Nina Linstedt konttorinjohtajaksi lokakuun alussa

Nordea lopettaa kassapalvelut Akaassa

Nordea panostaa Pirkanmaalla entistä enemmän yksityishenkilöiden neuvontapalveluihin sekä yritysten neuvontaan. Asiakaskysynnän vähenemisen vuoksi se supistaa samalla kassapalveluita ja yhdistää kolme konttoriparia Pirkanmaalla. Päivittäiset pankkiasiat hoidetaan pääasiassa omatoimisesti verkon, puhelimen ja maksukortin avulla.

Nordean konttorit Pirkanmaalla ovat saaneet käyttöönsä Talletus-otto -automaatteja, jollainen on tulossa Akaaseen. Automaatti ottaa vastaan niin seteli- kuin kolikkorahaakin.

Nordean konttorit Pirkanmaalla ovat saaneet käyttöönsä Talletus-otto -automaatteja, jollainen on tulossa Akaaseen. Automaatti ottaa vastaan niin seteli- kuin kolikkorahaakin.

Pirkanmaan konttoreista muun muassa Akaan, Ylöjärven, Pirkkalan ja Lempäälän konttorit keskittyvät jatkossa vain neuvontapalveluihin ja yrittäjien palveluun. Rahan nosto sekä laskujen maksu konttorien sisällä palvelutiskeillä loppuu. Valkeakosken, Nokian, Sastamalan ja Kangasalan konttoreissa neuvontapalveluiden ja yrittäjäpalveluiden lisäksi on myös kassapalvelut.

Akaassa konttorin kassapalvelut loppuvat 14. marraskuuta. Aukioaikoihin ei tule muutoksia, eli konttori on avoinna maanantaista perjantaihin kello 10– 16.30.

– Haluamme panostaa jatkossa yhä enemmän vaativiin neuvonta- ja asiantuntijapalveluihin, joiden kysyntä lisääntyy jatkuvasti. Neuvontapalvelut keskittyvät rahoituksen, säästämisen ja vakuutusten neuvontaan. Lisäksi yrittäjyys on voimakkaassa kasvussa, toteaa Pirkanmaan aluejohtaja Jarmo Törhönen.

Myös mobiilipalveluiden käyttö lisääntyy nopeasti, kun älypuhelimet ja tablet-tietokoneet yleistyvät. Nordean mobiilipankkiin kirjauduttiin kesäkuussa noin 4 miljoonaa kertaa, eli sen käyttö lähes kolminkertaistui vuoden aikana.

Tietokonetta ei kuitenkaan välttämättä tarvita raha-asioiden hoitoon, sillä myös Nordean puhelinpalvelussa voi hoitaa lähes kaikki pankkiasiat, kun tunnistautuu pankkitunnuksilla. Laskut voi maksaa maksuautomaatin lisäksi entiseen tapaan myös suoramaksuna tai maksupalvelun kautta.

– Puhelinpalveluumme tuli viime vuonna yli kaksi miljoonaa puhelua. Tulevaisuudessa verkkotapaamiset asiakkaiden kanssa lisääntyvät ja niitä hoidetaan myös puhelinpalvelukeskuksissamme, Jarmo Törhönen sanoo.

Akaan-konttorin johtaja vaihtuu

Muutoksia Nordean Akaan-konttoriin tuo myös johtajavaihdos. Vuodesta 1971 pankkialaa eri tehtävissä eri puolilla Pirkanmaata palvellut konttorinjohtaja Maija Pohjoismäki jää eläkkeelle vuoden 2014 loppupuolella, ja konttoria johtaa 1. lokakuuta alkaen tradenomi Nina Lindstedt. Hän siirtyy Akaaseen Oriveden-konttorin johtajan tehtävistä.

IMG_4487

– On todella mielenkiintoista tulla kasvualueelle, sillä sitähän Akaa ilman muuta on. Pankkitoiminta oli monelta osin aivain toisenlaista Orivedellä, jossa esimerkiksi asuntorakentaminen oli paljon vähäisempää, sanoo Lindstedt.

Käteistä kaupan kanssalta

Maksu- ja Otto-automaatit ovat asiakkaiden käytössä entiseen tapaan. Jatkossa asiakkaat voivat tallettaa rahaa myös TalletusOtto-automaatin avulla, joita on tällä hetkellä jo Lempäälän Ideaparkissa, Nokialla ja Ikaalisten Komppi-kauppakeskuksessa. Talletus-Ottoja on tulossa jatkossa vielä lisää.

Nordean korttiasiakkaat voivat nostaa käteistä rahaa käteisautomaattien lisäksi paikallisesta K-ruokakaupasta tai Tokmannin myymälästä korttiostosten yhteydessä. Kauppoja on lähes 850 eri puolilla maata ja Otto-automaatteja yli 1500. Pirkanmaan alueella on 35 käteispalvelua tarjoavaa K-ruokakauppaa ja 12 Tokmanni-myymälää sekä 80 Otto-automaattia. Lisäksi käteistä voi nostaa 26 R-kioskista.

Elokuusta alkaen Nordean henkilöasiakkaat ovat voineet lisäksi tilata euroseteleitä vakuutettuna lähetyksenä postin välityksellä kaikkialle Suomessa. Tilauksia voi tehdä ensin puhelinpalvelussa ja muutamassa konttorissa. Palvelu laajenee myöhemmin.

– Asiakas tilaa tarvitsemansa summan haluamaansa postin toimipisteeseen tai asiamiespostiin puhelinpalvelussamme, missä pitää tunnistautua pankkitunnusten avulla. Summa veloitetaan asiakkaan tililtä. Tämä on asiakkaillemme lisämahdollisuus saada käteistä, esimerkiksi mökkipaikkakunnalle ja aiempaa laajempina vuorokaudenaikoina, Jarmo Törhönen kertoo.

Korttien käyttö lisääntyy

Maksukorttien käyttökerrat ovat kolminkertaistuneet 2000-luvun alun jälkeen ja samalla käteisen käyttö on vähentynyt. Myös lähimaksaminen kortin avulla yleistyy parhaillaan Suomessa. Korttien käytön lisääntyminen vaikuttaa moniin yrityksiin.

–  Yritysten kannattaa varmistaa valmiutensa kortti- ja mobiilimaksujen vastaanottamiseen. Käymme käteisen rahan käsittelyn läpi yrittäjän kanssa ja autamme yritystä löytämään sille sopivat ratkaisut, Jarmo Törhönen toteaa.

Yritysten ja yrittäjien määrä lisääntyy

Suomen yrityskannasta yli 90 prosenttia on pieniä yrityksiä, ja yrittäjyys ilmiönä nousee koko ajan. Yritykset ulkoistavat toimintojaan, ja toisaalta yrittäjyys nähdään nykyisin houkuttelevana myös korkeakouluopiskelijoiden joukossa. Erilaiset yrityshautomot sekä sijoittajien ja yrittäjien kohtaamispaikat yleistyvät.

– Nordea panostaa yhä enemmän yrittäjien ja yritysten palveluun. Olemme tulevaisuudessa tuomassa yrittäjille myös mahdollisuutta hoitaa pankki- ja vakuutusasioitaan työpaikalta käsin entistä laajempina aukioloaikoina. Neuvottelut tapahtuvat henkilöasiakkaiden tapaan verkkotapaamisella, josta olemme saaneet erittäin hyvää palautetta yrittäjiltä, Jarmo Törhönen kertoo.

Pirkanmaan alueella ei ole tulossa henkilökohtaisia YT-neuvotteluja johtuen vapaaehtoisista järjestelyistä eläköitymisten ja tukipakettien avulla.

Yksi kommentti

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?