Yllä oleva sana kääntyy suomennoksena muotoon ”kunnian etsijä”. Mistä se sitten on saanut alkunsa? Urbaani sanakirja tuntee termin ja kertoo, että kyseessä on henkilö, joka ei oikeasti seuraa urheilua. Kun missä tahansa lajissa tulee menestystä, henkilö esittää kuitenkin olevansa yksilöurheilijan tai joukkueen suuri fani. Tähän on yleensä syynä se, että kyseessä oleva henkilö haluaa päästä osalliseksi voiton juhlinnasta.
Itse törmäsin termiin keväällä, kun pelattiin nuorten jääkiekon maailmanmestaruuskisoja, jotka Suomen Pikkuleijonat päättivät voittoon. Tuolloin Facebook ja sosiaalinen media täyttyivät hurjista tuuletuksista. Riehakkaimmin kannattavien joukossa oli monia sellaisia, jotka eivät ennen voittoa luultavasti edes tienneet kyseisten kisojen olemassaolosta.
Täytyy myöntää, että tällainen käytös ärsyttää. Enkä tunnu olevan ainoa. Siksi ajattelin ottaa tähän julkisesti kantaa, vaikka hieman häkellyttääkin. Yleensä tosifanit vain tyytyvät mielessään murisemaan näille ”kunnian etsijöille”. Ja naurettavaahan se onkin, että antaa moisen asian mieltänsä risoa. Luultavasti se johtunee lähinnä siitä, että voiton tuoksinassa nämä kyseiset henkilöt jakavat pelin kulkuun liittyviä asiantuntemattomia neuvojaan ja kommenttejaan. Sillä vaikka heiltä onnistuu juhlinta, niin tietämys lajin säännöistä ja historiasta on usein olematonta. Ja sehän se on mikä sieppaa – ja varsinkin se, että huomaan olevani näin julkisen pikkunokkainen!
Mutta parisen viikkoa sitten löytyi sellainen gloryhunteriuden muoto, josta minäkin nautin. Nimittäin Eurojackpotin voitonjuhlat täällä Akaassa. Asia on kyllä jokaisessa mediassa käsitelty niin joka suunnalta, että päätin jo, etten siitä kirjoita. Mutta mitä muuta paluumuuttaja voi, kuin yhtyä iloon siitä, että Akaa kokosi joukkonsa tällä mahtavalla täysosumalla. Ja täysosuma se todella oli koko kunnalle! Pelkkää kaiken kattavaa positiivista suitsutusta ja koko kylä riemuitsi onnekkaiden puolesta. Omaa gloryhunteriuttaan toteuttivat tietysti ne sadat ihmiset, jotka ylikuumensivat Veikkauksen koneen uskomalla, että salama voi iskeä samaan puuhun kahteen kertaan. Olen niin ylpeä teistä kaikista juuri sen vuoksi, että lukuisissa lukemissani haastatteluissa ihmiset eivät tuoneet esiin mitään negatiivista, vaan pulppusivat hyvää energiaa ja iloa voittajien ja heidän perheidensä puolesta.
Nyt olisi hyvä aika alkaa miettiä Akaan kaupungin uutta markkinointistrategiaa? ”Miljonäärien kaupunki” ”Akaa-Lottolandia!” ”Aseta panos – muuta Akaaseen!” Mutta huomatkaa, että usein haukuttu Akaan kaupunkihan onkin ollut koko ajan askeleen edellä; Akaassa on hunajaa.
Kirjoittaja on 30-vuotias äiti ja vaimo, joka on tällä hetkellä hoitovapaalla Myymäläpäällikön tehtävistä. Kirjoitan kolumneja harrastuspohjalta ja suurella kotiseuturakkaudella.