Päärata kuuluu kaikille

Lähes päivittäin Toijala-Tampere-rataosuutta hyödyntävänä olen samaa mieltä Akaan Seudun pääkirjoituksen 16.1.2019 kanssa, mitä tulee pääradan kapasiteettiongelmiin. Oikeusvaikutteisen Pirkanmaan maakuntakaavan 2040 perusratkaisuksi on valittu pääosin ns. Aurinko 2 -malli, joka ”pohjautuu ydinkaupunkiseudun voimakkaaseen kehittämiseen sekä Helsinki-Hämeenlinna-Tampere -kehityskäytävän tuomien mahdollisuuksien hyödyntämiseen ja kehittämiseen, jossa eteläosien asemanseutujen ja liikenteen solmukohtien merkitys korostuu”.

Kuitenkin joukkoliikenteen pääyhteysratkaisussa tiheä lähijunaliikenne ulottuu kaupunkiseudulta vain Lempäälään saakka. Miksi? Lyhyellä aikavälillä ei ole luvassa lisää raiteita edes Tampere-Lempäälä-välille. Päärata Plus -hankkeen johtajan viime marraskuussa Tampereen yliopistolla pitämän esitelmän mukaan jopa tunnin välein (sic!) tapahtuva lähijunaliikenne Lempäälään saakka onnistuisi neuvottelemalla liikennettä ohjaavan ja sitä hoitavan operaattorin kanssa. Jos raiteita ei rakenneta lisää, miten ketterästi Lempäälästä rakennetaan kaupunkiseudun lähijunaliikenteen päätepysäkki?

Historiallisista syistä Toijalan ratapiha on aivan eri kokoluokkaa. Vaikka se ei nykyisellään ehkä olekaan optimaalinen tiheää lähiliikennettä ajatellen, on siellä tilaa tehdä raideinfrastruktuurin muutoksia ilman, että se ratkaisevasti vaikuttaisi muuhun lähiympäristöön. Eikä lähijunan matka-aika Lempäälästä Toijalaan, Viialan pysähdys huomioiden, ole tämänhetkisillä aikatauluilla kuin 12 minuutin luokkaa.

Jos raiteiden määrän kasvua ei oleteta, niin miksi Lempäälä on saanut maakuntakaavan perusratkaisussa odotuksen tiheästä lähijunaliikenteestä, mutta ei Akaa?

Toivon huomattavan, että kysymys ei tarkoita, että Lempäälältä haluttaisiin pois mitään. Vaikka kaupunkiseudun tiheä lähiliikenne jatkaisi Akaaseen saakka, pysähdykset niin Lempäälässä, Viialassa kuin Toijalassakin olisivat mahdollisia lähestulkoon tunnin välein.

Aiheeseen liittyvää maakuntakaavan aineistoa on nähtävillä runsaasti Internetissä, kuten alla mainitut:

https://maakuntakaava2040.pirkanmaa.fi/sites/default/files/Maankuntakaavan_perusratkaisut_esite2.pdf

https://maakuntakaava2040.pirkanmaa.fi/sites/default/files/perusratkaisu_ja_selite_nettiin.pdf

Juuso Hyvärinen

Kommentit (2)

  1. timovepsalainen

    Tällä hetkellä isoin odotuksin suhtaudun tuohon Tallinna – Helsinki-tunneliin. Kun päätös tunnelista on tehty, on Tampere – Helsinki-väli osa EU-n pääväyläverkostoa ja oikeutettu EU-tukeen ja EKP-lainaan.

  2. timovepsalainen

    Tää brexit muuttaa maailmaa. EU:n keskipiste siirtyi lähemmäksi Helsinkiä. EU:n jäsenmaissa äidinkielenään Suomea puhuvia on enemmän kuin äidinkielenään englantia puhuvia, tämä toki muuttuu jos Skolannista tulee viides pohjoismaa. Nyt menee lujaa, muuallakin kuin raiteilla…niin paitsi Akaassa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?