Viivi Mönkö toivoo yhä useamman naisen löytävän motocrossin, vaikka samalla kilpailu kiristyykin – ”Ensi kauden tavoite on olla kymmenen parhaan joukossa”

Akaalainen Viivi Mönkö ajoi tänä vuonna ensimmäisen kokonaisen kautensa motocrossin MXD-luokassa. Ensi vuonna hän aikoo ajaa koko kisakalenterin läpi. Kuva Jarno Keskinen.

Viivi Mönkö starttasi motocrossin MXD-luokan kauteen sunnuntaina 21. toukokuuta tänä vuonna. Vuodesta 2019 alkaen aktiivisesti motocrossiin panostaneen, Akaan Moottorikerhoa edustava Mönkö summasi kulunutta kautta Akaan Seudun toimituksella lokakuun alussa. Kuljettajan oma taso nousi viime vuoteen verrattuna, kuten oli odotettavissa.

– Samalla sarjan taso nousi, joten tuloksellisesti tavoitteisiin ei aivan ylletty. Sijoitus oli 13/30. Tavoitteeksi asetettu kymmenen parhaan joukkoon nouseminen ei aivan onnistunut, koska sarjan kärkeen tuli nopeampia kuljettajia tälle kaudelle, Mönkö analysoi.

MXD- eli naisten luokan kisoihin tuli kuluneella kaudella mukaan kokonaan uusia kuljettajia. Myös edellisillä kausilla vain muutamia kisoja ajaneet kuljettajat ajoivat nyt enemmän kisoja.

– Kukaan vanhoista kilpakumppaneista ei siis noussut ohitse. Sarjan kärkikuljettajalla on täysin sama pyörä kuin minulla eli ei siinä ole paljon selittelemistä, taidosta on kyse. Porukka on kovatasoinen ja olen tyytyväinen siihen, miten suoriuduin, Mönkö tiivistää.

Kärkikuljettajat ovat kuitenkin ajaneet vuosia kauemmin kuin Mönkö. Mistä kuljettajien määrän kasvu kertoo?

– Tietoisuus lajista ja siitä, että myös naiset ajaa, kasvaa. Itsekin pyrin somessa aina tuomaan esiin, jos jossain nainen tai tyttö ajaa, Mönkö sanoo.

Lue myös: Akaalainen Viivi Mönkö haaveilee motocrossin Suomen mestaruudesta – Tällä kaudella tavoite on olla kymmenen parhaan joukossa

Ensimmäisen kisan jälkeen toinen pyörä

Mönkö lähti tähän kauteen uudella kalustolla, 125-kuutioisella KTM-pyörällä. Mönkö kertoi kauden alla uuden, entistä pienemmän pyörän sopivan hänelle kaikin tavoin vanhaa kalustoa paremmin. Kalustoonsa Mönkö on vielä kauden jälkeenkin tyytyväinen.

– Toimiessaan se oli kuin unelma. Loppukautta kohden oli vähän teknisiä murheita, mutta huoltotiimin ansiosta saatiin ne kisat ajettua. Kausi mentiin kahdella pyörällä, koska heti alkukaudesta jouduttiin ostamaan toinen samanlainen pyörä. Alkuperäiseen tuli sen verran isoa vahinkoa treeneissä, Mönkö kertoo.

Kauden päätteeksi molemmat pyörät saatiin toimimaan samaan aikaan, ja ensi kauteen startataan kahden pyörän voimin. Se tuo kuljettajalle varmuutta siihen, että kaikki kisat saadaan ajettua. Kuluneella kaudella itse kuljettaja pysyi ehjänä. Orimattilassa viimeisen kisan viimeisen kierroksen toiseksi viimeisessä mutkassa loukkaantuminen oli lähellä.

– En halunnut päästää toista kuskia ohi, koska tiesin että putoan sarjataulukossa pisteen, jos päästän. Kovalla kaasulla yhdestä patista pyörä lähti hallinnasta. Ajoin lopulta maaliin, mutta tipuin sitten sen pisteen, Mönkö kertaa.

Tavoite säilyy kovana

Päättynyt kausi oli Mönkön kolmas kisakausi, mutta vasta ensimmäinen kokonainen kausi. Kehitystä on tapahtunut paljon ja sen uskotaan jatkuvan. Ensi keväänä alkavaan kauteen Mönkö lähtee samalla tavoitteella eli pyrkimys on päästä kymmenen parhaan joukkoon.

– Saa nähdä miten porukka muuttuu. Tuleeko lisää kuljettajia, toivottavasti. Lajin puolesta toivon sitä ja kun lähdöissä oli jo päättyneellä kaudella tuplamäärä kuljettajia ensimmäiseen kauteeni verrattuna, niin on se ihan eri fiilis ajaa.

Talvella Mönkö aikoo pitää pyöränsä kanssa hauskaa.

– Kikkaillaan, keulitaan, pidetään ajotaitoa yllä ja odotellaan uutta kautta. Ei ajeta kierrosaikoja ja treenata jotakin mutkaa kerta toisensa jälkeen. Pidetään hauskaa ja tutkitaan, miten pyörä pelaa.

Viron sarjaan osallistuminen mahdollista

Ensi kaudella Mönkö aikoo ajaa koko kisakalenterin läpi. Jopa poikkeaminen Suomenlahden eteläpuolelle ja osallistuminen Viron sarjaan on mahdollista.

– Pienesti on isän kanssa juteltu, että jos mentäisiin ajamaan muutama kisa. Mutta rahaa vaaditaan, ihan pelkkä varusteiden kuljettaminen ei riitä.

Viron radat ovat nopeampivauhtisia kuin Suomessa. Ne saattaisivat istua Mönkön tyyliin paremmin, sillä kuljettajana hän pitää vahvuutenaan vauhtia. Muilla kuljettajilla on enemmän varovaisuutta.

– En tiedä onko se hyvä vai huono, Mönkö naurahtaa.

Mitä osa-aluetta kuljettaja haluaisi kehittää?

– Kaatuilen liikaa. Pitäisi olla nolla kaatumista kisassa. Yksikin kaatuminen kestää vähintään kymmenen sekuntia, siinä menee jo porukka karkuun. Mutta yleensä kaadun silloin kun ajan liian hiljaa, Mönkö päättää.