Akaalaisen ralliautoilijan Markus Mannisen kausi jatkuu tulevana viikonloppuna, kun GR Yaris Rally Cupin toinen osakilpailu ajetaan Rally 1000 Miglia -kisan yhteydessä.
Manninen ja kartanlukija Teemu Sillanpää starttaavat ralliin sarjan kolmostilalta. Suomalaispari saalisti viimeisen palkintosijan avauskisasta Roomasta, vaikka kyseessä oli heille vasta ensimmäinen kilpailu asfaltilla.
Rally 1000 Miglia ajetaan Gardajärven länsipuolella kulkevilla vuoristoteillä.
– Pidetään taas pää kylmänä ja ajetaan samalla tavalla kuin edellisessä kisassa. Nyt tarkoitus on kokeilla uusia juttuja auton säädöissä, kunhan vain vehkeet toimivat ja pääsemme ajamaan testierikoiskokeella muutaman vedon enemmän kuin viimeksi, Manninen kertoo.
”Jos vain kaasupoljin pysyy paikallaan”
Asfalttirallin ohjelmassa on kaikkiaan seitsemän erikoiskoetta. Kilpailu käynnistyy lyhyellä pätkällä perjantai-iltana 3. syyskuuta, loput kuusi pätkää kaasutellaan lauantaina 4. syyskuuta.
– Ensimmäisellä pätkällä tullaan pari kilometriä serpentiinitietä alamäkeen, ja siellä pitää ottaa fiksusti. Lauantaina on yksi lyhyempi rykäisy ja kaksi pidempää pätkää, joilla varmasti saa tehtyä eroja. Nelospätkä on myös Power Stage, jolla jaetaan lisäpisteitä. Kokeillaan syöttää siellä paremmin, jos vain kaasupoljin pysyy paikallaan, Manninen viittaa edellisen kisan kaasupoljinongelmiin.
Kartingia tuntuman ylläpitoon
Uudessa rallicupissa kaikilla kuljettajilla on käytössään samanlaiset Toyota GR Yaris -kilpurit.
Suuri osa Mannisen italialaisista kilpakumppaneista on päässyt testaamaan tai jopa kilpailemaan Yariksella Rooman rallin jälkeen, mutta Toijalassa asuva suomalainen on turvautunut toisenlaisiin konsteihin kotimaassa.
– Siitä on tietenkin hyötyä, jos on päässyt testaamaan autoa kisojen välissä. Itse olen hieronut aika lailla kartingia ja pitänyt sillä tavalla tuntumaa asfalttiin.
Vauhtireserviä on yhä
Manninen osoitti heti ensimmäisessä asfalttirallissaan, että vauhti on hyvällä tasolla myös kestopäällysteellä. Vauhtia on vielä varaa kiristää.
– Kisaan on huomattavasti parempi lähteä, kun tietää, kuinka kovaa muut menevät. Itsellä on vielä reserviä, kun oppia tulee lisää ja autoa saa paremmaksi. Viimeksi emme ruvenneet säätämään autoa kisan aikana, kun huomasimme, että niilläkin säädöillä kulkee. Nyt olemme keskustelleet aiheesta, ja pienillä etupään muutoksilla auton voi saada kääntymään vieläkin paremmin, Manninen suunnittelee.
Mannisen ja Sillanpään tähtäin on asetettu tiukasti palkintokorokkeelle.
– Teemu sanoikin, että meidän pitää ajaa kolmen joukkoon tai muuten jäämme tänne. Siitä lähdetään, Manninen naurahtaa.
Toni Heinonen
Lue myös:
Markus Manninen palkintokorokkeelle Italiassa – Akaalaiskuskilla tapahtumarikas kilpailu (11.8.2021)