Kyselyn vastauksissa ehdotettiin tuulivoimasta lisätuloja Akaan kaupungille – Päälliköitä halutaan vähemmän

Lukijat tekivät useita kymmeniä ehdotuksia kaupungin talouden parantamiseksi.

Erään vastaajan mukaan tuulivoima toisi kaupungille helppoa rahaa. Kuva: Akaan Seudun arkisto
Akaan Seutu kysyi verkkokyselyssään, mistä Akaan kaupunki voisi saada lisätuloja ja mistä karsia menoja sopeuttaessaan talouttaan. Ratkaisuksi ehdotettiin muun muassa kertaalleen jo torpattua tuulivoimaa sekä uusia yrityksiä, hyviä veronmaksajia, päälliköiden vähentämistä, toiminnan tehostamista ja turhista kiinteistöistä luopumista. Kyselyyn oli mahdollista vastata nimettömänä.

Mistä kaupunki voisi saada lisätuloja tai mistä karsia menoja? Näin kyselyyn vastattiin Akaan Seudun verkkosivulla   

 ”Tuulimyllyt jauhavat helppoja tuloja monelle kunnalle eri puolilla maata.”

”Voisi tarjota erittäin halpoja tontteja saadakseen lisää muuttajia. Korostan sanaa erittäin. Pysyvästi karsia työntekijöitään. Nyt on aivan liikaa.”

”1. Akaassa on paljon elintarvikkeiden tuottajia. Lihaa, mehuja, perunoita, vihanneksia etc. Moottoritien risteykseen tuottajien yhteinen kauppa varastoinen ja kylmätiloineen. Verkkomyynti- ja maksaminen, keräily valmiiksi ja nouto ohiajaessa. Moottoritiellä menee arkena 19000 autoa, viikonloppuisin / pyhinä määrä on jopa kolminkertainen. Ohikulkijoille ostaminen, maksaminen, noutaminen helpoksi. Kaupasta kannattaa tehdä kerralla riittävän iso, ennemmin iso kiinteistö, josta osa käyttöön ja laajennus sisällä tarpeen mukaan.

2. Moottoritien hyväksikäyttö on ihan liian pientä, olematonta. Lidl on hyvä alku, mutta lisää tarvitaan. Lomille menijät ja Tampereelle, Lempäälään, Hämeenlinnaan töistä palaajat kohderyhmäksi. Mitä lomalle mennessä tarvitaan, mitä töistä palatessa tarvitaan? Ruokaa, harrastuksia, käyttötavaroita. Tekonurmi, tenniskenttiä. Esiintymisareena bändit etc. seminaari, helppo tulla ja lähteä. 15 minuutin säästö ajoajassa saa monet kääntämään autonsa Akaaseen ja järjestämään tapahtumia/osallistumaan.

3. Moottoritien varteen luodut palvelut saavat myös muuttajat kääntämään katseensa Akaaseen. Tonttien hinnat eivät saa olla liian korkeita, raha kaupungille tulee palvelujen käytöstä ei tontin hinnasta.

4. Tontit ja kaavoitus pitää saada palvelemaan yrityksiä. Ei liian vaikeita ja pitkiä kaavoituksia.

5. Kansainvälinen kummiyritys tai muutamakin, jonka etätyöntekijöille luotaisiin hyvät olosuhteet elää ja työskennellä Akaassa. En tarkoita suomalaisia kansainvälisiä yrityksiä vaan Suomen ulkopuolella toimivia kansainvälisiä yrityksiä, joiden työntekijöistä löytyy varmasti elämänlaatua hakevia tulokkaita.”

Vastauksissa toivottiin moottoritien hyödyntämistä nykyistä enemmän. Kuva: Oona Eskeli.

”1. Katuvalot yöllä pois, edelleen. 2. Työntekijöiden muutosneuvottelut on hyvä juttu. 3. Sosiaalimenoissa voisi suuria menoja pienentää ”perhetalon” perustaminen. Siellä syrjäytyneille erilaisia aktiivisia ja vertaistuellisia toimia. Tämä tukee syrjäytymisen poluilla olevia ja turvaverkottomia perheitä.”

”Tukemalla keskustojen yrityksiä sekä olla tukemassa tapahtumien järjestämistä. Lisäksi kaupungin turhien kiinteistöjen vuokraaminen tai myyminen järkevään hintaan.”

”Vuokrata etätyötiloja.”

”Kalliiden konsulttitöiden tilausten lopetus.”

”Koulujen remontoinnin sössinyt henkilö tulee saada oikeusteitse taloudelliseen vastuuseen tekemisistään.”

Katuvalojen sammuttaminen yöaikaan sai kyselyssä kannatusta. Kuva: Oona Eskeli.

”Erotetaan Kylmäkoski Akaasta, Kylmäkoski on muutenkin Akaan hylkymaa, jolta säästöt on viety ja niillä rakennettu Toijalaa. Kylmäkosken kuritukselle ei näy loppua. Molemmat, Akaa sekä Kylmäkoski, tulisi paremmin toimeen erillänsä.”

”Tänne voisi houkutella hyviä veronmaksajia ja panostaa vielä enemmän tonttien markkinointiin mm. Uusikylässä. Toki siinä tapauksessa pitäisi olla kunnossa myös (kevyenliikenteen) liikenneyhteydet juna-asemalle sekä riittävästi päiväkotipaikkoja lähellä, joten aluksi se olisi kallista. Nykyinen markkinointi ja perheille tärkeisiin asioihin panostaminen on jäänyt puolitiehen.

Akaaseen (Toijalaan) pitäisi saada enemmän yrityksiä ja yrittäjiä. Tämähän olisi sijainniltaan loistava, jos miettisi vaikkapa lähinnä virtuaalisesti toimivia yrityksiä, koska firmat voisivat rekrytä parhaat osaajat Hki-Tku-Tre-akselilta ja kokoontua silloin tällöin porukalla. Esim. it- ja pelialan startupeja ei juuri taida olla – voisiko aseman seudun suunnittelussa huomioida tällainen mahdollinen yritysasiakaskunta?

Menojen kanssa pitäisi nyt olla tarkkana eli karsia kaikesta ylimääräisestä. Ei asuntomessuja, ei lisärahaa liikuntahalleihin jne. Lisäksi lapsiin ja nuoriin pitäisi panostaa ennakkoon, koska lastensuojelun ja lasten sijoituksen kulut voivat nousta korkeiksi.”

Lisätuloja voisi saada Akaa-tuotteita myymällä. Kuva: Akaan Seudun arkisto

”Lisää tuloja myymällä Akaa-tuotteita, esim. Tuubihuivi, pipo, kassi, jne. Menoja vähentämällä esim. kaupungin isojen pomojen palkan korotukset pois. Ihan turhaa.”

”Yhtään turhaa konsulttia ei palkata ja karsitaan huolella osallistumisia tarpeettomiin hankkeisiin. Myös ostopalvelut lopetaan, kun useimmiten on edullisempaa tehdä työt kaupungin oma henkilöstön työnä. Kokoustyöskentelyä tehostetaan, vältetään myös päätöksiä, jotka johtavat oikeudenkäynteihin ja aiheuttavat kaupungille isot menot ja mainehaitat. Käydään ns. kammalla läpi ylemmän organisaation tehtäväkuviot ja tarvittaessa henkilöresurssit tarkistetaan eikä eläköitymisen myötä uutta henkilöstöä palkata.”

”Akaa on pieni kunta, hämmästyttävän paljon huonoa hallintaa tänne kuitenkin mahtuu. Tilannetta yritetään korjata luomalla lisää hallintoa, kutsuvat sitä yhtiöittämiseksi. Kuntaliitos taitaa olla ainoa konsti, joka antaa kuntalaisille edes katuvalot.”

”Tuulivoima olis asiaa!”

”Ainakin noista tyhjistä, tarpeettomista tiloista voisi luopua. Teknisen puolen porukan voisi irtisanoa, kaikki. Ostopalvelua. Tarviiko joka arkipäivä käydä Arajärven uimarannalla 2­–3 henkilön voimin. Tarviiko kylän roskalaatikoiden tyhjentämiseen kahta henkilöä.”

”Päälliköitä ja turhaa toimistoheppua vähentämällä.”

”Hyvä lähtökohta olisi ainakin se, että nysset saisi kulkemaan edes Tampereelta Viialaan, joka lisäisi mielenkiintoa tännepäin muuttoa kohtaan. Siitä seuraisi ostovoimaa paikallisille yrityksille ja veroeuroja kaupungille. Se, ettei ne kulje, on täysin poliittinen päätös!”

”Palveluiden toteuttaminen uudella ja ennakkoluulottomalla tavalla. Ideoidaan rohkeammin!”

”Hallinnosta karsia. Nyt karsitaan kouluilta sekä päiväkodeilta avustajia niin varmasti tulee tulevaisuudessa tämä kalliiksi.”

”40 htv:n vähennykset, joissa vähällä työkuormalla olevat varttuneet työntekijät jäisivät pois. Tilalle ei tarvita uusia. Työllisyydenhoitoalue yhdessä Valkeakosken ja Urjalan tai vaikka Lempäälän, Vesilahden ja Sastamalan kanssa. Teknisen puolen muutosneuvotteluissa pari laiskinta herraa pois, jotta muidenkin motivaatio paranee. Nämä eivät toki auta, joten kuntaliitosneuvottelut on syytä aloittaa.”

Nysset haluttaisiin kulkevan ainakin Tampereelta Viialaan. Kuva: Oona Eskeli.

”Yrittäjiä tänne pitäisi saada, joilla on taju Akaan halvan ja läheisen paikkakunnan eduista. Aikanaan tämä oli jonkinlainen agentuurikeskuskin. Ne yrittäjät ovat kuolleet eikä uusia ole ilmaantunut.”

”Kunhan ei vaan taas kouluilta säästettäisi. Ollaan aika purjeissa jo tämän ohjaajavähennyksen kanssa, kun koko toimiva systeemi meni kaikissa kouluissa sekaisin. Lomautukset kouluille olisi ihan hirvittävä tilanne. Lapioon nojailijoista luulisi löytyvän säästöjä.”

”Tuulipuisto! Ei vain yksi, vaan mieluummin enemmän. Suomesta löytyy yksi kunta, joka on saanut velkansa maksettua rakentamalla useita tuulivoimaloita, ja tänä päivänä kyseinen kunta pystyisi alentaa asukkaiden verotuksen jopa nollaan. Miettikäähän tätä! Oikeesti!”

”Yrityksiltä ruvetaan pyytämään vuokraa esim. satama.”

”Valtuustoon verenvaihto. Nykyisellä porukalla mikään ei onnistu. Uudelle porukalle yksi tavoite, suunta ylös. Se tarkoittaa, että omien ryhmien tavoitteet eivät aina toteudu. On oltava valmis tekemään rohkeitakin ratkaisuja. Tiet, puistot ja risteysalueet kuntoon nopeutetulla aikataululla. Nykyinen Akaa ei ole viihtyisä. Viihtyisyyttä voi lisätä myös ostopalveluilla.

Toijalan asemanseutu heti tehokkaaseen käyttöön. Mitä odotetaan, ihmettäkö? Rakentaminen liikkeelle vaikka väkisin, samoin aseman edustan kunnostaminen.

Tänne tarvitaan hyviä veronmaksajia. Millaisia palveluja he haluavat? Uusia yrityksiä pitää toki metsästää, mutta olemassa olevia pitää kannustaa kasvuun dynaamisin elinkeinopalveluin.

Akaa-kyltit kuntoon moottoritien ja muiden teiden varsille. Tämä on ihan tekninen juttu, ei poliittinen juttu niin kuin täällä nyt on.”

”Menojen karsiminen: Katuvalojen päällä pitäminen vain pimeään aikaan sekä niihin mahdollisuus laittaa yöaikaan valot vaikka joka kolmanteen valaisinpylvääseen olisi riittävä.”

”Työntekijät 65 v. jo eläkkeelle. Yhdistämällä virkoja. Ylityöt kieltoon. Keskittämällä tärkeisiin työtehtäviin. Ja kaikki ylimääräinen ajeleminen ympäri raittia kaupungin autoilla pois. Esimiestasolla jämäkämpi ote. Säästetään, eikä tuhlata uusiin (käyttöön vanhaa hyvää tavaraa). Vuoteen ei hankintoja millekään työpisteille. Kahvikekkerit pois. Korjaustoimenpiteitä riittää, kun niihin perehdytään.”

”Akaan vuokra-asuntojen tyhjillään oleva kerrostalo vuokralle osto-optiolla. Vanhimmasta päästä ja hyvällä sijainnilla olevia vuokrarivitaloja purkuun ja tilalle uusia luhtitaloja. Toijalan vanhan virastotalon lunastaminen kokonaan omaksi, tönö tyhjältä osalta kylmäksi ja isännöinti itselle. Uusien omakotitalotonttien rakentaminen jäihin ja myymättömille hinnankorotus määrättynä ajan hetkenä, näin saadaan täydennysrakennus vanhoille alueille kiinnostavammaksi ja kiinteistöjen arvo nousee.

Kouluverkon uudelleen suunnitteluun ottaminen ja tällä kertaa realistisella oppilasennusteella. Kunnan omistamat teollisuuskiinteisöt aidosti myyntiin, yhtiöittäminen on kallista leikkimistä, kummassakin tapauksessa vuokratuloja ei tule kunnan kassaan.

Erään vastaajan mielestä Rasin koulua pitäisi myydä aktiivisesti. Kuva: Mikko Peltoniemi

Rasin koulun aktiivinen myynti olisi suotavaa. Arvo Ylpön koulun korttelin rakennusten uudelleenkäytön suunnittelu on aloitettava NYT. Tästä suosta noustaan kyllä ihan jatkamalla normaalia elämää, mitään hokkuspokkuskonsteja ei tarvita.”

”Toijalassa on kaupungilla perinteisesti tiloja, joista luopumisella säästyy pitkä penni. Pannaan myyntiin tyhjänä olevat tilat.”

”Esimiehiä ja johtajia vähemmän. Johtajien on muutettava Akaaseen muuten virkaan ei valita. Verorahat tulisi näin Akaaseen.”

”Autoja vois vähentää ja ottaa toinen kuski pois viereltä.”

Kyselyä kommentoitiin myös Akaan Seudun Facebook-sivulla. Seuraavat ehdotukset on poimittu sieltä.

”Juuri nyt olisi oiva aika aloittaa liittymisneuvottelut Lempäälään tai Hämeenlinnaan.

Sille uudelle Lontilanjoen sillalle voisi laittaa siltamaksun. Jos kaupunki haluaa jättitulot, niin siltamaksu myös Hirsikankaalle ja siihen motarin sillalle ABC:n viereen. Kenttämaksut Rasin, Toijalan ja Savolan kentille, aseman ja hyvinvointikeskuksen parkkipaikoille kolikkomittarit, uimamaksu Luttusten, Arajärven, Tipurin ja Sataman uimarannoilla. Siinä muutama vähäjärkinen tulon hankintakeino Akaan kaupungille, niin ja tietenkin toripäivinä asiakkaille sisäänpääsymaksua toreille.”

”Edullisia omakotitontteja moottoritien läheisyydestä. Helppo työmatkailu vetää väkeä.”

”Moottoritie, 3 suuntaan rautatie, joten puuttuu lentokenttä kiitoratoineen.”

”Päättäjät, joilla on kanttia elää tulojen mukaan. Eikä isotella turhilla jutuilla, kuten Koskin amfiteatteri. Pari milliä täysin tyhjään, muka vetää turisteja, ja asukkaita. Työpaikat tuottavat verotuloja, mutta mistä niitä taiotaan, kun pienen yrityksen ei kannata ottaa kaiketi vakitekijää? Eli loppujen lopuksi, uusien, ei pakollisten suunnitelmien jättäminen johonkin tulevaan, ehkä rahakkaampaan aikaan. Eikä väkipakolla viedä läpi suunnitelmia, kun rahat ovat tiukalla.”

”Katuvaloja ei tarvi pitää päivisin päällä.”

”Otetaan turhia virkamiehiä pois eikä luoda turhia virkoja enempää.”

”Uudesta Vyk-koulusta valot pois yöksi.”

Kyselyä Facebookissa kommentoinut lukija ehdotti pian avautuvalle Lontilanjoen sillalle siltamaksua. Kuva: Tarja Antola