Yrittäjä Minna Linna istuu aurinkoisena tiistaina kahvikuppinsa kanssa vaatemerkkinsä Blaan toimitiloissa. Pappilankylässä syntynyt Linna on muutaman mutkan kautta asettunut aloilleen Toijalaan, jossa myös yrityksen toimitilat sijaitsevat. Täältä käsin Linna hoitaa Blaan liiketoimintaa.
– Viime kesänä siirsimme koko Blaan toiminnan varastotiloja myöten tähän. Jollain aikataululla pitäisi siirtyä ihmisten ilmoille täällä Akaassa, Linna visioi.
Linnan mukaan sen aika on sitten, kun sopiva liiketila osuu kohdalle.
Yrittäjyys alkoi kauppakeskuksesta
Linnan taival yrittäjänä alkoi vuonna 2009, kun hän perusti Ideaparkiin lastenvaatemyymälä Ballotin.
– Myymälä perustui käytetyille vaatteille. Sain idean, että ostan vaatteet suoraa kauppakeskukseen ja myyn ne siellä eteenpäin, Linna muistelee.
Pian hän kuitenkin huomasi, ettei second hand -myynti ollutkaan siihen aikaan tarpeeksi suosittua.
– En saanut yritystoimintaa kannattamaan. Toki olimme ehkä kymmenen vuotta etuajassa, koska nykyäänhän myydään todella paljon käytettyjä vaatteita. Nyt tilanne voisi kannattavuuden puolesta olla toinen, mutta sitä polkua en lähde uudelleen kulkemaan, Linna nauraa.
Yrittäjyyden alkutaival ei muutenkaan ollut helppoa.
– Olihan se omalla tavallaan tuskaista. Olin samaan aikaan myös Toijalan TS-Printillä töissä, jotta sain itselleni säännöllistä palkkaa, Linna kertoo.
Blaan synty muutti kaiken
Ballotin luotsaaminen oli Linnalle ajoittain raskasta, mutta vaatemerkki Blaan syntyminen rinnalle helpotti liiketoimintaa.
– Ballot oli totta kai rakas ja tärkeä, mutta täytyy myöntää, että Ballotin viimeisinä hetkinä panostus Blaahan oli jo merkittävästi isompaa näistä kahdesta. Lopulta Ballotista luopuminen ei ollut itselleni musertavaa, Linna myöntää.
Kontrasti Ballotin ja Blaan tarinoissa on huomattava. Siinä missä Ballot oli aikaansa edellä, osui Blaan ajoitus puolestaan keskelle pohjoismaista lastenvaatebuumia. Linnan mukaan tämä oli onnellinen sattuma.
– Pääsimme Blaan kanssa vihdoin trendiaaltoon kiinni. Ajoitus oli erinomainen.
Vuosien varrella mallistoon lisättiin myös naisille suunnattuja vaatteita, jotka ovat Linnan mukaan ottaneet sittemmin jopa niskalenkkiä lastenvaatteiden asemasta.
Linna puhuu paljon ”blaamaisuudesta” ja brändi-ilmeestä. Haastattelun lomassa herääkin kysymys, onko Linnan korostama leikittelevä tyyli kenties kytköksissä yrityksen nimeen. Syy nimivalintaan kumpuaa kuitenkin menneisyydestä.
– Nimen keksiminen aikoinaan oli verta, hikeä ja tuskaa, Linna naurahtaa ja jatkaa:
– Blaa syntyi pitkälti Ballotin kautta, eli B:llä alkavia nimiä pyöriteltiin pitkään. Asiakkaat ovat kyllä vuosien mittaan antaneet positiivista palautetta nimestä.
Blaa on vuosien varrella löytänyt ja vakiinnuttanut tunnistettavan ulkonäkönsä.
– Erityisesti lastenvaatteille ominaista on printtien hauskuus. Melkein sama pätee pitkälti myös naisten vaatteissa – parhaiten myyvät isot ja näyttävät kuosit, Linna analysoi.
Mallistojen teko vie aikaa
Linnan aamu alkaa yleensä tilausten postituksella. Sen jälkeen päivä voi pitää sisällään esimerkiksi tuotekuvausta, suunnittelua, hallinnollisia tehtäviä tai markkinointia. Usein päivien aikana on monta lankaa tulessa, sillä Linna hoitaa montaa yrityksen osa-aluetta itsenäisesti.
– Meillä on pieni tiimi. Itseni lisäksi tässä on yksi osa-aikainen työntekijä ja yksi tarvittaessa töihin kutsuttava henkilö, Linna selittää.
Uran alkuvaiheessa yrittäjyyden arjessa yllätti asioiden hitaus.
– Mallistoissa kestää parhaimmillaan vuosi, kun otetaan kaikki vaiheet huomioon suunnittelusta itse vaate-erän saamiseen käsiini, Linna paljastaa.
Tämä on yksi syy siihen, miksi Linna haluaa kuunnella asiakkaiden palautetta trendien sijaan.
– En koe olevani muotisuunnittelija. Haluaisin olla ajan hermoilla, ja seuraankin trendiennusteita, mutta koen oikeaan ajoitukseen osumisen olevan äärimmäisen vaikeaa. Keskityn mieluummin niihin tuotteisiin ja malleihin, joita asiakkaamme ostavat eniten.
Vuodet opettivat pysähtymään
Liiketoiminnan näkökulmasta suurin onnistuminen Blaalle on Linnan mukaan ollut noin seitsemän vuotta sitten alkanut yhteistyö Prisman kanssa.
– Jo pelkästään se oli merkittävää, että iso perhemarketti halusi valikoimiinsa vastuullisen ja kotimaisen merkin. On hienoa, että olimme siinä pioneereja, Linna hymyilee.
Parhaimmillaan Linnalla on ollut kolme myymälää ja 15 työntekijää.
– Vuosien varrella on paikoin mennyt lujaakin kasvun ja suosion kanssa. Nyt olen jotenkin aika tyytyväinenkin tähän hetkeen, sillä tässä on lopulta vähemmän stressiä, Linna kertoo.
Tukka putkella juostiin Linnan mukaan hänen kokeilunhaluisuutensa takia.
– Jokaiseen tilaisuuteen piti tarttua, eikä sitä osannut ajatella, että asioita voisi tehdä muulla tavalla. Nyt toiminta on enemmän itseni näköistä, eli hillitympää ja hallitumpaa.
Ajoittain muutos on vaatinut myös henkistä kanttia.
– Kun tahti on hiljentynyt vuosien varrella, niin kyllä sitä välillä potee huonoa omaatuntoa ja riittämättömyyden tunnetta. Teenkö riittävästi? Voisinko tehdä vieläkin enemmän? Joskus omia onnistumisia on vaikea nähdä, Linna pohtii.
Kokonaiskuvassa Linna näkee Blaan tulevaisuuden valoisana. Nyt kun tietynlainen rauha ja tasapaino yrittäjyyteen on löytynyt, pystyy Linna työskentelemään entistä mielekkäämmin. Enää ei Linnan sanojen mukaan ole tarvetta haukata liian isoa palaa kakusta.
– Yrityksen kannalta kasvua on aina tietenkin tavoiteltava, etenkin koronavuosien jälkeen. Myös jo mainittu liiketilan hankinta ja verkkokaupan vahvistaminen ovat suunnitelmissa. Niissä on kuitenkin muutamaksi vuodeksi sopivaa tavoitetta, huokaisee Linna iloisesti.