Maakunta luottaa Akaan kehittymiseen

Akaanportin alue ja muu moottoritien lähitienoo nähdään tärkeänä seudullisena työpaikka-aluekokonaisuutena.

Akaanportin alue ja muu moottoritien lähitienoo nähdään tärkeänä seudullisena työpaikka-aluekokonaisuutena. Kuva Mikko Peltoniemi.

Juuri valmistuneessa Suunnat Pirkanmaan kasvulle ja työlle -selvityksessä esitetään maankäytöllinen tavoitekuva ja periaatteet siitä, miten elinkeinoelämä sijoittuu Pirkanmaalla. Kyseessä on yksi maakuntakaavan 2040 taustaselvityksistä, joka syventyy tulevaisuuden yritysalueisiin.

Tavoitekuva kertoo, minne yritysalueiden on tarkoituksenmukaisinta sijoittua. Myös maakunnan ja kuntien merkittävimmät työpaikkakeskittymät, niiden sijainti ja suhde muuhun yhdyskuntarakenteeseen sekä liikenneinfrastruktuuriin on tunnistettu.

Tarkastelujen punaisena lankana on ollut ensisijaisesti seudullinen merkittävyys, saavutettavuus sekä yhdyskuntarakenteen eheys.

Eteläisen Pirkanmaan kasvu tukeutuu Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-kehityskäytävän vetovoimaan sekä pääradan ja moottoritien varteen. Toijalan keskusta sekä Akaan molemmat asemanseudut Viiala ja Toijala kehittyvät tiivistyvinä sekoittuneiden toimintojen ympäristöinä. Savikon ja Nahkialan yritysalueet ja Akaanportin alue kehittyvät seudullisesti merkittävänä työpaikka-aluekokonaisuutena moottoritien tuntumassa. Myös Yritys-Konhoa kehitetään logistisesti vetovoimaisena ja rakennetta tiivistävänä yritysalueena kahden keskustaajaman välissä.

Akaassa paikka myös puuterminaalille

Pirkanmaalla on selvitetty myös paikkoja tulevaisuuden puuterminaaleille. Liikenneviraston mukaan rautatiekuljetusten osuus tehtaille saapuneesta puusta on kasvanut merkittävästi viime vuosina.

Pirkanmaalla uskotaan, että Toijalan aseman seutu pääradan varressa kehittyy tiivistyvänä sekoittuneiden toimintojen ympäristönä. Kuvassa etualalla oleva puunkuormauspaikka puolestaan on niin ahdas, että sille halutaan nyt muuallakin kuin Akaasa löytää väljemmät tilat.

Pirkanmaalla uskotaan, että Toijalan aseman seutu pääradan varressa kehittyy tiivistyvänä sekoittuneiden toimintojen ympäristönä. Kuvassa etualalla oleva puunkuormauspaikka on niin ahdas, että muutkin kuin akaalaiset haluavat nyt löytää sille väljemmät tilat. Kuva Mikko Peltoniemi.

Tuoreessa selvityksessä Akaan Hollinkalliolle, Toijalan ja Viialan välille, ehdotetaan maakunnallisesti ja seudullisesti merkittävän ainespuuterminaalin paikkaa. Akaan kaupungin ja yksityisten omistama alue pääradan länsipuolella on suuruudeltaan noin 30 hehtaaria.

Akaan lobbaus Toijalan keskustassa sijaitsevan puunkuormauspaikan siirtämiseksi kantaa nyt hedelmää. Uusissa suunnitelmissa todetaan, että kuormaustoiminta Toijalan asemalla on maankäytöllisesti hankalaa, sillä alueen ei ole mahdollista laajentua keskellä taajamarakennetta. Siksi Pirkanmaan puutavaraselvityksessä on lähdetty kartoittamaan rataverkolta korvaavia sijoituspaikkoja erityisesti Toijalan aseman kuormauspaikalle.

Akaan lisäksi selvityksessä ehdotetaan maakunnallisesti ja seudullisesti merkittävän ainespuuterminaalin paikkaa Orivedelle, Parkanoon, Urjalaan, Valkeakosken Metsäkansaan ja Ylöjärvelle.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?