Yleisöajelut 17.-18. lokakuuta

Höyryveturi Jumbo lähtee entisöinnin jälkeen neitsytmatkalle Toijalasta Valkeakoskelle

Höyryveturi Jumbo puksuttaa Toijala-Valkeakoski-radalla 17. ja 18. lokakuuta.

Höyryveturi Jumbo puksuttaa Toijala-Valkeakoski-radalla 17. ja 18. lokakuuta.

Museojunien ystäville on luvassa harvinaista herkkua, kun pitkän entisöintivaiheen jälkeen höyryveturi Tv1 933 Jumbo puksuttaa neitsytmatkalle Toijala–Valkeakoski-radalla lauantaina ja sunnuntaina  17.–18.10.

Kyseessä on ensimmäinen museoajo Veturimuseon höyryveturilla ja ensimmäinen Tv1-tyyppisen höyryveturin vetämä matkustajajuna maaliskuun 1968 jälkeen.

– Museoveturin koeajoja lukuun ottamatta tällainen Tv1-sarjan veturi, Jumbo on ollut viimeksi liikenteessä maaliskuussa 1974. Veturimuseo ja yhteistyökumppanit Keitele-Museo ja Haapamäen Museoveturiyhdistys päättivät tarjota vuosikymmenten jälkeen yleisölle mahdollisuuden matkustaa aidon Jumbon vetämällä junalla, iloitsevat Akaassa toimivan Museoveturiseuran ja Veturimuseon hoitokunnan puheenjohtajat Marko Anttila ja Juuso Hyvärinen.

Käytössä on Veturimuseon höyryveturi Jumbon lisäksi Haapamäen Museoveturiyhdistys ry:n museojunarunko, joka koostuu höyryveturin kanssa samaan aikaan käytössä olleista puukorisista matkustajavaunuista.

Lauantaina 17.10. on luvassa kaksi meno-paluuajelua, yksi aamupäivällä ja toinen iltapäivällä. Sunnuntaina 18.10. Jumbo ajaa yhden meno-paluumatkan Toijalan ja Valkeakosken välillä. Matka starttaa Toijalan rautatieasemalta, josta jatketaan Valkeakoskelle pysähtyen välillä Ilolan maatilalla. Tarkemmat aikataulut ajeluista ja tiedot lippujen ostamisesta löytyvät Veturimuseon nettisivuilta.

Asemilla tapahtuu

Asemilla on luvassa monenlaista ohjelmaa tapahtumaviikonloppuna. Veturimuseo on avoinna molempina päivinä kello 10–16. Toijalan Eräveikkojen partiokilta tuo radiopartiotapahtuman merkeissä asemalle ihka oikean radioaseman.

Ilolan maatilalla voi tutustua muun muassa Wanhaan asemaan, joka siirrettiin junan avulla kokonaisena pihapiiriin 20 vuotta sitten.

Museojuna-ajelun järjestäjinä ovat Veturimuseo/Museoveturiseura, Keitele-Museo ja Haapamäen Museoveturiyhdistys.

 

Ainoa ajokuntoinen Jumbo

Aktiiviset rautatieharrastajat saivat Veturimuseon höyryveturi Tv1 933 Jumbon pitkään kestäneen entisöinnin valmiiksi kesällä 2015, jolloin veturi läpäisi Liikenneviraston testit ja sai käyttöönottoluvan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta.

Veturi on Toijalassa sijaitsevalta Tv1-sarjalta (alun perin nimeltään K3), joka oli VR:n toiseksi runsaslukuisin höyryveturisarja. Sitä valmistettiin vuosina 1917–1944 yhteensä 142 kappaletta. Sarjaa yleisempi oli vain pikkuveli Tk3 (alun perin K5) eli Pikku-Jumbo.

Tv1-vetureita on jäljellä enää 4 kappaletta, joista Veturimuseon nro 933 on ainoa ajokuntoinen. Tv1-sarjalla hoidettiin rautatieliikenteen raskaimmat työt sotavuosina ja jälleenrakennusaikana, kunnes uudet isot Tr1-sarjan eli Ristot ja myöhemmin dieselveturit syrjäyttivät sen kevyempiin tehtäviin.

VR käytti Tv1-veturien polttoaineena joko kivihiiltä tai koivuhalkoja. Halkojen polttoon varustettu veturi voi käyttää myös polttoturvetta. Numero 933 oli koko käyttöikänsä halkojen polttaja.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?