Suomen suurimmaksi – Voisiko Akaa Pointiin nousta 250 000 neliömetrin rakennus?

S-ryhmän Sipoon logistiikkakeskus on Suomen suurin rakennus ja kuuluu maailman kymmenen suurimman rakennuksen joukkoon. Rakennuksen kokonaispinta-ala on noin 225 000 neliömetriä ja tilavuus 3,5 miljoonaa kuutiometriä.

Tilavuutensa puolesta rakennukseen mahtuisi yli 30 eduskuntataloa. Kerralla tällaista rakennusmassaa ei ole rakennettu, vaan rakennus on kohonnut viidessä vaiheessa.

Akaaseen voisi tulla vielä suurempi rakennus. Akaa on mukana kisassa, kun Postin tulevalle logistiikkakeskukselle etsitään sijoituspaikkaa. Akaan kaupungin antamien alustavien tietojen mukaan Postin tuleva logistiikkakeskus voisi olla kooltaan jopa 250 000 neliömetriä.

Vertailua voidaan tehdä esimerkiksi Lempäälän Ideaparkiin, jonka koko on noin 104 000 neliötä. Postin logistiikkakeskukseen mahtuisi siis lähes kaksi ja puoli Ideaparkia. Kerralla logistiikkakeskusta ei välttämättä täyteen mittaansa rakenneta.

S-ryhmän Sipoon logistiikkakeskus sijaitsee 100 hehtaarin tontilla. Akaassa Postin logistiikkakeskuksen sijoituspaikaksi haaveillun Akaa Pointin pinta-ala on noin 180 hehtaaria. Postin logistiikkakeskuksen sijoittumisen jälkeen Akaa Pointista siis jäisi vielä tilaa muillekin toimijoille. Tämä on suuri osa siitä syystä, miksi Akaan kaupungin, jokaisen sen päätöksentekoon osallistuvan, koko kaupungin henkilöstön ja jokaisen akaalaisen tulisi nyt mahdollisuuksiensa mukaan toimia sen eteen, että Postin logistiikkakeskus tänne rakennetaan.

Verrataan taas Lempäälän Ideaparkiin. Jokainen Ideaparkin tienoilla käynyt on nähnyt, miten monta suoraan Ideaparkiin liittymätöntä yritystä alueelle on syntynyt. Valtaosa niistä ei ollut siellä silloin, kun Ideaparkia ryhdyttiin rakentamaan. Ne ovat tulleet Ideaparkin imussa. Millainen imu Akaa Pointiin ja laajemminkin Akaaseen syntyisi, jos saisimme Postin logistiikkakeskuksen sijoittumaan tänne?

Google Maps löytää Lempäälän Ideaparkin läheisyydestä ainakin 40 erilaista yritystä. Postin logistiikkakeskus olisi mahdollisesti jopa kaksi ja puoli kertaa Ideaparkin kokoinen. Postin logistiikkakeskuksen ja Ideaparkin asiakasvirtoja ei tietenkään voi vertailla, mutta monelle yritykselle Postin sijoittumispäätös Akaaseen olisi kuitenkin ehdoton vetovoimatekijä.

Akaan kaupunkikehitysjohtaja Lasse Silván kertoi Akaan Seudun verkkolehdessä jo tammikuussa, että kaupunki on kontaktissa usean sellaisen yrityksen kanssa, joka on kiinnostunut sijoittumaan Akaa Pointin alueelle, mikäli Posti sinne tulee. Postin logistiikkakeskus on siis kuin se kuuluisa ketsuppipullon korkki. Jos se aukeaa, alkaa tapahtua.

Nykyisessä Akaassa on koettu suuria, kaupungin kehitystä voimakkaasti muokanneita ja kehityksen yleensäkin mahdollistaneita muutoksia. Yksi tähän saakka merkittävimmistä mullistuksista tapahtui vuonna 1876, kun silloisesta Toijalasta tuli rautateiden risteyspaikka.

Moottoritien tulo kaupunkiin arvotettiin niin korkealle, että Helsinki–Toijala–Tampere-moottoritie valittiin Vuoden Akaalaiseksi vuonna 2000.

Voisiko Postin toivottavasti tulossa oleva päätös sijoittumisesta Akaa Pointin alueelle olla Akaan kehityksen kannalta yhtä merkittävä asia kuin rautatie aikoinaan oli? Jos logistiikkakeskus tänne saadaan, voi päätöksen edesauttajille ainakin hyvällä syyllä povata valintaa Vuoden Akaalaiseksi.