Akaan Seutu kertoi loppuvuodesta 2021, että Toijalan Satamaan on suunnitteilla uusi ravintola. 200 neliön moduulirakennuksesta puolet pitäisi suunnitelman mukana olla umpiseinää ja puolet lasia. Ravintolaa suunnitteleva Auvo Vilpas kertoi vuonna 2021 kehitelleensä ennen koronapandemiaa uutta ravintolakonseptia gastrobar-ideansa ympärille ja että tuotekehityksessä oli mukana muuan hyvin tunnettu Michelin-tähden kokki.
Tällä viikolla Akaan Seutu uutisoi, että Toijalan Satamaan on tulossa uusi ravintola. Elämyspuistoyrittäjä Mikko Lammasaitan puuhaaman lasirakennuksen kerrospinta-ala on 43 neliömetriä, lisäksi ravintolassa on kattoterassi. Yrittäjä kertoo vastaavansa asiakkaiden kysyntään laajentamalla tarjontaa.
Akaan matkailuhankkeissa eletään vahvasti hetki ennen -tilannetta. Matkailukohteiden tulevaisuus on kohta täällä. Pitäisikö nyt luoda tarjonta, jotta matkailijat tulisivat vai pitäisikö odottaa, että matkailijat ovat täällä? Kuten edellä olevat kuvaukset kahden eri yrittäjän ravintolaprojekteista kuvaavat, tätä kysymystä on Toijalan Satamassa lähestytty kahta päinvastaista reittiä. Astetta näyttävämmät suunnitelmat 200 neliön ravintolasta Michelin-tähden kokin kehitelmineen ovat ainakin toistaiseksi suunnitelmia, maltillisempi ja asiakkaiden kysyntään perustuva suunnitelma edennee ravintolan avaamiseen muutaman viikon sisällä.
Akaan kaupungin ja akaalaisten kannalta tärkeintä on, että Toijalan Satama kehittyy ja että alueeseen uskovia yrittäjiä yhä on, vaikka osa ensimmäisten joukossa olleista yrittäjistä onkin joutunut vetäytymään. Kuten sanotaan, yrittänyttä ei laiteta ja näillä yrittäjillä on ollut oma, tärkeä roolinsa sen pöhinän luojina, joka on luonut Sataman vetovoimaa.
Itse yrittäjille lienee turvallisempaa kasvaa hieman hitaammin ja palvella niitä asiakkaita, jotka Satamalla jo on. Eri asia on se, millaiseksi Toijalan Satama näin toimien kasvaa ja kehittyy. Tuleeko siitä ihan kiva vai jotain suurempaa ja kiinnostavampaa? Mikko Lammasaitan toiminta Satamassa on mielenkiintoinen yhdistelmä molempia. Ravintola on maltillinen ja yrittäjän mukaan vastaus asiakkaiden kysyntään. Samaan aikaan rannassa kelluu yksi Suomen suurimmista vesipuistoista ja Lammasaitta laskee elämyspuistonsa eri toimintojen yhdessä tekevän siitä Suomen suurimman alan toimijan. Eteenpäin mennään siis sekä maltilla että näyttävästi.
Yksi oleellinen asia Sataman tulevien kehittämistoimien kannalta on sen tietäminen, miten paljon väkeä Satamassa voisi käydä. Kävijöiden toteutuvaa määrää voi jollain tarkkuudella seurata, mutta mikä olisi potentiaali? Tässä kohtaa Akaan kaupungin pitäisi ottaa iso rooli. Kaupungin verkkosivujen mukaan Akaa vastaa kotimaan matkailun kasvavaan kysyntään Toijalan Satamaa kehittämällä ja Akaa pääsee nyt osaltaan vastaamaan matkailijoiden tarpeisiin uusilla palveluillaan. Alueen potentiaali on ollut nähtävissä jo vuosia, mutta nyt sitä päästään tosissaan todentamaan, verkkosivulla todetaan.
Potentiaalia varmasti on. Toijalan Satama sijaitsee pääväylien varrella, vain kahden minuutin matkan päässä Helsinki-Tampere-moottoritieltä. Pelkkä perille johtava väylä ei kuitenkaan vielä riitä. Tarvitaan myös toimiva markkinointi. Seuraavaksi pitää selvittää, mistä kanavasta paikalle tulleet kävijät löysivät tiedon Sataman olemassaolosta.