”Kyllä nyt menevät tilastot uusiksi” – hylkäysten määrä katsastuskonttoreilla on kasvamassa

Ilari Rantala (vas.) katsasti viime viikolla muun muassa hopeanharmaan Daihatsun. Janne Tallgrenin iloksi katsastuskonttoreille on löytynyt hyvin työntekijöitä.

Akaanportin alueella toimivassa Toijalan Autokatsastuksessa katsastetaan vuosittain noin 8 000 autoa. Vaikka vaihtoehtoja on nykyään lähes joka kylässä, kotikaupungin katsastuskonttori on löydetty hyvin, sillä Akaassa on yhteensä noin 9 000 autoa.

Raskasta kalustoa Akaassa ei katsasteta, mutta tähän saattaa tulla muutos, jos laki uudistuu marraskuussa.

– Silloin voi katsastaa raskastakin kalustoa, jos miehillä on luvat. Meillä on Multasen Jarilla luvat ja hallissa monttu, joten ihan hyvin voisimme katsastaa myös kuorma-autoja, kertoo yksi Toijalan Autokatsastuksen omistajista, akaalainen Janne Tallgren.

Se tiedetään jo nyt, että aiempi lakipaketti tuo toukokuussa monia muutoksia niin katsastajien kuin autoilijoiden elämään. Katsastusvälit harvenevat mutta samalla arvosteluperusteet tiukkenevat. Uusi auto katsastetaan jatkossa ensimmäisen kerran neljän vuoden iässä, ja seuraavat kolme katsastusta ovat kuuden, kahdeksan ja kymmenen vuoden kohdalla. Siitä jatketaan vuoden välein.

Nyt autot katsastetaan 3-vuotiaana, 5-vuotiaana ja siitä eteenpäin vuoden välein. Janne Tallgrenin mukaan 9-vuotiaista autoista hylätään tällä hetkellä 21 prosenttia, ja jarruviat ovat aika isossa roolissa.

– Ne saavat nyt vuoden jatkoaikaa liikkua viallisena. Liikenne- ja viestintäministeriö on laskenut, että liikenteessä voidaan menettää tämän takia kolme ihmishenkeä enemmän. Ei siinä mitään, kunhan ei osu lähipiiriin, Tallgren sanoo.

Toisaalta entistä useampi auto saattaa jäädä jo 8-vuotiaana jarrujensa takia katsastusaseman parkkipaikalle odottamaan traileria tai hinausautoa.

– Reilu ero jarrutehojen erossa samalla akselilla tietää jatkossa ajokieltoa, samoin käsijarrun toisen puolen toimimattomuus. Myös yksikin sileä rengas on toukokuusta alkaen ajokiellon peruste. Sillä ei saa lähteä pihasta.

Katsastuksen kanssa on oltava tarkkana

Toijalan Katsastusasemalla hylkäyksen saa vuosittain 25–30 prosenttia katsastettavista ajoneuvoista. Luku noudattelee hyvinkin valtakunnan keskiarvoa, joka on 27 prosenttia. Hylkäysten määrissä piikit osuvat kevättalveen ja kevääseen.

Akaanportin Yritystalon takana katsastetaan vuosoittain noin 8000 ajoneuvoa.

– Kevättalvella yritetään kitkuttaa samoilla renkailla kausi loppuun. Keväällä taas tulee vanhoja autoja leimalle. Ne ovat seisseet pitkään, ja niissä on yleensä jarrumurheita.

Yleisimpiä syitä hylkäykselle ovat muutenkin jarruviat ja alustan nivelet.

– Ruostevikoja on koko ajan vähemmän, koska koritekniikka on niin paljon parempi. Ne ovat sinkittyjä koreja.

Janne Tallgren uskoo, että reputukset yleistyvät, kun katsastusvälit harvenevat.

– Totta kai se lisää hylkäysten määrää. Vikoja ehtii kertyä enemmän. Kyllä nyt menevät tilastot uusiksi.

Autonomistajan täytyy myös olla tarkempana muistaakseen katsastuttaa kulkupelinsä. Aikaikkuna on jatkossa vain yksi kuukausi, kun se nyt on neljä kuukautta. Lisäksi seuraava katsastus määräytyy edellisen katsastuksen, ei käyttöönottopäivämäärän mukaan.

– Myöhästymisistä ei ole mitään tilastoa, joten on vaikea arvioida, onko niitä 10 vai 20 prosenttia. Keväästä lähtien niitä on varmasti enemmän, Tallgren arvelee.

Suurissa kaupungeissa suurempi pudotus

Janne Tallgren on osakkaana yhteensä yhdessätoista katsastuskonttorissa, joista kaksi on Pirkanmaan ulkopuolella. Vaihtelua eri kunnissa on esimerkiksi katsastettavien autojen keski-iässä.

– Meillä on Tuurissa yksi konttori, ja siellä keski-ikä on 16 vuotta. Lempäälässä se on 14,5 ja Akaassa ja Valkeakoskella noin 15 vuotta.

Tallgren arvelee, että katsastusvälien harveneminen vähentää katsastuksia Akaassa noin 20 prosenttia. Suurimmissa kaupungeissa, joissa autot ovat uudempia, katsastusmäärien pudotus on suurempi.

– Siellä keski-ikä on 8–9 vuotta. Täällä maalla on aina vähän vanhempaa kalustoa.

Tallgrenin ja kumppaneiden ketju työllistää yhteensä 40 ihmistä, joista Akaassa on viisi. Työntekijöitä on löytynyt yllättävänkin hyvin.

– Ei ole paljon tarvinnut hakea. Kyllä he osaavat itse hakeutua.

Alustan nivelet ovat jarrujen lisäksi yksi hylkäyksiä aiheuttava ongelmakohta.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?