Akaalaisia ratapölkyllä päähän ja erityisesti kylmäkoskelaisia! – Suomirata on nitistettävä heti alkuunsa

Yksi suunnitteilla olevan Tampere–Helsinki-välin suurnopeusjunan vaihtoehtoreiteistä on linjattu kulkemaan Sontulantien yli kuvassa näkyvän risteyksen kohdalta. Taaempana kuvassa näkyy Sontulan koulu. Kuva: Jarno Keskinen

Viime viikolla tuli julkisuuteen ensimmäiset tarkemmat kartat Tampere–Helsinki-välille suunnitelluista suurnopeusjunan vaihtoehtoreiteistä. Mainitut kartat löytyvät täältä: https://suomirata.fi/wp-content/uploads/2022/09/Suurnopeusradan-paasuuntaselvitys-Vantaa-Tampere.pdf

Mainitun raportin sivulla 33 olevassa kartassa on kolme eri vaihtoehtoa Akaan halkaisevalle uudelle ratalinjaukselle. Ne yllättäen kiertävät Toijalan länsipuolelta pilkkoen erityisesti Kylmäkosken kirkonkylän ja koukkaavat Viialaan länsipuolelta pilkkoen Kolikkoinmäen ja Heinäsuon. Ja koko ajan maanpinnalla siltoineen ja meluineen.

Lopella mennään kirkonkylän alla ja myös joidenkin suojelualueiden alla, mutta Kylmäkoskella ja Viialassa ei ole puhettakaan tunnelista.

Tarpianjoki ja ysitie on vaihtoehdossa 2 tarkoitus ylittää 2,5 kilometriä pitkällä sillalla – miltäköhän se näyttää?

Ja miltä näyttää Kylmäkosken Tokmannin ja vankilan välistä ja Jalannin eteläreunaa pyyhkäisevä ratapenkka ja ysitien ylittävät sillat, ja miten pitkälle junien melu kuuluu korkealta?

Käsittääkseni myös Akaan edustajat ovat olleet mukana kokouksissa, missä on vedelty eri linjauksia ja lopulta 10.1.2022 kokouksen jälkeen on päädytty nyt raporttiin esitettyihin vaihtoehtoihin.

Olisi mielenkiintoista tietää, kuka Akaan virkamiehistä on ollut mukana ja onko ottanut kantaa vaihtoehtoihin.

Ratalakihan on sikäli pirullinen, että siinä suunnitteluun liittyvän ”likaisen ”työn saavat hoitaa kunnat.

Rataverkon haltija käy tekemään rautatien yleissuunnitelmaa ja sen jälkeen ratasuunnitelmaa vasta sen jälkeen, kun kunnat ensin ovat tapelleet ja muuttaneet maakuntakaavat ja yleis- ja asemakaavat lainvoimaisiksi rautatien tulla.

Ja kun kaavat ovat valmiita, ei yleissuunnitelmasta ja ratasuunnitelmasta saa enää valittaakaan lainvoimaisten kaavojen alueelta.

Siinä laitetaan Akaankin hallituksen ja valtuuston jäsenet ratahankkeen puoltajiksi, kun ensin maakuntavaltuusto on vetänyt ratalinjauksen maakuntakaavaan.

Tämä hanke on nitistettävä heti alkuunsa.

En tiedä, mitä pajunköyttä Akaan päättäjille on syötetty hankkeen eduista, mutta Suomiratayhtiön edustajien tehtävänähän luonnollisesti on myydä hankeensa päättäjille hinnalla millä hyvänsä. Saattavat ehkä saada vielä tulospalkkionkin.

 

Lauri Pouru

Entinen kunnaninsinööri, kaavoitusjohtaja ja kuntakehitysjohtaja oikoradan varrelta

Kommentointi on suljettu.