Akaan paloasemaa työllistää eniten tieliikenne – Liian moni kuski keskittyy ajamisen sijaan kännykkään

Paloesimiesharjoittelija Tuomas Vakkila esittelee hydraulisia pelastusvälineitä. Kuva: Pekka Mustonen

Akaan paloaseman tehtävämäärät painottuvat tieliikennepelastamiseen. Se näkyy myös paloaseman kalustossa. Akaan paloasemalla ei esimerkiksi ole omaa säiliöautoa, vaan lähimmät löytyvät sopimuspalokunnilta Viialasta, Kylmäkoskelta ja Valkeakoskelta.

Akaan paloasemalla sijaitsevat sen sijaan sammutusauto eli ensilähdön auto, ambulanssi, mönkijä ja pelastuslaitoksen vene, joka on kesäisin Toijalan satamassa. Lisäksi tiloissa on Toijalan vpk:n sammutusauto ja varastossa vpk:n pienempi Buster-vene sekä liikenteenohjausperäkärry.

– Koska Akaan paloasema sijaitsee liikenteen solmukohdassa välillä Tampere–Helsinki ja Tampere–Turku, tieliikennepelastaminen moottoritiellä ja valtatie 9:llä nousee keskeiseksi, aluepalomestari Tommy Koivula toteaa.

Jos paloaseman väki voisi heilauttaa taikasauvaa, autoilijat jättäisivät ajaessaan kännykän toissijaiseksi ja liikenteen seuraamiseen ensisijaiseksi. Moni kolari liittyy siihen, että kuski ei ole ollut valppaana sen suhteen, mitä tiellä tapahtuu.

Joskus ongelmia tuottaa se, että luotetaan liikaa auton turvajärjestelmiin. Varsinkin loskaisella kelillä ohitustilanteessa ohituskaistan viiden senttimetrin loskakerros voi osoittautua kovavauhtiselle kuskille vaaralliseksi.

Aluepalomestari Tommy Koivula kertoo, että Akaan paloasemalla sijaitsevat sammutusauto eli ensilähdön auto, ambulanssi, mönkijä ja pelastuslaitoksen vene, joka on kesäisin Toijalan satamassa. Kuva: Pekka Mustonen

Ykkösnyrkki painaa 15 500 kiloa

Akaan paloaseman ykkösnyrkistä eli sammutusyksiköstä on moneksi. Auto painaa 15 500 kiloa ja se on kahdeksan metriä pitkä. Leveyttäkin sillä on 2,5 metriä.

Sen sisuksissa on molemmin puolin varusteita ja työkaluja sekä 3 000 litraa vettä. Katolta löytyy vielä pino tikkaita ja lauta, jota tarvitaan, kun pelastetaan ihmisiä heikoilta jäiltä. Auto toimii myös ensivasteyksikkönä kiireellisillä ensihoidon tehtävillä.

Varsinainen vesipelastukseen tarvittava, jäälläkin kulkeva ilmatyynyalus, sijaitsee Valkeakosken paloasemalla, josta saadaan tarvittaessa myös pelastuslaitoksen sukeltajat liikkeelle. Myös alueen lähin nostolava sijaitsee Valkeakosken paloasemalla.

Paloesimiesharjoittelija Tuomas Vakkila toteaa, että jokaisella paloasemalla on ensilähdön autossa suurin piirtein sama logiikka sen suhteen, mitä mistäkin auton sisuksissa sijaitsevasta kaapista löytyy. Näin henkilöstö pystyy esimerkiksi sijaistamaan vieraallakin paloasemalla.

Akaan paloaseman ykkösnyrkistä eli sammutusyksiköstä on moneksi. Kuva: Pekka Mustonen

Vaikka kuorma-auto palasiksi

Yhdessä lehtijutussa on mahdotonta luetella kaikkia ensilähdön sammutusauton varusteita, mutta siellä on muun muassa todella voimakkaita hydraulisia pelastusvälineitä, joilla saadaan avattua kolaroitu auto, tai pystytään pilkkomaan vaikka kuorma-autoa.

Savusukellukseen tarkoitettuja paineilmahengityslaitteita voidaan käyttää myös esimerkiksi autopalossa hengityksen suojaamiseen, koska ajoneuvojen muovi- ja sähköosien palaessa syntyy erittäin myrkyllisiä savukaasuja. Palomiehen työ on syöpävaarallista työtä, jossa on seitsenkertainen vaara sairastua syöpään muuhun väestöön verrattuna.

Autossa on lisäksi monipuolisesti välineitä liikenteenohjaukseen kolaripaikalla. Työturvallisuus on usein koetuksella kolarikohteissa, sillä ohiajava liikenne ei välttämättä huomioi tilannetta. Ajetaan joko liian kovaa ohi, tai sitten madellaan ja kuvataan kolaripaikkaa.

– Pirkanmaan alueella saamme tieliikenneonnettomuuksista todella nopeasti tieliikennekeskuksen kautta liikennetiedotuksen radioon. Näitä varoituksia kannattaa kuunnella tien päällä, Koivula kehottaa.

Akaa kakkosriskialuetta

Tieliikennetehtävien lisäksi sammutusautoa tarvitaan muun muassa rakennuspalojen sammutuksessa, jäältä tai vedestä pelastamisessa ja vaarallisten aineiden onnettomuuksissa. Palomiehen on tiedettävä kaikista onnettomuustyypeistä tarpeeksi ja kyettävä käyttämään sammutusauton työkaluja ja laitteita oikein.

Auton peruskalusto tarkistetaan viikoittain, ja henkeä uhkaavien onnettomuuksien hoidossa tarvittava kalusto joka vuoron alussa.

– Meidän on oltava minuutissa liikkeellä siitä, kun hälytys tulee. Henkilökohtaiset varusteet odottavat tämän takia auton luona valmiiksi, Vakkila kertoo.

Koko Suomi on jaettu neljään riskiryhmään asukastiheyden, merkittävän liikenteen ja teollisuuden mukaan. Akaa sijaitsee kakkosriskiryhmässä.

– Toijalan ja Viialan keskustoissa meidän on oltava kohteessa 10 minuutissa. Ykkösriskialueella, jollainen löytyy esimerkiksi Valkeakoskelta, pelastuslaitoksen yksikön on oltava kuudessa minuutissa, Vakkila selittää.

Vaikka pelastuslaitoksella on käytössään hyvät karttajärjestelmät, niihinkään ei voi sataprosenttisesti luottaa. Varsinkin maaseudulla talo voi sijaita pitkän pihatien päässä, joten talonumerokyltti kannattaa sijoittaa pihatien ja yleisen tien risteykseen.

Tärkein neuvo tulipalossa

Tulipalojen sammutusta varten sammutusautosta löytyy 3 000 litraa vettä. Se riittää normaalisti kerrostalossa sattuvan asuntopalon sammutukseen. Yksi litra vettä muuttuu 1700 vesihöyrylitraksi. Vesihöyry tukahduttaa tehokkaasti paloa.

Akaan sammutusyksikön katolla sijaitseva vetotikkaat yltävät yhdeksään metriin. Valkeakosken paloasemalla sijaitsee lisäksi nostolavayksikkö, joka yltää 37 metriin.

Aluepalomestari Tommy Koivula sanoo, että ykkösasia tulipalojen torjumisessa on kuitenkin se vanha ja tuttu eli lakisääteinen palovaroitin.

– Jos herää palovaroittimen ääneen, on vielä aikaa toimia.

Jos herää vasta palon ääneen, aikaa on huomattavasti vähemmän.

– Silloin tärkeintä on pyrkiä ulos mahdollisimman nopeasti. Jos on sijoittanut käsisammuttimen ulko-oven viereen, se kannattaa tyhjentää huoneeseen vaikka ovenraosta, sillä se hillitsee palon kehittymistä yleensä merkittävästi, Koivula opastaa.