Akaan kaupunki pyrkii selkokielisempään viestintään – ”Vähemmän jargonia”

Akaan kaupungin viestintä kannustaa työntekijöitään muun muassa rohkeuteen somessa. Kuva: Oona Eskeli

Akaan kaupunki ottaa käyttöön päivitetyt viestinnän ja sosiaalisen median ohjeistukset. Kaupungin edellinen viestintäohje, joka vaihtoi nimensä päivityksen myötä viestinnän periaatteiksi, ja sosiaalisen median ohjeistus olivat vuodelta 2019. Uudet ohjeet hyväksyttiin kaupunginhallituksen kokouksessa tiistaina 16. huhtikuuta.

Akaan kaupungin viestintäasiantuntija Sini Kantola kertoo ohjeistuksen jalkauttamisen tapahtuvan henkilöstölle kevään mittaan.

– Ohjeistuksissa opastetaan ensin esihenkilöitä ja sen jälkeen muuta henkilöstöä, Kantola kertoo.

Virallisesti ohjeistus tulee käyttöön kaupunginhallituksen lainmukaisen valitusajan umpeutumisen jälkeen.

Yksinkertaisempaa viestintää

Kantola kertoo uusien ohjeistuksien olleen työstössä noin vuoden ajan. Ohjeistuksia päivitetään aina tarpeen mukaan.

– Päivitys olisi voinut tapahtua jo aikaisemminkin. Muun muassa saavutettavuus, eli digitaalinen esteettömyys, on tullut ajankohtaiseksi meille jo vuonna 2020, Kantola selventää.

Saavutettavuuteen kuuluu Kantolan mukaan selkeä ja ymmärrettävä viestintä.

– Pyrimme välttämään viestinnässä vaikeita termejä. Vähemmän jargonia, Kantola toteaa.

Tällä pyritään saamaan kaupunkilaiset lukemaan kaupungin asioista entistä enemmän.

Akaan kaupungin viestintäasiantuntija Sini Kantolan mukaan viestinnän sävy ja sanavalinnat lisäävät ihmisläheisyyttä. Kuva: Oona Eskeli

Päivitetyissä viestinnän periaatteissa korostetaan arvoihin pohjautuvaa viestintää.

– Kaupungin strategia uudistettiin vuonna 2022 ja se on tuonut tullessaan uusia toimintatapoja. Arvopuolelta voisi nostaa esimerkiksi asukaskeskeisyyden ja yhteisöllisyyden, mikä on tärkeää myös viestinnässä, Kantola toteaa.

Ohjeistuksessa on nostettu tärkeäksi myös se, että asioista viestitään jo valmisteluvaiheessa.

– Asioista halutaan viestiä pitkin prosessia, eikä vasta silloin, kun päätös on jo tehty.

Someohje kannustaa somettamaan

Kaupungin arvoista rohkeus korostuu sosiaalisen median ohjeessa.

– Haluamme olla ihmisläheisiä ja puhua ihmisten kielellä. Rohkeuteen kuuluu vaikkapa huumori somepostauksissa, Kantola kertoo.

Sosiaalisen median ohje kannustaa henkilöstöä julkaisemaan ja keskustelemaan somessa. Tällä tavoitellaan Kantolan mukaan Akaan tunnettuuden lisäämistä. Tavoitteina ovat myös tiedon jakaminen ja Akaan positiivisen imagon luominen. Kantola nostaa esimerkiksi kaupunginjohtaja Antti Peltolan, joka on aktiivinen kertomaan kaupungin asioista omilla sosiaalisen median tileillään.

Viestinnän periaatteisiin kuuluu myös toimialakohtainen viestintä. Kantolan mukaan halutaan, että viestintä kuuluu kaikille. Tämän vuoksi eri toimialoilta nimetään omat viestintävastaavat. Luottamushenkilöiden rooli viestinnässä on Kantolan mukaan myös tärkeä.