Postin suunnittelema logistiikkakeskus karkasi Akaan otteesta Hämeenlinnaan, eikä välttämättä toteudu sinnekään. Vaikka Posti tietenkin toimii liikeyrityksen tavoin, osoittaa päätös sen, että ainakaan Posti ei tee minkäänlaista aluepolitiikkaa. Jos logistiikkakeskus päästään rakentamaan, se on Hämeenlinnassa vähän paksumpi rikka rokassa. Kaupungissa sijaitsee muun muassa Patrian tehdas, jonka tuotteille on nykypäivänä kysyntää. Esimerkiksi kesäkuussa 2023 Suomen Puolustusvoimat tilasi 91 kappaletta panssaroituja ajoneuvoja. Kaupan arvo oli runsaat 200 miljoonaa euroa. Hämeenlinnan tehtaalle onkin päästy rekrytoimaan runsaasti uutta työvoimaa.
Akaassa tilanne on hieman toinen. Valtion tekemistä satojen miljoonien tilauksista ei ole paikallislehti juuri päässyt uutisoimaan. Kaupungin alijäämäiset tilinpäätökset ovat olleet tutumpi uutisaihe, vaikka vuoden 2023 tilinpäätös punnerrettiinkin 600 000 euroa ylijäämäiseksi. Jos Posti olisi jatkanut neuvotteluita vain Akaan kanssa ja mahdollisesti jonain päivänä rakentanutkin jotakin Akaa Pointiin, ehkä kaupungin ylijäämäisistä tilinpäätöksistä päästäisiin uutisoimaan useamminkin.
Jos runsaan 16 000 asukkaan Akaa olisi valikoitunut Postin noin 100 miljoonan euron logistiikkakeskuksen rakennuspaikaksi, olisi vaikutus kaupunkiimme ollut järisyttävä. Logistiikkakeskuksen henkilöstö ei varmaankaan olisi kokonaan kaupunkiin muuttanut. Akaan erinomainen logistinen sijainti olisi tässä kohtaa voinut kääntyä kaupunkia vastaan. Kun meille pääsee helposti ja pois yhtä helposti, olisi merkittävä osa logistiikkakeskuksen henkilöstöstä todennäköisesti asunut jossain muualla ja kulkenut töihinsä vaikkapa junalla.
Mutta se kaikki muu olisi meille jäänyt. Alkuperäisen suunnitelmansa mukaan toteutunut logistiikkakeskus olisi tarvinnut toimiakseen paljon palveluina ostettavia toimintoja kuten kiinteistönhuoltoa. Jo tämänkaltaisten tukitoimintaurakoiden päätyminen akaalaisille toimijoille olisi tuonut paikallisille yrityksille merkittävän, euroina annostellun piristysruiskeen.
Vavahduttavin seuraus olisi ehkä ollut logistiikkakeskuksen kasvanut vetovoima muiden yritysten keskuudessa. Logistiikkakeskuksen kaltainen toimija olisi oletettavasti vetänyt Akaa Pointiin ja ehkä muuallekin Akaaseen runsaasti uusia yrityksiä.
Akaan kaupungin edustajat kertoivat Postin tiedotettua neuvotteluiden jatkamisesta vain Hämeenlinnan kanssa, että Postin houkuttelemiseksi Akaa Pointiin tehtiin paljon sellaista, josta voi olla alueen tulevaisuudelle hyötyä. Yksi noista asioista on alueelle sijoittuville yrityksille mahdollisesti tulevaisuudessa tarjottava rekkalataus. Tavoite ja mahdollisuus ovat kannatettavia. Tarvitaan kuitenkin melkoinen määrä Akaa Pointiin sijoittuvia tavanomaisia yrityksiä, jotta joku toteuttaa alueelle esimerkiksi aurinkovoimalan, jolloin rekat voisivat liikkua paitsi sähköllä, vieläpä vihreällä sähköllä. Posti olisi voinut saada sellaisenkin rakentumaan päättämällä sijoittumisesta Akaaseen.
Katkeruus ei kannata, uutta matoa koukkuun ja ainoa tie on eteenpäin. Postin päätöksen jälkeisiin tunnelmiin sopivia kansanviisauksia riittää. Onneksi suuri osa tällaisista viisauksista on totta. Menetettyjen mahdollisuuksien haikailusta ei verso mitään uutta, mutta hyvin markkinoidusta Akaa Pointista voi vielä kasvaa Akaan talouden veturi.