Forum Akaa: Datalla johtamisen arkipäivä

Kirjoittaja Tanja Salminen on junantuoma akaalainen perheenäiti
Profile Image of Forum Akaa
01.03.2025 10:00

Tanja Salminen.
Myynnin ja asiakaskokemuksen kouluttaja Sani Leino sanoo, että data on kuin muumimuki: kaikki keräävät, mutta kukaan ei käytä. Datalla johtaminen on jokaisen menestyvän yrityksen toimintatapa ja vaikka termi on tällä hetkellä kaikkien huulilla, mistään uudesta ei ole kyse. Leinon hattuun tekee silti mieli laittaa sulka aiheen aktivoinnista tuoreella tavalla. Hyvä kouluttaja käyttää arkisia esimerkkejä hauskasti ja asiat muistuvat mieleen arjen pyörityksessä.

Esimerkki inspiroi minua pohtimaan datalla johtamista työn sijasta perheenäidin näkökulmasta ja löysin muutaman arkisen paikan, missä dataa on tarjolla, mutta sen käyttö ontuu. Mitäs sanotte, kuulostaako tutuilta:

1: Kodin kasviruokapäivä. Lihan syöntiin tottuneelle miesvoittoiselle perheelle halutaan tarjota vegaaninen vaihtoehto. Markkinoinnin 4P -mallin mukaisesti niin sanottu markkinointimix on kunnossa. Tuote (product) eli päivän ruoka-ateria on tarjolla ilmaiseksi (price) kuten aina, se tarjoillaan ruokapöytään (place) ja sen edut on kommunikoitu yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta laajasti (promotion). Ruoka jää kuitenkin syömättä ja palaute on kehnoa. Datan perusteella asiakasta ei kiinnosta. Myyjä kuitenkin jatkaa tuotteen valmistamista ja tarjoamista ja kustannukset kasvavat. Datan perusteella markkinointimixin lisäksi voisi olla tarpeen tarkastella maustemixiä.

2: Kauppareissun ajankohdan arviointi. Jääkaapin tyhjyys on käsitteenä laaja. Mikäli jääkaapissa on voileipäainekset, maitoa ja kananmunia, jääkaappi saattaa perheenäidin mielestä olla täynnä. Sama data kertoo kuitenkin teini-ikäiselle, että jääkaappi on tyhjä. Asiakasryhmien segmentit vaikuttavat datan analysointiin ja vaikka kustannus lopulta osuu vanhempien budjettiin, jääkaappi saattaa todella olla tyhjä silloinkin, kun se on heidän mielestään täynnä. On tärkeää ymmärtää asiakasryhmien erilaisia tarpeita. Datan perusteella kannattaa ehkä lähteä kauppaan sillä muussa tapauksessa asiakas ohjautuu sinne itse ostamaan pakastepitsaa ja kokista.

3: Pyykkihuolto. Data saattaa olla myös virheellistä eikä korvaa kokonaan niin sanottua mutu (musta tuntuu) -tuntumaa. Mutu-tuntuman ja datan yhdistelmä tulee tarpeeseen esimerkiksi silloin, kun sukkakorissa ei ole ainuttakaan puhdasta sukkaa. Sukkien voisi datan perusteella olettaa olevan likaisia. Jatkotutkimus kuitenkin osoittaa usein, että pyykkikorissakaan ei ole yhtään sukkaa. Datan perusteella perheellä ei siis olisi sukkia. Perheenäidin pitkä kokemus ja sen pohjalta laatima toimintasuunnitelma paljastaa, että sukkia on, mutta ne ovat levällään pitkin asuntoa. Tiedon perusteella voidaan tulla erilaisiin johtopäätöksiin ja datan tulkinta saattaa aiheuttaa erimielisyyksiä perheenjäsenten kesken. Osan mielestä syyllinen tilanteeseen on perheen koira. Ongelma on tiedon perusteella ratkaistavissa, mutta vaatii strategian.

Ja mitenkäs ne minun Muumi-mukini sitten? Kyllä niitä jokunen on, mutta juon aamukahvini toki ihan toisesta kupista.

Tanja Salminen

Kirjoittaja on junantuoma akaalainen perheenäiti

Forum Akaa on Akaan Seudun kolumnisarja, jossa akaalaiset kirjoittajat tarkastelevat ympäröivää yhteisöä ja yhteiskuntaa