Kylmäkoskelaisen koivuhalon voimalla Tampereelle – Veturimuseo toteuttaa kaikille avoimen juhlajunan 23. heinäkuuta

Veturimuseon ”Jumbon” vetämän juhlajunan vaunustona toimii Veturimuseon läheisen yhteistyökumppanin Sinisten Vaunujen Ystävien vanhoista teräskorisista matkustavavaunuista, ravintolavaunusta ja Veturimuseon omasta postivaunusta koostuva junarunko, jossa on matkustajille kaikkiaan 220 paikkaa ja kuljetusmahdollisuus muun muassa lastenvaunuille ja polkupyörille. Kuva: Esko Peranto.

Rautatieläisten Kristillinen Yhdistys eli RKY yhdessä Veturimuseon ja sen kumppanuusverkoston kanssa järjestää juhlajunan Toijalasta Tampereelle lauantaina 23. heinäkuuta.

Kyseessä on RKY:n 120-vuotisjuhlajuna, johon ovat tervetulleita kaikki vanhoista junista kiinnostuneet. Veturina toimii Veturimuseon näyttävä höyryveturi ”Jumbo”, Euroopan suurin ajokunnossa oleva halkopolttoinen höyryveturi.

RKY:n ja Museoveturiseuran talkoolaiset täyttivät yhteistyössä juhlajunan veturin, Veturimuseon Tv1 ”Jumbon”, tenderin polttoaineella eli koivuhaloilla. Ihan takkaklapeista ei ole kysymys, vaan puolimetrisistä reilunkokoisista haloista, joita mahtuu kerralla kyytiin noin 16 pinokuutiometriä. RKY:n Tuulia Passila ja Museoveturiseuran Simo Tuominen ojentelevat halkoja veturiin, jossa niitä vastaanottavat RKY:n Tiina Salonen ja Antti Tanni. Museoveturiseuran Janne Jamalainen seuraa tilannetta kuljettajan paikalta. Kuva: Juuso Hyvärinen.

Oma juna kolminkertaisen juhlavuoden kunniaksi

RKY perustettiin vuonna 1901. Virallisen 120-vuotisjuhlavuoden juhlat peruuntuivat viime kesänä koronapandemian rajoitustoimien vuoksi, joten juhlajunakin ajetaan vasta nyt.

– Tänä vuonna juhlitaan paitsi RKY:n 121-vuotista historiaa, vietetään myös RKY:n Toijalan piirin 90-vuotisjuhlavuotta ja Vesilahdella sijaitsevan Rautialan kesäkodin 60-vuotisjuhlavuotta, valottaa RKY:n rahastonhoitaja Tuulia Passila kolminkertaisen juhlavuoden perusteita.

Juna lähtee Toijalan rautatieaseman laiturilta 2 lauantaiaamupäivänä 23.7. klo 10.22. Se pysähtyy kahdeksi minuutiksi Viialassa klo 10.34 ja niin ikään kahdeksi minuutiksi Lempäälässä klo 10.55. Saapumisaika Tampereelle on klo 11.34.

Menomatkalla yksi matkustajavaunu on varattu RKY:lle. Toinen matkustajavaunu ja ravintolavaunu ovat yleisön käytettävissä. Paluumatkalla Tampereelta Toijalaan koko juna palvelee yleisöä. Täten menomatkalla on yleisölle tarjolla 80 paikkaa ja paluumatkalla 160 paikkaa sekä molemmilla matkoilla lisäksi ravintolavaunun 60 paikkaa.

Lastenvaunuja ja -rattaita sekä polkupyöriä otetaan molempiin suuntiin kuljetettavaksi postivaunussa ilman lisämaksua. Toijalasta lähtevät voivat halutessaan jättää näitä myös säilytykseen Veturimuseolle matkan ajaksi.

Matkalippuja myydään junassa tai lipun voi hankkia ennakkoon Veturimuseolta. Lisätietoja saa Veturimuseon verkko- ja Facebook-sivuilta.

Juhlajunan veturi ”Jumbo”, virallisesti väliraskas tavarajunaveturi Tv1 nro 933, lähtee katsomaan synnyinseutujaan ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin. Se rullasi ulos Tampellan tehtaalta vuonna 1938 palvellen sen jälkeen itäisessä Suomessa ensin Viipurin ja sitten Joensuun varikolta käsin.

”Jumbo” tunnetaan vahvana mutta halolle persona veturina. Museoveturiseura tilasi neljä kuormaa koivuhalkoa kylmäkoskelaiselta Pekka Joelalta. Niistä 16 pinokuutiota ladottiin veturin tenderiin hyvissä ajoin etukäteen. Talkoot toteutettiin yhteistyössä Museoveturiseuran ja RKY:n kesken.

Halkoja hankittiin reilusti kylmäkoskelaiselta Pekka Joelalta, joka on vanhaa perua valmis toimittamaan myös puolitoistametristä reilunkokoista veturinhalkoa. Vaikka ”Jumbo” aikanaan tunnettiin väkivahvana, mutta isoruokaisena veturina, ei kaikki polttoaine tule kulumaan juhlajunassa. Syyskaudella on tarkoitus järjestää pari muutakin höyryveturivetoista museojunaa, syyskuussa Tampereen kautta Nokialle ja joulukuussa Valkeakoskelle. RKY:n Tiina Salonen (vas.) ja Tuulia Passila tekevät yhdestä Veturimuseolle tuodusta halkokasasta kuormaa kottikärryyn. Kuva: Juuso Hyvärinen.

Toijalalainen juhlajuna laajenee kansainväliseksi tapahtumaksi

RKY:n johto on vahvasti akaalaispainotteinen, ja Toijalan piiri kuuluu edelleen RKY:n aktiivisimpiin paikallisosastoihin. Taustalla on luonnollisesti Toijalan menneisyys merkittävänä rautatieliikennepaikkana, mutta asiaan liittyy muutakin.

– Vesilahden Rautialan kesäkoti tai kurssikeskus, miten halutaankin, on piirimme suuri vahvuus. Täältä käsin sinne on huomattavasti helpompaa kulkea ja järjestää erilaisia tapahtumia kuin vaikka pääkaupunkiseudulta, Tuulia Passila perustelee Toijalan piirin edelleen suurta merkitystä.

RKY:n nykyisessä hallituksessa toimii viisi akaalaista. Kaikilla heillä ei ole rautatieläistaustaa, vaan side VR:ään on rakentunut muita reittejä.

Yhdistyksen sihteerinä toimii Tiina Salonen, rahastonhoitajana Tuulia Passila, ja lisäksi hallituksessa istuvat emeritapastori Mari Pakkanen, emerituskirkkoherra Kaj-Erik Tulkki sekä eläkkeellä oleva veturinkuljettaja Tero Meskanen.

RKY on osa kansainvälistä, niin ikään Suomessa vuonna 1926 perustettua RailHope International -liikettä. Liikkeessä on mukana 12. maan meikäläistä RKY:tä vastaava yhdistys, ja lisäksi 24 maassa toimii järjestön yhdyshenkilöitä.

– Juhlajunaan on tulossa mukaan kansainvälisen kattojärjestömme jäseniä ainakin Intiasta, Norjasta, Saksasta ja Sveitsistä, kertoo Passila.

– Olemme saaneet Väyläviraston kautta tiedon, että myös Itävallassa on osoitettu kiinnostusta juhlajunaa kohtaan, täydentää Museoveturiseuran puheenjohtaja Simo Tuominen.

Museoveturiseuran Simo Tuominen on tuonut uuden kottikärrykuorman halkoja, joita RKY:n naiset Tuulia Passila ja Tiina Salonen nostelevat veturiin. Tenderissä pinoaa Museoveturiseuran Jukka Tuominen. Saman seuran Janne Jamalainen päivystää kuljettajan paikalla. Kuva: Juuso Hyvärinen.