Mitä Akaan kaupunki tekisi Toijalan asemalla – Tyhjiä neliöitä riittää

VR myy 25 matkustaja-asemaansa lähivuosina. Yksi noista asemista on Toijalan asema. VR:n näkemyksen mukaan kunnille ja kaupungeille tarjoutuu näin mahdollisuus paikallisten asema-alueiden ja liikkumisen palvelujen kehittämiselle. Yhtiön tiedotteen mukaan päätös myös tukee junaliikenteen kilpailun avautumista.

Asemia on myyty ennenkin. Moni niistä on päätynyt asuinkäyttöön, koska kunnilla ja kaupungeilla ei ole ollut joko sitä VR:n mainostamaa mahdollisuutta paikallisten asema-alueiden ja liikkumisen palvelujen kehittämiselle, tai sitten ei ole vaan kiinnostanut. Akaan kaupunkia ilmeisesti kiinnostaa. Akaan kaupungin kaupunkikehitysjohtaja Lasse Silván kyseli VR:n kiinnostusta myydä asema viimeksi tänä keväänä.

VR:n tekemä myyntipäätös saattaa selittää samalla senkin, miksi Toijalan aseman ilkivaltaongelmaa ei ole lähdetty ratkaisemaan tilan omistajan taholta kovin tuloksellisesti. Myyntipäätös on ollut yhtiön tiedossa tai ainakin suunnitelmissa jo vuodesta 2021 alkaen. Näin voidaan päätellä siitä, että loppuvuodesta 2021 oli käynnistetty suunnitelmat aseman putki- ja sähköremontin toteuttamiseksi. Putkiremontti päätettiin kuitenkin siirtää tulevaisuuteen eikä sähköistäkään löydetty välitöntä korjaustarvetta. Koska tarve ei ollut välitön, se jätettiin tulevan omistajan huoleksi.

Nyt olisi siis saatavilla kallis remonttikohde, jonka tulevasta käyttäjästä ei ole mitään tietoa. Tämä kuulostaa tutulta, paitsi että yleensä näitä kohteita ei ole tarvinnut erikseen ostaa. Siitä, että nyt ollaan tällaista kohdetta kaupungille mahdollisesti ostamassa, voidaan toivottavasti päätellä myös niin, että tiloille on käyttäjäkin mielessä. Oletettavasti kohteen perään ei olisi soiteltu, jos ajatus olisi että katsotaan jos sille jotain keksittäisiin. Toivottavasti ajatus ei myöskään ole purkaa ulkokuoreltaan suojeltua rakennusta.

Mitä asemalle sitten voisi tulla? Kaupunkikehitysjohtaja Lasse Silván toteaa kaupungin haluavan varmistaa junamatkustajille esteettömän kulun raiteille. Tuskinpa nykyisiin odotustiloihin siis tulee ainakaan kirjastoa. Niissä on totuttu hiljaisuuteen. Juuri 60 vuotta täyttäneeseen rakennukseen sijoitettavia toimintoja mietittäessä kannattaa pitää kieli keskellä suuta, vaikka VR epäilemättä on pitänytkin rakennuksensa hyvässä kunnossa, se kun ei ole ollut rahasta kiinni.

Monenlaiset kaupungin omat toiminnot taloon voisivat sopia. Toimistotilaksi muutettavia neliöitä riittää, suojelumerkintä antaa mahdollisuuden muokata sisätiloja, parkkipaikkojakin on ja sijainti sekä saavutettavuus hyvällä tolalla. Viialan suunnasta tulevat asiakkaat voivat tulla halutessaan vaikka junalla ovelle asti. Mikä olisi sen sopivampaa kuin jokaiselle junamatkustajalle tutun Toijalan aseman muuttaminen Akaan kaupungintaloksi? Siihen neliöt nyt eivät tietenkään riitä, mutta jos hallinto pidetään jatkossakin hajautettuna, asemalle voisi ehkä koota vaikkapa ne toiminnot, jotka nyt pitävät majaa Akaanportilla.

Ehkä Toijalan asemasta saadaan jatkossa tälläkin palstalla kirjoittaa positiivisemmassa sävyssä kuin on totuttu. Ehkä asema ei enää kauan olekaan se kaupungin murheenkryyni, vaan siitä tulee Akaan ikkuna ulospäin, positiivisessa mielessä se ensimmäinen mielikuva, jonka ohikulkijat kaupungistamme saavat.