Käyntikortti

Toijalan rautatieasema on Akaan käyntikortti. Tänne tullaan kaikkialta Etelä-Pirkanmaalta ja kauempaakin. Kovin pitkään ei voida jatkaa niin, että autojen pysäköinti asemalla on hallitsematon villi länsi. Autoilla, mopoilla ja traktoreillakin jopa ajetaan asemalaiturilla.

Pysäköinnin lisäksi myös asema-alueen ja tunnelin saastaisuus on jo ongelma. Miksi on investoitu näyttäviin paikkoihin, kun niitä ei viitsitä pitää kunnossa. Tunnelin vesipesu kerran kuukaudessa on vähintä mitä voidaan tehdä. Valvontakameroiden kunnollinen käyttö poistaisi tunnelista sinne kuulumattomat hillumasta. Onko nyt niin, että alueiden ja kiinteistöjen omistajat eivät välitä, tunne vastuutaan tai tiedosta hallitsematonta tilannetta.

Pysäköinti ei ole periaatteessa missään ilmasta, eikä varsinkaan siellä, mihin henkilöautoja luonnostaan kerääntyy. Pysäköinti on bisnestä ja luulisi se ymmärrettävän myös Akaassa. Jos matkustavainen makuuttaa autoaan Toijalan rautatieasemalla viikon, niin kuin esimerkiksi Pertti Salovaara teki kansanedustajavuosinaan, voi hän paikastaan maksaa. Rautatieaseman edustalle on myös luotavissa alueet maksuttomaan pysähtymiseen sekä maksulliseen tunti- ja päiväkäyttöön. Näin asemalle lähtijä tietäisi jo lähtiessään, mitkä mahdollisuudet häntä odottavat. Moni lähellä asuva jättäisi myös autonsa kotiin. Maksullisuus tai jopa paikan lunastaminen varmistaisivat sen, että paikan aina saa. Nyt nopeat syövät hitaat ja autoja on sielläkin, minne ne eivät kuulu. Pelko siitä, että maksullisuus hiljentäisi aseman seudun, on turha, koska juna on matkustusmuoto, jonka viehätys säilyy.

Minne juna saapuu, kun se saapuu Toijalan rautatieasemalle. Minne asematunnelista opastetaan, mitä tunnelissa kerrotaan? On tultu Akaan kaupunkiin, mutta mainitaanko tätä missään. Valitettavasti ei, ei vaikka muun muassa yrittäjät ovat tätä useaan kertaan toivoneet. Opaste neuvoo keskustaan, mihin keskustaan? Ja millaisia palveluja siellä on? Pääasiassa rautatieasemalla liikkuu paikkakunnan tuntevaa väkeä, mutta heillekin voisi tunnelissa ja laitureilla kotikaupungista kertoa. Muualta tullut on asemalla ihmeissään. Mihin hän on tullut? Tästä ei ole pitkä hetki siihen, kun tulija pohtii, miksi ihmeessä hän on tänne tullut. Rautatieaseman nykyinen miljööhän huutaa: mitä ihmettä sinä täällä teet. Ja mikä on Veturimuseo, johon kutsuvat nukkavierut mainokset ja epämääräiset esineet.

Rautatieaseman seutu muuttuu kokonaan toiseksi, jos – ja toivon mukaan kun – Akaan kaupungin ajatukset matkakeskuksesta toteutuvat. Ilman muuta tämä mahdollisuus on hyödynnettävä. Se tukee haluttaessa myös Toijalan keskustan palvelutarjontaa. Rautatieasema on ihmisten luonnollinen kohtaamis- ja kokoontumis- ja läpikulkupaikka, joten sinne kuuluu bisnes. Nyt on muun muassa kaavoituksessa katsottava rohkeasti jopa vuosikymmenien päähän. Tätä ennen on heti pistettävä jo olemassa olevia rakenteita kuntoon.

Akaan kaupungin edustajien, rautatieasemalla toimivien yrittäjien ja siellä kiinteistöjä sekä alueita omistavien on istuttava alas ja katsottava, mitä Toijalan rautatieasemalle ja sen lähiympäristölle voidaan tehdä heti. Eihän hoitamattomuus voi olla tavoite?