Elina Lindholm kiittelee akaalaisten rakennusalan liikkeiden asiakaspalvelua erinomaiseksi. Paikalliset palvelut tulivat tutuiksi, kun Lindholm rakensi miehensä kanssa omakotitalon Uuteenkylään.
– Oikeastaan vain yksi asia ei mennyt niin kuin piti, ja se koski keittiön kaapinovia, mutta niitä ei hankittukaan täältä, Lindholm kertoo.
Tietoa yrityksen kehittämiseen
Lindholm on kiinnostunut rakentamiseen liittyvästä palautteesta myös työnsä puolesta. Lindholmin johtama, Akaassa toimiva Viadatum Oy tekee asiakastyytyväisyyskyselyjä rakennusalan yrityksille. Puhelimitse toteutettavissa kyselyissä kirjataan asiakkaiden antamat risut ja ruusut muun muassa yrityksen luotettavuudesta, työn jäljestä, aikataulutuksesta sekä palveluhenkisyydestä.
Vastauksista kootaan raportti, joka tarjoaa yritykselle yksityiskohtaista ja eriteltyä tietoa asiakastyytyväisyydestä sekä vertailutietoa muihin saman alan yrityksiin. Toimitusjohtaja Elina Lindholm käy myös konsultoimassa yrityksiä kyselyjen tuloksista.
– Yritys voi hyödyntää tietoja toimintansa kehittämiseen, markkinointiin, kouluttamiseen ja periaatteessa aivan kaikkeen. Se voi käyttää raporttia vaikka tarjouspyynnön liitteenä tai henkilöstön palkitsemiseen, Viadatumin toimitusjohtaja ja sen omistajiin kuuluva Elina Lindholm kuvailee.
Suosittelijat vaikuttavat ostopäätökseen
Lindholmin mukaan asiakaspalautteen hyödyntämisessä on rakennusalalla parantamisen varaa.
– Yritykset, jotka välittävät asiakkaistaan, ymmärtävät asiakkailta saadun tiedon potentiaalin ja haluavat tietää siitä. Myös asiakastyytyväisyydessä huonommin pärjänneet yritykset hyötyvät asiakaspalautteista huomattavasti. Tyytyväisyyskyselyllä yritys saa helposti työkalut toimintansa kehittämiseen ja asiakaspalvelun parantamiseen.
Viadatumin toimitusjohtajan mukaan esimerkiksi yrityksen palveluja suosittelevat kuluttajat vaikuttavat merkittävästi muiden ostopäätöksiin.
– Kun suosittelijoiden määrä kasvaa, näkyy se seuraavaksi yrityksen liikevaihdossa, Lindholm sanoo.
Ilo olla muiden yritysten apuna
Viadatum Oy toimii Akaanportin yritystalossa Gumifa Groupin tiloissa. Elina Lindholmin veljen Ville Käpylän omistaman Gumifa Groupin päätuote on raskaalle kalustolle tarkoitettu huollonhallintaohjelmisto.
Myös Viadatumin yritysidea on syntynyt perhepiirissä. Elina Lindholm otti veljiensä perustamassa yrityksessä vetovastuun viime syksynä.
Viadatum työllistää toimitusjohtajan lisäksi kolme henkilöä, jotka keskittyvät puhelinkyselyjen tekemiseen. Toimitusjohtaja hoitaa myyntiä ja asiakassuhteita sekä työntekijöiden koulutuksen.
– Olen tehnyt kaikkea mahdollista, ollut päiväkodissa, vartijana, siivoojana ja au pairina, mutta myynti on minun juttuni, koska myynnissä jokainen päivä on erilainen ja pääsee haastamaan itsensä. Tykkään myös ajatuksesta, että minulla on yritys, joka pystyy auttamaan muita yrityksiä, Elina Lindholm sanoo.
Kulti ylitin budjetin
Viadatumin vetäjä Elina Lindholm on muuttanut miehensä kanssa Akaaseen Järvenpäästä hyvänkokoisten ja edullisten tonttien houkuttelemana. Rakennusprojektistaan hän kertoo Kulti ylitin budjetin -nimisessä blogissaan.
Myös lapsuudesta tutut maisemat vaikuttivat muuttopäätökseen. Elina Lindholm on asunut lapsena Kylmäkosken Tipurilla.
– Muutimme pois kakkosluokan puolivälissä. Siitä seurasi aikamoinen itkupotkuraivari, me lapset kun emme olisi halunneet muuttaa mihinkään, Lindholm kertoo.
Lindholm muistelee lämmöllä, kuinka Kylmäkoskelle jääneet luokkakaverit muistivat vielä jälkeenpäin häntä ja kaksoissiskoaan.
– Kuukauden päästä saimme postissa paketin. Jokainen luokkakaveri oli kirjoittanut meille kirjeen. Siitä jäi sellainen olo, että tuonne vielä palaan.
Viimeisimmät kommentit