Katso video: Akaan Seutu pääsi kilpa-auton kyytiin – Toijalan sataman jäärata on harvoja laillisia jääratoja Etelä-Suomessa

Yksi Toijalan jääradan innokkaimpia nuoria käyttäjiä tänä talvena oli 15-vuotias akaalainen Joona Rehuttu. Kuva Pekka Mustonen.

Moni autourheilun harrastaja toivoo Suomeen enemmän jääratoja, koska harrastajien mukaan niillä ajaminen on paras tapa oppia auton käyttäytyminen äkkitilanteissa. Laillisia jääratoja on Suomessa kuitenkin valitettavan vähän. Akaalaiset voivat onnitella itseään, sillä paikkakunnalta löytyy 1,5 kilometriä pitkä jäärata, jonne pääsee pientä maksua vastaan ajamaan kuka tahansa.

Kuvassa keskellä oranssissa takissaan oleva Harri Mattila ajaa jokamiesluokkaa. Kuva Pekka Mustonen.

Toijalan sataman jäärataa ylläpitää Valkeakosken-Toijalan Seudun Urheiluautoilijat eli VaToSUA. Ajokausi alkaa tammikuun alussa ja kestää noin kolme kuukautta. Tänä vuonna kausi loppui maaliskuun puolivälissä, sillä kevääntulon myötä rata suli.

Lue myös: Katso kuvat ja video jääradan SM-kisoista Toijalan satamassa – Akaan Toni Lähteenmäki taisteli SM-pronssille

Sopiva peltoauto löytyi Urjalasta

Yksi Toijalan jääradan innokkaimpia nuoria käyttäjiä tänä talvena oli 15-vuotias akaalainen Joona Rehuttu. Yhdeksättä luokkaa käyvä nuori mies tähtää maanrakennusalalle, mutta autoilusta on hyvää vauhtia tulossa siihen rinnalle erittäin rakas harrastus.

Tapio Tuominen viiletti sinivalkoisella kuplallaan tähän tapaan maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Kuva Pekka Mustonen.

– Olen käynyt jo muutamana talvena jääradalla ajamassa. Tänä talvena olen ajanut takavetoisella autolla ja se on hyvää harjoitusta jokamiesluokkaan, jossa olen alkanut kilpailla, Rehuttu kertoo.

Nykyisen jäärata-autonsa Rehuttu sai Urjalasta lahjoituksena Facebookin kautta.

– Se on peltoauto, jota olemme lahjoituksen jälkeen korjanneet ja laittaneet paljon, hän jatkaa.

Tero Kulomäen sininen BMW on tuttu näky Toijalan jääradalla. Tässä mennään maaliskuisena lauantaina. Kuva Pekka Mustonen.

Joona Rehuttu sanoo, että jäärataharjoittelusta on hyötyä siviilissäkin sen jälkeen, kun on käynyt autokoulun.

– Auton tekniikka ei pelasta kaikelta, kyllä auto pitää itse osata hallita tilanteessa kuin tilanteessa. Jäärataharjoittelu auttaa siinä paljon, Rehuttu tietää.

Radalla kävi noin 200 autoa

Janne Vilppulan aura-auto on tuiki tarpeellinen osa Toijalan jääradan kunnossapidossa. Kuva Pekka Mustonen.

Sääolosuhteista johtuen Toijalan jäärataa pystyttiin pitämään tänä talvena auki seitsemänä lauantaina ja yhtenä sunnuntaina. Kaikkiaan radalla kurvaili 196 autokuntaa, radan ylläpitäjät kertovat.

Yhtä ajopäivää kohti autoja nähtiin radalla noin 25. Kuskeja oli huomattavasti enemmän, koska vain yksi henkilö per autokunta kirjattiin.

Harri Mattilan kilpa-auton sisuksissa näyttää tältä. Valokuvaaja pääsi myös Mattilan kyytiin radalle ja kertoi, että meno oli kyllä vaikuttavaa. Kuva Pekka Mustonen.

Ympäristöluvan mukaan radalla sai ajaa lauantaisin kello 12–16, joka toinen sunnuntai kello 12–16 ja 1. helmikuuta alkaen joka toinen torstai kello 18–20.

Lauantaisin ajettiin ”piikkirenkailla” ja päivä oli tarkoitettu jokkis- ja ralliautoille. Sunnuntait oli korvamerkitty pelkästään siviiliautoille.

Näin sitä jääradalla ajetaan. Hopeanvärisen bemarin ratissa nuori akaalainen jokkiskuski Joona Rehuttu. Kuva Pekka Mustonen.

Kaikilla autoissa olevilla on oltava kypärä. Luvaton ajo ajoaikojen ulkopuolella estetään puomilla, muistuttavat jääradan ylläpitäjät heitä, jotka mielivät radalle ensi kaudella.

Jarkko Majurin Subarusta näkee, että välillä kisatessa sattuu ja tapahtuu, mutta ei se menoa haittaa. Kuva Pekka Mustonen.
Jääradalla jokaisella autossa olevalla täytyy olla kypärä. Mallia näyttää Joona Rehuttu. Kuva Pekka Mustonen.

Heli Mustonen