Lontilanjoen sillan seuraava rakennusvaihe on paalutus – ”Siitä tulee näyttävä prosessi”

Akaan kaupungin katuinsinööri Nuutti Sahlberg (vas.) ja siltatyömaan vastaava mestari Petri Heino MPV-Infrarakenne Oy:stä antoivat perjantaina 5.4. tilannekatsauksen sillan rakennusurakasta. Kuva: Milla Mäkipää

Lontilanjoen sillan rakennusurakka on edennyt purkamisesta rakennusvaiheeseen. Varsinaiset purkutyöt alkoivat maanantaina 11. maaliskuuta ja loppuivat perjantaina 22. maaliskuuta. Rakennustyö alkaa paalutuksella.

– Työsillan paalutus on jo alkanut. Työsilta tehdään sitä varten, että saadaan tehtyä varsinainen siltateline siltamuottia varten, siltatyömaan vastaava mestari Petri Heino MPV-Infrarakenne Oy:stä kertoo.

Itse sillan paalutus alkaa ensi viikolla.

– Silloin lyödään isommat, 800 millimetrin halkaisijatasolla olevat noin 18–25 metriset teräksiset siltapaalut, Heino selittää.

Paalutukseen käytetään 50 000 kiloa painavaa ja noin 20 metriä korkeaa konetta.

– Siitä tulee näyttävä prosessi, Akaan kaupungin katuinsinööri Nuutti Sahlberg ennustaa.

Heino myötäilee vieressä ja lisää, että luvassa todellakin on mielenkiintoinen työvaihe.

– Silloin kannattaa tulla katsomaan isoa konetta, Heino kehottaa.

Sahlbergin mukaan paalutuksesta lähtee jonkin verran ääntä ympäristöön. Paalutus kestää arviolta noin kaksi viikkoa.

Lue myös: Lontilanjoen silta on poissa – Katso kuvat purkutyön ajalta

Paalutus on tärkeä osa rakennusprosessia

Paalutus on välttämätön osa urakkaa, jos maaperän kantavuus ei ole tarpeeksi hyvä sellaisenaan.

– Koko sillan rakenteen paino viedään paaluja pitkin alas kallioon. Paalut lyödään kallioon asti. Niissä on kärjet, mitkä tarttuvat sinne kiinni, Heino kertoo.

Heino lisää, että paalujen kantavuus tarkistetaan PDA-mittauksella, jolla varmistetaan määritelty kantavuus.

– Selkokielellä paalu on kuin jalka, joka lyödään maan sisään, Sahlberg toteaa.

Aikataulu pitää

Heinon mukaan aikataulussa on edelleen pysytty. Hän muistuttaa projektin olevan suunnittele ja toteuta -urakka, eli suunnittelu etenee koko ajan samaan tahtiin rakentamisen kanssa.

Urakka on edennyt ilman isompia ongelmia.

– Hyvin on mennyt. Tyypillisiä vaikeuksia ovat olleet esimerkiksi ne, kun kiviä tulee paalutuksessa vastaan, mutta ne saadaan normaalein toimenpitein hoidettua, Heino kertoo.

Maaperässä ei ole tullut esille mitään, mikä ei olisi jo ollut ennen urakan alkua tiedossa. Heinon mukaan muunlaisia löytöjä on kuitenkin joesta tehty.

– Kun uoma ruopattiin tuosta, niin polkupyöriä löytyi noin 5–6 kappaletta.

Lue myös: Työt Lontilanjoen sillalla alkavat ensi viikolla – Työmaan vastaava mestari lupaa uuden sillan valmistuvan reilusti etuajassa