Akaan taival valtakunnanuutisissa jatkuu. Kun akaalaisten äänestyskäyttäytyminen tuli käsiteltyä, oli seuraavana vuorossa uutinen siitä, että Akaan kaupunki on otettu Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston valvontaan Akaan ja Urjalan yhteistoiminta-alueen perusterveydenhuollosta tehtyjen epäkohtailmoitusten sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen omassa tiedonkeruussa ilmi tulleiden seikkojen vuoksi.
Akaa ei ole vahdittavien listalla aivan yksin, sillä samaan valvontaan on joutunut noin 60 kuntaa, jotka vastaavat yli sadan kunnan terveyspalveluiden järjestämisestä. Vaikka asia on Akaalle ikävä, ei kyse ehkä ole Akaan tilanteesta. Ehkä kyse on ennen kaikkea terveydenhuollon kriisistä, koronasta ja henkilökuntavajeesta. Perusterveydenhuollon pariin pääseminen on nyt Suomessa hankalaa. Kuten Akaan ma. perusturvajohtaja Elina Anttila Akaan Seudun asiaa koskevassa jutussa toteaa, henkilöiden määrä terveydenhuollon kentällä ei ole kasvanut, vaikka tehtävät ovat lisääntyneet koronan myötä.
Avi tulee jatkamaan Akaan valvomista, kunnes Akaan ja Urjalan yhteistoiminta-alueen perusterveydenhuollossa asiat on saatettu lailliselle tolalle. Täysin lain vaatimuksia täyttäväksi toimintaa ei ehkä saada ainakaan niin kauan, kun korona ja vaihtelevat ohjeistukset koronan suhteen luovat hetkellisiä kysyntäpiikkejä, joihin perusterveydenhuollon resurssit eivät riitä vastaamaan.
Jos toimintaa ei saada kuntoon tämän vuoden aikana, siirtyy avi valvomaan Pirkanmaan hyvinvointialueen toimintaa. Tulevan hyvinvointialueen toiminnan on kyettävä täyttämään samat lait kuin yhteistoiminta-alueen nyt.
Lopulta ongelma ratkea siihen, että riittävän suuri osa perusterveydenhuollon asiakkaista on siirtynyt käyttämään sähköisiä palveluita kuten Klinik24h- ja Omaolo-palveluita. Kun kaikki kynnelle kykenevät on siirretty asioimaan tietokoneella, pystytään jäljelle jääneille vastaamaan puhelimeen säädetyssä ajassa. Näin ainakin Akaan virkamiesjohdossa toivotaan. Kiireettömien tapausten hoitamiseen sähköiset väylät voivat olla aivan hyviä. Sairas pääsee pois puhelimesta roikkumasta, terveydenhuollon henkilökunta pois riittämättömien puhelinresurssien luomasta paineesta ja Akaa pois avin kytättävien listalta. Kun kiireelliset tapaukset ja he, jotka eivät sähköisten kanavien käyttöön jostain syystä pysty, saavat yhteyden terveydenhuoltoon puhelimitse, saattaa ratkaisu hyvinkin toimia. Mikä sitten on sähköisten kanavien kyky palvella ja miten nopeasti niitä käyttämällä saa avun, jää vielä nähtäväksi.
Vaikka yhteydet saataisiin pelaamaan, jää vielä ratkaistavaksi epäkohtailmoituksissa mainittu vaikeus päästä kiireettömään hoitoon määräajassa sekä lääkärille että hammaslääkärille. Jos epäkohta koskee esimerkiksi lapsen mahdollisuutta päästä mielenterveyspalveluiden pariin, on kyse vakavasta ongelmasta. Kiireettömästä ongelmasta voi kasvaa kiireellinen, jos sitä ei hoideta. Jos kyse on lapsista, kärsii koko perhe.
Emme vielä tiedä, miten tuleva hyvinvointialue aikoo hoitaa nämä haasteet sitten kun vastuu sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä siirtyy sille. Akaalaisten kannalta tärkeintä ei ole hoitaa asioita niin, että kaupunki pääsee pois uutisista, vaan niin, että akaalaiset pääsevät hoitoon.
Kommentointi on suljettu.