Kuka heittää ensimmäisen kiven?

Olin tapani mukaan eräillä kesäjuhlilla ja minulla oli siellä mahdollisuus tutustua monissa eri maissa tehtävään kokonaisvaltaiseen lähetystyöhön. Eräs työmuoto kosketti minua syvältä enkä saanut sitä pois mielestäni. Se oli ihmiskaupan vastainen työ Kyproksella. Kansanlähetyksen lähetti Pia Rendic työskentelee Kyproksella nykyaikaisen orjakaupan uhrien vapauttamiseksi. Hän on avannut siellä yhteistyökumppanien kanssa puolivälin kodin Day Care Centerin seksiperäisen ihmiskaupan uhreille, jotka vapautuvat valtion turvatalosta. Täällä siirtymäkodissa tytöt saavat rauhallisen ja turvallisen paikan voimistua, jotta voisivat aloittaa uuden elämän. Pia auttaa ihmiskaupan uhreja päivittäin. Monilla on aids ja muita sukupuolitauteja ja kielitaidottomina heillä on ongelmia viisumi ja työlupa-asioissa. Suurin osa seksityötä tekevistä naisista ja tytöistä Kyproksella on joutunut seksityöhön ilman omaa haluaan. Heitä on ostettu kidnappaajilta ja kidutettu niin kauan, kunnes he ovat suostuneet aloittamaan seksityön. UNISEFin arvion mukaan joka minuutti kaksi lasta myydään seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi.

Ensi sunnuntain teksti Joh 8:2–11 kertoo eräänlaisesta seksityöläisestä, aviorikoksen tehneestä naisesta. Juutalaisen lain mukaan sellaiset piti kivittää kuoliaaksi. Teksti käsittelee aihetta armon näkökulmasta. Lainopettajat toivat naisen Jeesuksen eteen tuomittavaksi. Todellinen kohde oli kuitenkin Jeesuksen toiminta. Fariseukset halusivat testata ja koetella Jeesusta ja nainen oli heidän tarkoitusperiensä välikappale, jota käytettiin härskisti hyväksi. Teksti kertoo, että Jeesus kirjoitti sormellaan jotain maahan, mutta ei kerro, mitä hän kirjoitti.  Lain vaatimus on kristityllä aina kaksijakoinen: 1. Yhteiskunnallinen laki on kirjoitettu Suomen lakiin ja 2. Jumalan antaman lain vaatimus on kirjoitettu Raamattuun. Syyttäjät tiukkasivat Jeesukselta vastausta Mooseksen lain kannalta. (Israel oli Rooman alaisuudessa, mutta juutalaisilla oli oma uskonnollinen lakinsa.) Yhteiskunnalliset lait ovat erilaisia valtioiden välillä, mutta Raamattu on sama kaikkialla.  (Esimerkiksi seksin osto on kriminalisoitu monessa maassa, mutta ei Suomessa.) Jeesuksen vastaus kohdistui syyttäjien omaan elämään: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Sen jälkeen Hän kirjoitti taasen jotain maahan. Teksti kertoo, että yksi toisensa jälkeen syyttäjät lähtivät pois. Oikeudenmukaisuus tapahtui, vaikka teko oli väärä. Jeesus kohteli naista myös tasa-arvoisesti. Hän itse kysyi naiselta:

”Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?” Nainen sai itse vastata: ”Ei herra” ja se vahvisti armahduksen sanomaa. Jeesus kyllä tiesi, että nainen oli saanut jo rangaistuksensa: ihmissuhteet olivat menneet solmuun, yhteiskunta hylki ja armahduksesta huolimatta nainen oli merkitty ihminen lopun elämäänsä. Kysymys oli teon seurauksien ja rangaistuksen välisestä suhteesta. Tähän kurjuuteen Jeesus sanoi naiselle vapauttavat sanat: ”En tuomitse minäkään”. Loppuosa Jeesuksen sanoista oli kylläkin Jumalan tahdon toteuttamisen asia.” Mene äläkä enää tee syntiä.”

Venäläisen klassikkokirjailijan Dostojevskin kirjassa Ylösnousemus yläluokan mies nimeltä Nehljudov käytti hyväksi nuoren alempaan yhteiskuntaluokkaan kuuluvan tytön viattomuutta ja yritti myöhemmin korjata virheensä, mutta ei onnistunut siinä. Nehljudov näki kuinka hyväksikäytetyn tytön elämä raunioitui ja toisen elämällä leikkimisellä oli hirvittävän tuhoavat seuraukset. Dostojevski kirjoittaa: ”Hänelle selvisi nyt, että ainoa varma keino pelastua siitä kauheasta pahuudesta, mistä ihmiset kärsivät on se, että ihmiset tunnustavat itsensä syyllisiksi Jumalan edessä ja kelvottomiksi rankaisemaan ja parantamaan muita ihmisiä.”

Aila Laaksonen

Akaan srk:n diakoniatyöntekijä

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?