Akaalainen Viivi Mönkö haaveilee motocrossin Suomen mestaruudesta – Tällä kaudella tavoite on olla kymmenen parhaan joukossa

Viivi Mönkö haaveilee voittavansa jonain päivänä motocrossin Suomen mestaruuden. Kuva: Jarno Keskinen.

17-vuotias Viivi Mönkö starttasi motocrossin MXD-luokan uuteen kauteen sunnuntaina 21. toukokuuta. Mönkö lähti tähän kauteen uudella kalustolla, 125-kuutioisella KTM-pyörällä. Mönkö kertoo uuden, entistä pienemmän pyörän sopivan hänelle kaikin tavoin vanhaa kalustoa paremmin.

Vuodesta 2019 alkaen aktiivisesti motocrossiin panostanut, Akaan Moottorikerhoa edustava Mönkö on laittanut kauden tavoitteet korkealle.

– Tavoite on olla kymmenen parhaan joukossa tällä kaudella, Mönkö paaluttaa.

Viivi Mönkön oli tarkoitus ajaa koko SM-sarja jo viime vuonna, mutta loukkaantuminen esti kaikkien kisojen ajamisen. Viime vuonna tavoitteet olivat alempana kuin mihin oma taso riitti, Mönkö kertoo. Kuvassa Viivi Mönkö viime vuoden Karkkilan SM-kisoissa. Kuva: Kari Hassinen.

Tavoitteeseen pääsemiseksi Mönkö aikoo kiertää kaikki naisten motocrossarjan osakilpailut. Niitä on seitsemän, kaksi ajetaan samana viikonloppuna eli kisaviikonloppuja tulee kuusi. Viimeiset kilpailut ajetaan syyskuussa.

– Viime vuonna oli tarkoitus ajaa koko sarja, mutta tuli vähän loukkaantumista, joten sarja jäi kesken, Mönkö sanoo.

Kymmenen parhaan joukossa olemista tällä kaudella Mönkö pitää erittäin realistisena tavoitteena.

– Olisihan se kiva olla vieläkin korkeammalla. Olen vertaillut omaa tasoa kisakavereihin ja hahmottanut että mille tasolle voisin sijoittua. Viime vuonna tavoitteet olivat alempana kuin mihin oma taso riitti, Mönkö kertoo.

Nuoren kuskin lopullinen tavoite onkin voittaa lajissaan Suomen mestaruus. Jos se saavutetaan, pohditaan sen jälkeen ulkomaille lähtemistä, Mönkö haaveilee.

Kaudelle 2023 Viivi Mönkö starttasi uudella, entistä pienemmällä KTM-pyörällä. Kuva: Pasi Mönkö.

Kaikki entistä pienempää

Uuden KTM-merkkisen pyörän osalta kaikki on vähän pienempää kuin Mönkön vanhassa pyörässä. Se on Mönkölle sopivampi suhteessa kuskin painoon ja kokoon.

– Ajoin ennen liian isolla pyörällä. Harvemmin vaihdetaan pienempään, mutta olen jo ehtinyt huomata ajossa, että uusi pyörä on paljon varmempi ja sopii omaan käteen paremmin, Mönkö kuvaa.

Minkä verran sopivampaan kalustoon siirtyminen nostaa mahdollisuuksia sijoittua tavoitteen mukaisesti eli parhaan kymmenen kuljettajan joukkoon?

– Kyllä se nostaa, varsinkin se, että on varmuutta enemmän ajaa. On myös mahdollista säätää alusta paremmin minulle sopivaksi. Se on todella oleellista, että säädöt voidaan tehdä oikein, Mönkö tietää.

Toukokuun alkuun mennessä ajotunteja oli kertynyt 30. Talven aikana ajotunteja kertyi epätavallisen paljon.

– Nokialla pidettiin rata ajokunnossa koko talven, ja siellä pääsin ajamaan aina, kun oli vaan kelin puolesta mahdollista. Sain treenattua enemmän kuin normaalisti.

Talven aikana Mönkö pääsi ajamaan myös naapurinsa pelloilla ja metsässä. Kerran ajettiin myös Orivedellä Mönkön valmentajan Mikko Leppäsen omalla enduroreitillä. Valmentaja Mönköllä on ollut vasta vuoden verran.

Ensimmäinen kisa oli Kaanaassa. Mönkön mukana kisapaikoille kulkevat lähinnä vanhemmat ja valmentaja.

– Isoa kisakoneistoa mekaanikkoineen ei ole. Valmentajallekaan ei ole kisoissa paljon tekemistä. Jollain taululla hän voi näyttää lyhyitä ohjelauseita, jos kuljettaja ehtii niitä lukemaan, Mönkö naurahtaa.

Mitään suoraa radioyhteyttä kuskiin ei varikolta ole. Mönkön mielestä tämä on hyvä.

– Sellainen vain häiritsisi, ja varmaan sohlaisin. Pitää voida keskittyä omaan suoritukseen, Mönkö näkee.

Kaikki naiset samassa sarjassa

MXD-luokka on naisten motocrossarja, jossa voi ajaa kaksitahti- tai nelitahtipyörillä.

– Naisille ei ole omaa juniorisarjaa vaan tämä niin sanotulla isolla pyörällä oleva sarja. Harrastajia on vielä niin vähän, että junioripuolelle ei ole tehty naisten luokkaa erikseen, Mönkö kertoo.

Viivi Mönkö Karkkilan SM-kisoissa vuonna 2022. Kuva: Kari Hassinen.

Säännöllisesti kisoja kiertäviä kuljettajia on vain noin 15. Viime kauden isoimmassa lähdössä oli 22 osallistujaa. Ajonumeron varanneita kuljettajia on kuitenkin noin 50, mutta suuri osa kuljettajista saattaa käydä kauden aikana vaikka vain yhdessä tai kahdessa kisassa.

Mönkön pyörä on kaksitahtinen. Tästä seuraavat hyödyt ovat keveys ja vähäisemmät hyrrävoimat, minkä ansiosta pyörä on helpompi hallita. Uusi pyörä oli iso taloudellinen panostus.

– Kaiken saatavilla olevan rahan saisi tähän kyllä menemään ja budjettia on vaikea tehdä, koska jos jotain isompaa särkyy, rahaa voi mennä yllättävän paljon. Vanhemmat ovat tässä isona tukena, Mönkö myöntää.

Isoimmat vanhempien panostukset ovat treeneissä mukana kulkeminen ja kuljetuspalvelut.

– Joskus lähtö harjoituksiin voi tulla lyhyelläkin varoitusajalla, mutta vanhemmat lähtevät aina innoissaan mukaan, Mönkö kiittää.

Harrastus ei haittaa Mönkön töitä, koska kisat pidetään aina viikonloppuina. Pienkonekorjaajaksi valmistunut Mönkö työskentelee pienkoneita huoltavassa ja myyvässä yrityksessä.

Vapaa-ajan harrastus kuitenkin suurelta osin vie.

– On se aika lailla niin. Tämä on kuitenkin se, mitä haluan tehdä. Jos haluan tehdä jotain muuta, saan kyllä järjestettyä aikaa sillekin, Mönkö kertoo.

Osallistujia on naisten motocross-sarjassa melko vähän, joten radalla on normaalisti hyvin tilaa, kuvassa numerolla 15 ajava Mönkö kertoo. Kuva Orimattilan SM-kisasta viime vuodelta. Kuva: Kari Hassinen.

Sitä, mistä Mönkö keksi motocrossin omaksi lajikseen, hän ei oikein itsekään tiedä. Kotipihassa on kuitenkin aina ollut kaikenlaista pärisevää laitetta.

– Motonetissä sanoin joskus motocrossvarusteiden kohdalla isälle, että nuo ovat kyllä hienoja. Jossain vaiheessa sitten keksittiin että hankitaanpa minulle pieni pyörä, Mönkö muistelee.

Viivi Mönkö kauden 2023 avauskilpailussa 21.5.2023 Kaanaassa. Kuva: Kari Hassinen.