Taksi Akaan palvelusta

Tapahtui 31.1.2013 Akaan Toijalassa: Olin palaamassa työnantajani järjestämästä ansiomerkkien jakogaalasta Helsingistä. Ennen Hämeenlinnaa aloin tiedustelemaan, onko taksikyytiä saatavana ja soitin Linnatuulen kohdalta Taksi Akaan palvelunumeroon: sain vastauksen, että kyytiä on kyllä saatavana, mutta eivät halunneet tilata sitä puolen tunnin päähän minua odottamaan bussien pikavuoroseisakkeelta 3-tien varresta Toijalan ABC:n kohdalta. Heidän ammattitaitoonsa luottaen odotin, että bussi jättää minut seisakkeelle ja aloin soittamaan uudelleen keskukseen n. klo 00:12. Tilaukseni otettiin vastaan ja jäin odottamaan. Kysyin vielä, onko jonoa ja pitääkö odottaa kauan, johon minulle luvattiin, että kyyti tulee eikä jonoa ole. Runsaan viidentoista minuutin odottelun jälkeen soitin uudelleen kysyäkseni, mistä asti kyytini on tulossa ja sain vastauksen, ettei olla saatu minulle kyytiä, kun toinen vuorossa oleva taksi on matkalla kohti Tamperetta ja toinen palaamassa jostain Urjalan suunnasta. Mihin ihmeeseen se minun tilaukseni hävisi siinä vaiheessa, kun minulle kyyti luvattiin?

Tuossa kohtaa aamuyötä ei ole naisihmisen kovin miellyttävä seisoskella tai kävellä 3-tien varressa loskan lentäessä tilaisuuteen hankituissa arvokkaissa uusissa vaatteissa. Jälkimmäisellä soittokerralla puhelinnumeroni onneksi suostuttiin välittämään kuljettajalle, jotta pystyin kertomaan, missä olen ja kuulemaan, missä asti kuljettaja on tulossa. Paikallisten taksien palvelu on aina kiitettävää ja asiallista. On kohtuutonta, että puhelinpalvelu mustaa paikallisten taksiyrittäjien maineen, kun taksia tarvittaessa palvelu ei toimi.

Akaan kaltaisella paikkakunnalla taksin saatavuuteen pitäisi voida luottaa myös jonkin asteisessa hätätapauksessa esim. sairasta lasta viemään päivystykseen tai jos oma auto jättää metsätien varteen.

Näiden kokemusten jälkeen ei Elisanetin alaisuudessa olevan palvelun toimivuuteen todellakaan voi luottaa. Seuraavan aamupäivän aikana tein paljon töitä saadakseni yhteyden henkilöön, jolle voin palautetta antaa ja soitin lopulta jälleen keskukseen, josta tarpeeksi vaativasti pyytämällä sain henkilön nimen ja s-postiosoitteen ja minulle luvattiin, että minuun otetaan yhteyttä asiaan liittyen. Soittoa ei kuulunut enkä jaksa uskoa, että yhteydenottopyyntöäni on edes välitetty kyseiselle esimiehelle, Riikka Mäkelälle.

Kokemukseni järjestelmän toimimattomuudesta ei ole ensimmäinen: Kesäsunnuntaina puolen päivän aikaan odotimme taksia 1 h 45 min, kunnes meille lopulta kerrottiin, ettei nyt vaan ole ketään saatavana. Tuolloin peruimme tilauksen ja soitimme suoraan luottokuskillemme, joka jälleen oli luottamuksemme arvoinen.

Talvinen sunnuntai-ilta palatessamme perheen kanssa junalla matkalta ei Toijalan kopilla ollut ketään ja soittelimme keskukseemme suurin toivein… jälleen turhaan. Olimme kaikkien kantamuksiemme ja väsyneiden lastemme kanssa kotona kävellen kovassa pakkasessa ennen kuin kyytiä saatiin mistään; peruutimme tilauksemme.

Kyllä palvelunantajan on velvollisuus kertoa siitäkin, että palvelua ei ole saatavana. Toivottavasti paikalliset taksiyrittäjät ymmärtävät järjestää tilaustoiminnan jostain luotettavammasta lähteestä; näin ei voi jatkua!

Näiden kokemusten jälkeen meidän perheessä tallennetaan yrittäjien suorat numerot puhelimiin ja luotetaan paikalliseen ammattitaitoon. Taksi Akaan puhelinpalveluun ei todellakaan voi enää luottaa.

 

Eija Saarinen

Kommentointi on suljettu.