Jääkiekkoliitto myi arvonsa

Eduskunnassa käsitellään hallituksen esitystä alkoholilain muuttamisesta. Tavoitteena on rajoittaa lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa alkoholimainontaa. Alaikäisten alkoholinkäyttö lisää väkivalta- ja tapaturmariskejä, vahingoittaa nuorten kehitystä sekä ennustaa riippuvuutta ja haittoja aikuisena.

Tutkimusten mukaan alkoholimainonta aikaistaa lasten alkoholinkäytön aloittamista sekä lisää nuoruudenaikaista alkoholinkäyttöä ja humalajuomista. Mitä enemmän lapset näkevät alkoholimainontaa, sitä suurempi on mainonnan vaikutus.

Hallituksen esitys mainonnan rajoittamisesta on tervetullut ja toivottu. Tiukennuksia on tulossa muun muassa mainosten esitysaikoihin televisiossa ja radiossa. Lisäksi ulkomainonta kielletään kokonaan esimerkiksi bussipysäkeillä ja kadunvarsilla.

Lakiesitykseen on kuitenkin jäänyt merkillisiä valuvikoja. Mietoja alkoholijuomia saisi edelleen mainostaa urheilutapahtumissa kuten jäähalleissa ja pelipaidoissa sekä musiikkifestivaaleilla.

Tavoite terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä liikunnan avulla on ristiriidassa alkoholimarkkinoinnin tavoitteiden kanssa. Lisäksi enemmistö suomalaisista kannattaa alkoholiteollisuuden sponsoroinnin ja mainonnan kieltämistä urheilutapahtumissa.

Suomen Jääkiekkoliitto ry vastusti lausuntokierroksella alkoholimainonnan rajoituksia. Sen mukaan kahden miljoonan euron sponsorituloja ei voida korvata uusilla sopimuksilla. Liitto tuli samalla kertoneeksi, mihin hintaan se on valmis myymään yhteiskuntavastuunsa ja arvonsa. Arvot voi ostaa kahdella miljoonalla eurolla.

SM-liigaseurojen yhteenlaskettu tulobudjetti on 87 miljoonaa euroa. Panimot maksavat vuodessa sponsorituloina liitolle, SM-liigalle ja Mestikselle noin kaksi miljoonaa euroa. Jos siirtymäaikaa olisi annettu 3–5 vuotta, niin pitkätkin sponsorisopimukset olisi saatu kunnialla päätökseen ja uusia korvaavia sopimuksia olisi löydetty.

Formula 1 -kisat eivät päättyneet pelotteluista huolimatta tupakkamainonnan kieltoon. Jääkiekkoliiton olisi liikunnan ja urheilun arvoja kunnioittaen pitänyt miettiä lausuntonsa ja lobbauksensa sisältö paremmin. Suomen Liikunta ja Urheilu ry osoitti lausunnoissaan vastuullisuutta.

Jos laki etenee esitetyssä muodossaan, ulkomainonnan kiellon myötä alkoholiteollisuuden käyttämät eurot hakeutuvat uusiin kohteisiin. Jääkiekkoliittoa voi onnitella silloin tuplapotista: mainonta saa lajissa jatkua, ja eurot siirtyvät kaduilta jäähalleihin.

 

Pauli Kiuru

Kansanedustaja (kok)

Alkon hallintoneuvoston jäsen