Pääkirjoitus: Satamasta olisi moneksi

Timo Rajala esitti kuntalaisaloitteessaan Toijalan Sataman alueen kehittämistä. Heinäkuussa 2013.

Akaan kaupunki on viimein saanut myytyä Vainionlahden kiinteistöt ja leirialueen. Paikasta ehti tulla jo Toijalan kaupungin aikana muutamien innokkaiden puuhamaa. Talkootunteja kertyi ja nortteja paloi. Saattoipa joku istua päärakennuksen kuistillakin menneitä muistellen. Jo tuolloin Vainionlahden säilyttämisessä oli mukana enemmän ideologista intoa kuin käytännön realismia. Kunnostettuinakin rakennukset ovat olleet pääasiassa tyhjillään, koska käyttötarkoitusta ei yksinkertaisesti ole.

Akaan kaupunginjohtaja Antti Peltola on huomannut, että Toijalan Satama on kaunis ja aivan moottoritien läheisyydessä. Johtaja kiertää erilaisia tilaisuuksia kestoesityksellään, jossa Satamallakin on sijansa. Hyvä! Tässä lehdessä esitettiin jo vuosikymmen sitten, että Vainionlahdesta saadut eurot tulisi käyttää Sataman kehittämiseen.

Toijalan Satamaa on kehitetty jo kauppalan ajoista alkaen. Milloin sinne on ideoitu leirintäaluetta, milloin kunnollisia saunoja palveluineen. Liikkeellä ovat olleet myös moottoriveneilijät omine ehdotuksineen. Kaupunki vuokrasi Satamassa sijaitsevan vanhan rautatieaseman alueineen Toijalan Näyttämölle, mutta alueen kunnostus on jäänyt toistaiseksi vuokraehdoista poiketen uuden katsomon rakentamiseen.

Ideoita Sataman kehittämiseen on haettu myös muutamilla EU-projektilla. Viimeisin tuotti tulokseksi muun muassa alueen siistimisen, valkoiset laiturit ja kunnollisen uimarannan. Ideoipa joku Satamaan tanssilavaakin, mutta sieltä saattaisi haitarin soitto kuulua väärille kesäasunnoille. Innostuipa jotkut talkoilemaan Halsbergin kunnalta sota-apuna saadun kioskinrähjänkin kuntoon.

Totta. Satamasta olisi moneksi, mutta toistaiseksi sen kehittäminen on ollut hyvin vaatimatonta. Alueelta puuttuu edelleen lainvoimainen kaava tehdä mitään. Pisimmälle on ehtinyt Toijalan Moottorivenekerho, joka on tehnyt omasta alueestaan melkoisen purjehduspaviljongin. Venekerho on pistänyt myös läheisen Kekkä-saaren paikat kuntoon. Veneily onkin yksi Sataman ehdottomista kehittämissuunnista.

Satamaa kehitettäessä ei pidä unohtaa sitäkään tosiasiaa, että Akaan kaupunki on yksi Hopealinjat-laivayhtiön omistajista.

Ideoita Sataman kehittämiseksi on paljon. Mapit ovat varmasti vielä kaupungintalon hyllyillä. Alueesta pitää tehdä kaupunkilaisia yhdistävä virkistyskeidas, jonne poiketaan myös moottoritieltä. Kaupungin on turha toimia itse. Satamaan investoimaan tarvitaan yrittäjiä. Saunapalvelut on saatava ympärivuotisiksi ja vanhasta asemarakennuksesta pitää tehdä ravintola kokoustiloineen.

Alueen viihtyvyyttä nostetaan myös istutuksin ja kuopattomin tein. Takapihasta tehdään etupiha ottamalla Vanjaveden mahdollisuudet tosissaan. Pienvenepaikat on käytävä läpi ja käyttämättömät veneet on poistettava. Yleiseen viihtyvyyteen voi kaupunkikin vaikuttaa investoinnein strategiansa mukaan.

Sataman vieressä on myös Terisjärven luonnonsuojelualue. Harvinainen kaulushaikara pesii järvellä. Järveä seuraava luontopolku on kunnostettava, koska sitä kulkien pääsee Nahkialanvuoren liikuntapuistoon. Sekä Satama että Nahkialanvuori kiinnostavat myös ulkopaikkakuntalaisia, jos niin halutaan.

Sataman välittömässä läheisyydessä olevan Kangassaaren harjun kaavoittaminen asuntotointeiksi on kinkkisempi juttu. Voi käydä niinkin, että Sataman melske ei saa enää kuulua herrasväen patioille. Toisaalta harjulla rakentava voi lyödä kirveensä visakoivuun, mistä kiinnostuvat jo luonnonsuojelijatkin.

Sataman Juhannnus on Akaassa käsite. Tätä ideaa monistamalla löydetään tapahtumia, joiden paikkana Sataman kaltainen kaupunkipuisto on ylivertainen. Jos vain toimeen tartutaan.

 

 

Kommentointi on suljettu.