Ysiauton Katsastus on uranuurtaja Urjalasta

Tuhannen katsastuksen raja lähenee

Jukka Uotila (vas.) sai Ysiauton Katsastukseen vastaavaksi katsastajaksi urjalalaisen Ari Suontaustan.

Jukka Uotila (vas.) sai Ysiauton Katsastukseen vastaavaksi katsastajaksi urjalalaisen Ari Suontaustan.

Urjalalainen Ysiauton Katsastus aloitti toimintansa tämän vuoden heinäkuun ensimmäisenä päivänä. Samalla Ysiautosta tuli ensimmäinen katsastustoiminnan aloittanut korjaamo Suomessa.

Suunnitelmia oli tehty pitkään, mutta loppukiri oli melkoinen, sillä sadan neliön katsastushallin rakentaminen alkoi 31. maaliskuuta. Valmista tuli ajoissa, ja ensimmäinen auto saatiin sisään heti ensimmäisenä toimintapäivänä.

Nyt määräaikaiskatsastuksia on tehty lähes 900, ja yrittäjä Jukka Uotilan mukaan mitään suurempia yllätyksiä ei ole tullut eteen.

– Enemmänkin sopisi menemään läpi, mutta tuommoisen arvion mukaan minä sen laskin, että tämä maksaisi itsensä takaisin ja jäisi muutakin kuin tekemisen ilo.

Asiakkaita on ollut Urjalan lisäksi Punkalaitumelta ja Akaasta, etenkin kaupungin länsipuolisista osista. Uotilan mukaan moni vuodesta 1984 toimineen korjaamon asiakkaista oli jo aiemmin kiinnostunut katsastuspalvelusta.

– Kun teimme katsastustarkastuksia, moni kysyi, onko se nyt leimattu.

Lisää katsastuksia korjaamojen yhteyteen

Katsastustoiminnan ensimmäisinä kuukausina moni korjaajakollega on kysellyt Uotilalta homman sujuvuudesta, ja asiaa vakavammin harkitsevat ovat käyneet tutustumisreissulla Urjalassa. Ysiauton Katsastuksen lisäksi katsastuksia tekee korjaamon yhteydessä vasta Osuuskauppa Suur-Savo Mikkelissä. Suunnitelmia on muuallakin.

– Huittisissa on toimilupahakemus sisällä, ja Lammille, Paraisille ja Porvooseenkin on tulossa. Pikkuhiljaa se tästä yleistyy.

Jukka Uotila arvelee, että samalla raskaan kaluston katsastustoimipisteet saattavat vähentyä.

– Kaikki katsastusasemat joutuvat uusimaan lupansa viiden vuoden sisällä ja hankkimaan ISO 9001 -sertifioinnin. Nykyään katsastustoimiluvan voi hakea joko kevyelle tai raskaalle kalustolle tai molemmille, ja jos raskaan kaluston katsastuksia on ollut minimaalisesti, ne saatetaan jättää pois.

Ennen katsastusaseman piti pystyä hoitamaan sekä kevyt että raskas kalusto. Se, että nykyään voidaan keskittyä kevyisiin ajoneuvoihin, yllätti Uotilan mukaan myös Trafin, kun uusia vaatimuksia tehtiin.

– Katsastustoimintaan vaadittavan hallin tilavuudet ovat jo ehtineet muuttua. Ensin hallin piti olla kymmenen metriä pitkä, mutta nyt katsastukseen pitää mahtua tavanomaisen mittaiset ajoneuvot. Tavanomaista ei vain ole määritelty missään.

Tavanomaisiin kuuluvat myös asuntoautot ja asuntovaunut, jotka on perinteisesti katsastettu raskaan kaluston hallissa mutta joiden pitää nyt mahtua kevyelle puolelle.

Vastaava katsastaja omalta kylältä

Katsastusaseman vastaavalla katsastajalla täytyy olla alalta puolen vuoden kokemus ja plakkarissa vähintään 2000 määräaikaiskatsastusta. Jukka Uotila löysi tällaisen henkilön omalta kylältä, kun urjalalainen Ari Suontausta siirtyi Valkeakosken A-Katsastuksesta Ysiauton Katsastukseen. Myös Miikka Kuisma sai keväällä oikeuden katsastuksiin, joten Uotilalla on töissä lomakausien vaatima vähimmäismäärä katsastajia.

Katsastustoiminta on tuonut lisää asiakkaita myös Ysiauton korjaamopuolelle, vaikka kaikenlainen kytkykauppa onkin kielletty.

– Katsastaja kertoo mahdolliset viat mutta on täysin riippumaton. Asiakas päättää, missä viat korjataan, Uotila sanoo.

Katsastuksissa on muitakin esteellisyyspykäliä, jotka erityisesti korjaamon yhteydessä on otettava huomioon.

– Katsastajat eivät saa katsastaa yrityksen ajoneuvoja, yrityksen omistajan ajoneuvoja tai omistajan lähipiirin ajoneuvoja eivätkä omia ajoneuvojaan. Katsastaja saa kuitenkin katsastaa toisen katsastajan autot ja yrityksen muiden työntekijöiden autot. Muutoskatsastuksia ja rekisteröintejä me emme saa tehdä.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?