen ei vielä tiedä. Näillä näkymin ei kuitenkaan talotehdasta.

– Jotain suunnitelmia on sukellusveneen ja helikopterin väliltä. Jotain omaa toimintaa varmaan, mutta emme me Kylmäkoskelta mihinkään muuta, Hirvonen sanoo sumuisena aamuna autojen virratessa moottoritiellä.

– Tämä tehdään nyt ulkopuolelta valmiiksi ja kevätpuolella jatketaan, jos näyttää siltä, että pitää saada pojille töitä.

Lepakoita ei löytynyt, rahaa kyllä

Hirvosen omistama vanha pelto on hänen mukaansa hyvää rakennusmaata, eikä uuden hallin perustuksia tarvinnut paaluttaa. Tien tontilleen Hirvonen teki pehmeämpien kaupungin maiden läpi omalla kustannuksellaan. Myöhemmin kaupunki on kartoittanut maaperää laajemminkin, mutta Hirvosen projektin alkaessa siihen ei ryhdytty.

Heimo Hirvosen uusi halli näkyy parhaiten Nahkialanvuoren puolelta.

Heimo Hirvosen uusi halli näkyy parhaiten Nahkialanvuoren puolelta.

– Kun minä ostin tämän tontin, oli itsestään selvä, että ensimmäisenä teetän maaperätutkimuksen. Maaperätutkimus suorempaa tietä ja muita kaupungin maa-alueita varten olisi maksanut 1600 euroa, mutta sitä rahaa ei löytynyt mistään.

Muita tutkimuksia alueella toki tehtiin mahdollista kaavaa ja poikkeuslupaa varten.

– Tänne tehtiin kaksi lepakkotutkimusta, jotka kumpikin maksoivat 5 000 euroa. Ensimmäisessä todettiin, että aihetta lisäselvitykseen ei ole, mutta silti joku halusi tehdä uuden, ja siihen löytyi toinen viisi tonnia silmänräpäyksessä. Ja kyllä tässäkin vielä mietittiin, voiko hallin taakse laittaa valoja, jos se sotkee lepakon vuorokausirytmin, Hirvonen kertoo.

Hirvosen ihmettely kohdistuu enimmäkseen kaupungista vuosia sitten lähteneeseen viranhaltijaan, mutta ovatpa miehen omatkin toimintatavat ehtineet muuttua.

– Nuorempana ajatteli, että on se kumma kun ei tapahdu. Nyt sitä heittää paperit sinne ja antaa byrokratian jauhaa aikansa.

Tontilla on vielä tilaa.

Tontilla on vielä tilaa.

Koska kaupungin maat ympärillä ovat höttöä, voisi joku olla kiinnostunut ostamaan seitsemän hehtaarin läntin hyvää maata ja lähes valmiin teollisuushallin. Tämänkin riskin Hirvonen on huomioinut ja tietää, kuinka toimisi.

– Kyllä silloin köyhän on lähdettävä.

Heimo Hirvonen pohtii, mitä tekisi 1300 neliön hallilla Helsinki-Tampere-moottoritien varrella.
Hallin seinät ja katto nousivat paikoilleen reilussa viikossa.

Hallin seinät ja katto nousivat paikoilleen reilussa viikossa.

Kommentti

Löylyjä odotellessa

Erinäiset yrittäjät ovat neuvotelleet moottoritien varren ja Sataman alueen kiinteistökaupoista ja rakennushankkeista Toijalan ja Akaan kaupunkien kanssa. Yksi tuoreimmista tapauksista oli Akaan Sontulassa saunoja rakentava Kärävä, joka olisi muuttanut ABC:n lähistölle ja samalla laajentanut ja uudistanut toimintaansa merkittävästi. Tyhjänä oleva tontti oli varattu muille liian pitkäksi aikaa, joten Kärävän uusi tehdas nousee parhaillaan Pirkkalaan.

Myös Aki Ajo olisi männävuosina rakentanut Toijalan ABC:n viereen ja ostanut vanhan vesilaitoksen koulutuskeskukseksi, mutta kauppoja ei syntynyt. Sittemmin Ajo itse muutti Hämeenlinnaan, mutta ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaritalli Ajo Motorsport jatkaa toimintaansa Akaanportissa.

Heikki Rissanen omistaa jo koko joukon kiinteistöjä Toijalan keskustasta ja onnistui kesällä tekemään kaupat myös vesilaitoksesta. Sinne suunniteltu toiminta on sitä, mitä myös kaupunki on odottanut. Päänavaus, jonka toivotaan vilkastuttavan aluetta ja houkuttelevan muita mukaan.

Heimo Hirvonen puolestaan on käynyt pitkän väsytystaistelun väsymättä itse lopullisesti. Viialassa tehtaiden entisiä asuintaloja ostamalla ja remontoimalla aloittanut moninkertainen asuntomessurakentaja voi nyt nojailla oman hallin seinään ja katsella parinkymmenen metrin päässä olevan moottoritien liikennevirtaa. Hallille ehtii kyllä keksiä käyttöä myöhemminkin.

Ehkä sekin päivä tulee, jolloin Aki Ajo tai Heimo Hirvonen vieraineen istuu Kärävän saunassa Rissasen vesilaitoksella.

Mikko Peltoniemi

Kommentit (3)

  1. Kukkurainen Eero

    Miten se Tampereen seudun rakennus sopisi Imatralle? Kiurulaan.Moottoritien varteen rakennettu hallitalo työpaikkatalo, ei käy pinta-alatarkkuuden kolmiotalo aidattu,mutta rivitalo. 1/20 1/3/8 1/2/10 1/3/7 1/3/6 mitat :neliö tai ei neliö tai rivitalo alareuna jalkaa (feet) .Haluaisin sellaisen rivitalon rakentaa kahteen paikkaan,koska se muistuttaa kotitaloani Kiurulassa.Se on sen verran arvokas raja-alueen talo maatila vielä ollut.

  2. aartomaatta

    Kansalainnen tässä terve.
    Toijala rautatatien risteyskeskuksena omaa teollisuuden ja kaupan sekä virkistyskeskuksen sijaintina potentiaalisena kasvukeskuksena. Samaantyyliin kuin Keskinen ja Kärkkäinen. Sataman alue yhdistettynä tropiikintyylisenä vesiviihdeuimalakeskuksena samaanalueeseen valtavan isona kauppaliikekeskuksena johon on helppo rautateitse saapua ympäri eurooppaa.
    ‍.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?