VR:n mukaan Toijalasta ja Viialasta Tampereelle voitaisiin ajaa vielä yksi junavuoro ennen aamukahdeksaa, jos kaupungeilta löytyisi rahaa – Vuoden 2026 uusissa junissa on enemmän tilaa pyörille

M- eli Manse-juna saapui Toijalan asemalle ensimmäistä kertaa joulukuussa 2019. Tamperetta kohti lähti muun muassa Erno Maunula. Kuva: Tarja Antola

Akaan kahden juna-aseman matkustajamäärät ovat tänä vuonna jatkaneet kovaa kasvuaan. Tammi–elokuussa Viialassa oli yhteensä 135 400 ja Toijalassa 292 500 matkustajaa. Viime vuoteen verrattuna kasvua on ollut 44 ja 27 prosenttia.

Toijalan ja Tampereen välillä kulkee kaikkia mahdollisia eli Pendolino-, InterCity-, R- ja M-junia. Viialasta pääsee R- ja M-junien kyytiin. Toijalan ja Nokian välillä ajettavat ja Mansesta lyhenteensä saaneet M-junat ovat lähtökohtaisesti liikenne- ja viestintäministeriön ostamaa liikennettä mutta ei kaikkien vuorojen osalta.

– LVM ostaa matkustajajunaliikennettä sinne, missä se ei vähäisten matkustajamäärien vuoksi ole kaupallisesti kannattavaa. Tämä sopimus on voimassa vuoden 2030 loppuun saakka. M-junavuorojen lisäliikenne on puolestaan Tampereen kaupunkiseudun kuntien rahoittamaa, kertoo VR:n viestintäpäällikkö Taina Kuitunen.

Myös Akaan kaupunki rahoittaa kyseistä, elokuussa 2022 alkanutta lisäliikennettä.

Lue myös: Viialan ja Toijalan juna-asemien matkustajamäärät ovat nousseet hurjasti – Vertailu vuosien 2019 ja 2023 välillä näyttää jopa lähes nelinkertaisen kasvun

Tampereen suuntaan menevissä R-junissa oli jo elokuussa 2022 Viialan kohdalla niin täyttä, että osan matkustajista oli jäätävä seisomaan. Tämän vuoden elokuussa matkustajia oli monta tuhatta enemmän. Kuva: Mikko Peltoniemi

Pyöräpaikat monesti täynnä

Aamuisin Toijalan ja Viialan asemilta Tampereen suuntaan on etenkin seitsemän jälkeen lähtevässä R-junassa niin paljon työ- ja opiskelumatkaajia, että viimeistään Lempäälän-pysähdyksen jälkeen alkaa monesti olla ahdasta. VR:n viestintäpäällikön Taina Kuitusen mukaan aamuvuoroja voitaisiin lisätä Akaaseen edelleen.

– Nykyisellä kalustolla olisi mahdollista liikennöidä yksi uusi lähijunavuoro Riihimäeltä tai Toijalasta Tampereelle siten, että juna saapuisi Tampereelle kello seitsemän ja kahdeksan välillä, mutta tämä toki edellyttäisi kuntien rahoitusta uuden vuoron operointiin.

Nykyiset M-vuorot ajetaan enimmäkseen vanhoilla Sm2-junilla, joihin ei juuri polkupyöriä mahdu. Myös R-junien tilavampien Sm4-runkojen polkupyörille varatut tilat ovat usein täynnä, mutta Taina Kuitusen mukaan valoisammat ajat ovat tulossa.

– Saamme keväästä 2026 alkaen liikenteeseen uusia lähijunia, jotka tulevat käyttöön esimerkiksi R-junan reitille. Uusissa lähijunissa pyöräpaikkojen määrää voi muokata sesongin mukaan siten, että esimerkiksi kesäkaudella yhdessä uudessa lähijunassa on 20 pyöräpaikkaa, Kuitunen kertoo.

Lähiliikenteen M- ja R-junavuorot palvelevat myös Akaan sisäistä liikennettä. Toijalasta Viialaan ja toisin päin pyyhkäisee neljässä tai viidessä minuutissa. Kuva: Mikko Peltoniemi