Akaan teknisen johtajan mukaan Lontilanjoen yli tarvitaan uusi silta – Purkutöineen miljoonan euron hanke

Lontilanjoen silta Hämeentiellä suljettiin juhannusviikolla, kun määräaikaistarkastuksessa sen kunto todettiin heikoksi. Kuva: Tarja Antola

Lontilanjoen ylittävä silta Hämeentiellä Toijalassa on ollut suljettuna juhannusviikosta lähtien. Jalankulkijat ja pyöräilijät pääsevät joen yli väliaikaista siltaa pitkin, mutta autot ja muut moottoriajoneuvot joutuvat käyttämään kiertoreittejä.

Akaan tekninen johtaja Jarmo Airaksinen kertoo, että vanhaa siltaa ei esitetä korjattavaksi vaan tilalle rakennettaisiin uusi silta.

– Vanha sillan yleiskunto on niin heikko, että korjaus olisi laajempi työ kuin uuden rakentaminen. Penkereet pitäisi vahvistaa ja kaikki betoniosat uusia. Elinkaarta voitaisiin pidentää jokusia vuosia, mutta kustannukset olisivat merkittävä osa uuden hinnasta. Silta ei ole korjattavissa järkevästi. Kyllä se purkukuntoinen on, Airaksinen kertoo.

Tavoitteena päästä purkutöihin talvella

Airaksisen mukaan siltahankkeen yleissuunnitelma on tarkoitus käsitellä teknisessä lautakunnassa lokakuussa. Suunnittelu- ja konsulttiyritys WSP Finlandin tekemä yleissuunnitelma valmistui maanantaina 2. lokakuuta.

– Kun meillä käsitelty yleissuunnitelma ja kustannusarvio, voidaan käynnistää itse hanke. Kun toteutusmalli on valittu, päästään hakemaan toteuttajaa, Airaksinen kertoo.

Airaksinen pitää todennäköisimpänä vaihtoehtona hankkeen toteuttamiseen kvr-urakkaa (kokonaisvastuurakentaminen), jossa urakoitsija vastaa suunnittelusta ja rakentamisesta.

Aikataulusta tekninen johtaja arvioi, että vanhan sillan purkamiseen päästäisiin talven aikana, kevään korvalla alkaisi uuden sillan rakentaminen ja silta olisi valmis ensi vuoden aikana.

Teknisen toimen toive siitä, että autoliikenteen käyttöön olisi saatu väliaikainen silta esimerkiksi yksikaistaisena työmaan viereen vanhan sillan purkamisen jälkeen ei näytä toteutuvan.  Airaksinen kertoo, että konsulteilta saadun tiedon mukaan väliaikainen silta ajoneuvoliikenteelle ei ole  työteknisesti mahdollinen. Käytännössä sen rakentaminen vaatisi samat toimenpiteet kuin uusi silta.

Vanhan sillan purkamisen ja uuden rakentaminen kustannukset tulevat Airaksisen mukaan olemaan noin miljoonan euron suuruusluokkaa. Uusi betonisilta rakennetaan vanhan paikalle.

– Mutta todennäköisesti siitä tulee vähän pidempi, jotta silta saadaan vähän kauemmas jokiuomasta, koska maaperä on yksi ongelmista, Airaksinen kertoo.

Airaksisen mukaan myös Nahkialanjärven alueen yleissuunnitelmaan sisältyvän pysyvän kevyenliikenteen sillan rakentamista viedään eteenpäin.

– Tarkoitus on toteuttaa joen yli väliaikaista laiturimaista siltaa parempi yhteys, mutta sekin on ensi vuoden projekteja. Väliaikaisella kevyenliikenteen sillalla mennään ensi kesään.

Äkkijarrutus olisi voinut murtaa rakenteita

Lontilanjoen silta poistettiin kesäkuussa käytöstä turvallisuussyistä, kun WSP Finlandin tekemässä määräaikaistarkastuksessa sen kunto todettiin heikoksi. WSP Finland on tarkastanut tänä vuonna myös muut Akaan kaupungin sillat.

– Jo vuosituhannen alussa Lontilanjoen sillasta on tehty selvityksiä, joissa todettiin, että se vaatisi toimenpiteitä, mutta esitettyjä toimenpiteitä ei ole lähdetty toteuttamaan. En pysty sanomaan, onko se johtunut poliittisista päätöksistä vai silloisista viranhaltijoista. Sillan uusiminen olisi joka tapauksessa ollut edessä, mutta tilanne ei olisi mennyt näin akuutiksi, jos toimenpiteitä olisi tehty vuosituhannen vaihteen tienoilla, Airaksinen toteaa.

Airaksisen mukaan maaperän olosuhteet ja sillan betonirakenteiden kantavuudet ovat kärsineet merkittävästi.

– Millään muotoa ei voisi taata, että silta kestäisi esimerkiksi tilanteen, jossa tukkirekka tekisi äkkijarrutuksen sillalla. Se voisi murtaa rakenteita sillan alla.

Teknisen johtajan Jarmo Airaksisen mukaan silta on purkukuntoinen. Kuva: Tarja Antola