Vuosi on vaihtumassa, ja moni meistä tekee jonkinlaista tilinpäätöstä kuluneesta vuodesta ja miettii tulevaa. On paitsi lupausten myös arvioinnin aika. Myös pakollinen jokasyksyinen kunnallispoliittinen debatti kunnallisveroasteesta on käyty, ja voinemme keskittyä muihin asioihin.
Lukusuosituksena joulukuun pimeisiin iltoihin suosittelen akaalaisille Akaan kaupungin tarkastuslautakunnan vuoden 2020 arviointikertomusta sekä esimerkiksi esitystä Akaan kaupungin talousarvioksi vuodelle 2022 ja taloussuunnitelmakaudelle 2022-2026. Kyseisistä asiakirjoista jokainen voi itse katsoa, mihin verovarojamme tullaan käyttämään ja minkälaisella menestyksellä niitä on käytetty.
Tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa on käytössä liikennevalot, joilla arvioidaan talouden ja toiminnan tavoitteiden toteutumista. Vihreä valo kertoo asetetun tavoitteen saavuttamisesta, keltainen tavoitteen osittaisesta toteutumisesta ja punainen siitä, että tavoite ei ole toteutunut. Sinisellä valolla puolestaan kuvataan sitä, ettei asetetun tavoitteen toteutumista voida arvioida. Turhan moni tavoite on sinisellä, mikä kertoo haasteista sekä selkeiden toiminnallisten tavoitteiden asettamisessa että mittareiden valinnassa.
Selkeät tavoitteet ja mittarit pakottavat organisaatiota perehtymään lähtökohtatilanteeseen ja konkretisoivat strategiaa. Selkeys ja konkreettisuus myös helpottavat ylätason strategian ja strategiasta johdettujen toimintaohjelmien jalkauttamista koko organisaatioon, joten toiminnan tavoitteiden asettamiseen kannattaa panostaa. On hyvä pysähtyä ja kysyä, missä olemme nyt ja minne olemme menossa. Vielä tätäkin tärkeämpää on pohtia, mihin suuntaan haluaisimme mennä ja miten tavoitteet voitaisiin saavuttaa.
On hämmentävää, miten suuri osa niin sanotusti punaisella olevista tavoitteista on sellaisia, jotka kohdistuvat suoraan akaalaisiin lapsiin ja nuoriin. Sivistyslautakunnan kasvatus- ja opetuspalveluissa punaisella olivat vuoden 2020 osalta muun muassa Akaan lukion ilmapiiriä ja ilmapiirin kannustavuutta arvioivat tavoitteet sekä tavoite esi- ja perusopetuksen lasten kasvua, kehitystä ja oppimista tukevasta lapsilähtöisyydestä yhteistyössä perheen kanssa. Tämä herättää huolta erityisesti tuen tarpeessa olevista lapsista ja siitä, miten näiden oppilaiden perusoikeudet akaalaisissa kouluissa toteutuvat. Myöskään perusturvalautakunnalle asetettu tavoite lasten ja nuorten mielen hyvinvoinnin tukemisesta ja seuraamisesta ei ole toteutunut.
Lasten ja nuorten eriarvoistumiskehitykseen ja huono-osaisuuden kasaantumiseen tietyille lapsiryhmille on reagoitava kuntatasolla. Jokaisen kuntapäättäjän tulee ymmärtää, että talouden ja toiminnan tavoitteet todella ohjaavat toimintaa ja että tavoitteiden toteutuminen on kiinni siitä, millaisen kunnan ja kuntayhtymän talousarvion ja -suunnitelman valtuusto hyväksyy.