Katariina Lillqvist perustaa animaatioklubin Viialaan – Erityinen syy tuo tunnetun elokuvaohjaajan Akaaseen

Säästöpankin talon liiketilassa Keskuskadulla on aiemmin toiminut muun muassa pizzeria ja Pellava Putiikki. Viime vuodet kulman tila on ollut tyhjillään. Kuva: Antti Luukkanen.

Pitkään tyhjillään ollut liiketila Viialan keskustassa niin sanotussa Säästöpankin talossa on saamassa keväällä uutta elämää, kun siihen muuttaa kolmen kulttuurialan toimijan kollektiivi. Työnimellä Laterna Roma kulkevan animaatioklubin ja matalan kynnyksen monikulttuuritilan takana ovat animaatioistaan tutun Katariina Lillqvistin johtaman elokuvaosuuskunnan lisäksi Romanikulttuurin museo ja tsekkiläissuomalainen kulttuuriseura.

– Tämä sijainti oli meidän mielestä mainio, koska toimimme tällä hetkellä Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Eli ollaan liki näiden kolmen risteyksessä. Tämä on hyvä mahdollisuus tulla samoja raiteita pitkin, kertoo Katariina Lillqvist.

Esityksiä ja näyttelyitä

Lillqvist hahmottelee paikkaa poikkeamispisteenä, joka toimisi pienten klubiesitysten, keskusteluiltojen ja muiden pienimuotoisten tapahtumien estradina. Toiminnan vakiinnuttua myös laajentumiskuvioita on mietitty.

– Viialassa on hirveän hienot tilamahdollisuudet, työväentalot ja muut.

Tilaan on suunnitteilla myös näyttelytoimintaa.

– Meillä on informatiivisia perusnäyttelyitä, kuten vanha animaatiosarja, joka kertoo romanien tien Eurooppaan ja Suomeen. Keväällä on tulossa Taiteen edistämiskeskuksen ja museoviraston kanssa koottu pitsinäyttely Undi – Romanipitsien tarinat. Meillä on valtavasti eri aikakausien pitsitöitä ja niihin liittyviä tarinoita videolla ja kehystettynä, Lillqvist kertoo.

Katariina Lillqvist työstämässä Viimeistä Matadoria Prahassa yhdessä animaattori Michal Kubicekin (vas.) ja kuvaaja Alan Souralin kanssa. Kuva: Katariina Lillqvistin arkisto.

Animaatiota karanteenioloissa

Katariina Lillqvist asuu perheensä kanssa Salon Angelniemellä, ja yhteistyössä Yleisradion kanssa juuri tehtävän pitkän animaatiosarjan kehittely tapahtuu Tampereella, joten sikälikin Viiala on hyvä tukikohta.

Tällä hetkellä Lillqvistin ajankohtaisin projekti on Tampere Film Festivaleilla ensi-iltansa saanut animaatio Viimeinen Matadori, jonka päähenkilönä seikkailee kovasti Vladimir Putinin näköinen mies.

Prahassa valmistuneen nukkeanimaation ohjaaja sanoo olevan omituisimmissa oloissa toteutettu työnsä. Ulkonaliikkumiskieltojen myötä tekijät asuivat kuvauspaikalla ja lavasteita rakennettiin vaikka kaappien ovista ja seinistä vedetyistä nauloista, kun rautakauppaan ei päässyt.

Viimeinen Matadori sai ensi-iltansa maaliskuussa Tampere Film Festivaleilla. Kuva: Katariina Lillqvistin arkisto.

Toiveissa avaaminen huhtikuussa

Korona-aika tuo epävarmuustekijöitä myös uuden tilan avajaissuunnitelmiin. Tarkkaa päivää ei Lillqvistkään uskalla luvata.

– Ollaan varovasti ajateltu, että jos voitaisiin pitää ovia auki huhtikuun viimeisellä viikolla. Miten tilanne nyt salliikaan.

Varasuunnitelmia on myös tehty.

– Jos ei mitään muuta keksitä, niin laitetaan monitoreja näyteikkunoihin, Lillqvist nauraa.

Romanikulttuuria on tehty tunnetuksi myös animaatioiden kautta. Tanssiva karhu romanisatujen sarjasta Mire Bala. Kuva: Katariina Lillqvistin arkisto.