Forum Akaa: Kynä vai miekka?

Kirjoittaja Olli Ristimäki on viestinnän ammattilainen ja perheenisä.
Profile Image of Forum Akaa

Olli Ristimäki.
Katseltiin kotisohvalla Pariisin olympialaisten miekkailua, lajina oli naisten säilä. Eräs seurueessa havahtui välineen nimen kuultuaan: ”hei, tarkoittaako se sanonta sanan säilä siis niin kuin miekalla iskemistä?”.

Sanan säilä on yksi suomen kielen vakiintuneita sanontoja, jonka alkuperä tosiaan johtaa miekalla sivaltamiseen, mutta sillekin löytyy laajempia ja yllättävän konkreettisia merkityksiä.
Esineenä säilä on Wikipedian mukaan “nykyaikainen versio klassisesta pohjoisitalialaisesta kaksintaisteluissa käytetystä miekasta. Säilä on kalvan tavoin muokattu urheiluvälineeksi aseesta, jolla historiassa taisteltiin sodassa.” Miekkailu-urheilussa pisteen saa säilällä sekä pistämisestä että sivaltamisesta, kalvalla vain pistämisestä.
Mutta ne sanat. Google-haku antaa sanan säilä -ilmauksen eri taivutusmuodoille pyöreästi 15 000 osumaa, melko yleisestä sanaparista siis on kyse. Suomen virallisimman, eli Kielitoimiston sanakirjan mukaan sanan säilä tarkoittaa terävää, älykästä sanankäyttöä. Hyvin asetetut sanat siis sivaltavat miekan lailla. Toinen nettisanakirja liittää sanat yhdeksi ja kuvaa sanansäilää henkilöksi, siis teräväkieliseksi kirjoittajaksi tai puhujaksi.

Helsingin yliopisto kuitenkin kuvaa sanan säiläksi tohtorin miekkaa, siis aivan konkreettista esinettä. HY:n mukaan Suomi on maailman ainoa maa, jossa tohtoriksi väitellyt saa oppineisuuden symboliksi hatun ohella miekan. Sitä pidetään sanan säilänä, jolla tohtori symbolisesti puolustaa tietoa ja ennen kaikkea totuutta. Sille, miksi tohtorin arvoon alun perin on miekka liitetty, on varsin pitkä ja mielenkiintoinen historia johtaen aina Aurinkokuninkaan aikoihin. Tämän voi lukea internetistä, suosittelen.   

Sanan säilällä sivaltamisesta puhutaan usein silloin, kun kirjoittajan tai puhujan kritiikki tai terävä viesti kohdistuu nimenomaan johonkin tiettyyn tahoon tai henkilöön. Siinä mielessä alkuperä viittauksesta kaksintaisteluun on säilynyt. Sille läheinen ilmaus on sapelinkalistelu, jossa esiinnytään verbaalisesti uhkaavasti ja valtioiden välillä maalaillaan jopa sotatoimiin ryhtymistä.

Miekan historiallisesti mittavasta tuhovaikutuksesta huolimatta jo pitkäikäinen sanonta toteaa, että ”kynä on miekkaa mahtavampi”. Se tarkoittaa, että diplomatia ja sanallinen neuvottelu on tehokkaampi tapa saada aikaan muutoksia kuin konkreettinen sotiminen. Tämän viisauden varhaisimmat viittaukset menevät jo assyrialaisten aikoihin ennen ajanlaskun alkua, ja vastaavan merkityksisiä ilmauksia löytyy historiasta lukuisia sen jälkeen.

Viisaus on lopulta tullut todeksi siinä, että kaksintaistelut miekoin ovat typistyneet melko marginaaliseksi urheilulajiksi sähköisin välinein, ja tohtorin miekkakin on tosiasiassa terältään varsin tylsä ja pyöreä. Symboliikka kuitenkin säilyy, ja terävää sanankäyttöä aina tarvitaan. Mutta kuten miekkailu, kirjoittaminen ja keskustelukin on herrasmieslaji sääntöineen. Yritetään pitää tämä mielessä.

Olli Ristimäki

Forum Akaa on Akaan Seudun kolumnisarja, jossa akaalaiset kirjoittajat tarkastelevat ympäröivää yhteisöä ja yhteiskuntaa.