Akaa ei näillä näkymin pääse Nyssen lippujärjestelmään ainakaan tällä vuosikymmenellä – M-junaliikenteen hankinta voisi avata oven järjestelmään

Nyssen lippujärjestelmään liittyminen olisi Kestisen mukaan kaikkien etu, koska se voisi lisätä joukkoliikennettä käyttävien akaalaisten määrää, kun joukkoliikenteen käyttö olisi entistä helpompaa. Mitä enemmän akaalaisia kulkee joukkoliikenteellä, sitä vähemmän Tampereen kaduilla on akaalaisten henkilöautoja tukkimassa tamperelaisten tieverkkoa. Kuva Jarno Keskinen.

Akaan Seutu uutisoi lokakuussa 2021, että Akaan kaupunki käy neuvotteluita Nyssen lippujärjestelmän käyttöönottamisesta Akaan joukkoliikenteessä.

– En usko, että sinisiä busseja tulee nykyistä enempää, mutta oleellinen juttu on se, että Akaa pitäisi saada osaksi Nyssen lippujärjestelmää. Jos Nyssen lipputuotteet saadaan käyttöön, pystyy asiakas matkustamaan yhdellä lipulla esimerkiksi Kylmäkoskelta Hervantaan. Nyt siihen tarvitaan kolme eri lipputuotetta, joskus jopa neljä, Akaan kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Sakari Kestinen kertoi silloin.

”Asia ei ole Nyssen intresseissä”

Neuvottelut ovat yhä käynnissä, mutta Kestinen ei usko akaalaisten pääsevän osaksi Nyssen eli Tampereen seudun joukkoliikenteen lippujärjestelmää vielä vuosiin.

– Se ei ole meistä kiinni. Nyssen näkemys on, että koska meillä ei ole yhteistä bussiliikennettä, joka palvelisi sekä Nysse-aluetta että Akaata, asia ei ole Nyssen intresseissä, Kestinen sanoo.

Akaan kaupungilla on kuitenkin yhdessä Nysse-järjestelmään kuuluvien Lempäälän ja Tampereen kanssa hankittua M-junaliikennettä.

– Se ei ole Nyssen näkemyksen mukaan riittävä peruste sille, että voitaisiin lippujärjestelmät yhdistää. Itse ajattelisin sen ennemmin niin, että ei ole väliä, millä joukkoliikennevälineellä kuljetaan. Akaa on silti osa Tampereen toiminnallista työssäkäyntialuetta, Kestinen näkee.

Lippujärjestelmään liittyminen olisi Kestisen mukaan kaikkien etu, koska se voisi lisätä joukkoliikennettä käyttävien akaalaisten määrää, kun joukkoliikenteen käyttö olisi entistä helpompaa. Mitä enemmän akaalaisia kulkee joukkoliikenteellä, sitä vähemmän Tampereen kaduilla on akaalaisten henkilöautoja tukkimassa tamperelaisten tieverkkoa, Kestinen muistuttaa.

– Ei pitäisi miettiä vain sitä, että Nyssen toimialue päättyy nyt Lempäälän ja Akaan väliselle rajalle. Se on siiloutunut näkemys, Kestinen toteaa.

Pieni takaportti Nysse-järjestelmään mukaan pääsemiselle on kuitenkin jätetty. Se portti ei kuitenkaan aukea hetkeen. Junaliikenne on muodollisesti liikenne- ja viestintäministeriön toimivaltaan kuuluvaa liikennettä. Jos junaliikenteen hankinta tulevaisuudessa siirtyy Nyssen tehtäväksi, voitaisiin myös siirtyä samaan malliin, joka on jo käytössä HSL-alueella. Siinä seudullinen viranomainen itse tekee sen hankinnan, jonka ministeriö nyt tekee VR:ltä.

– Siinä kohtaa voi tulla kyseeseen se, että jos junan pääteasema on Toijala, Akaa on luonnollinen osa kokonaisuutta. Valkeakoskikin pääsi Nysse-kuvioon, koska ne bussit, jotka menevät Tampereelta Valkeakoskelle, palvelevat myös Tampereen ja Lempäälän välistä kulkemista, Kestinen vertaa.

Nyssen lippujärjestelmässä on jo nyt sellaista liikennettä, joka on muun toimivaltaisen viranomaisen kuin Nyssen itsensä vastuulla eli ELY-keskuksen hankkimat Valkeakosken vuorot.

– Kun kunnat rahoittavat yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön toimivaltaan kuuluvia M-junan vuoroja, jotka palvelevat sekä Nysse-alueen sisäistä kulkua että kulkua Akaasta Nysse-alueelle ja Nysse-lippu kelpaa junissa Nysse-alueen sisällä, olisi mielestäni loogista, että Nysse kelpaisi junissa myös Akaaseen asti, samalla logiikalla kuin Valkeakoskelle asti ulottuvissa bussivuoroissa, Kestinen näkee.

M-junaliikenteen hankinnan siirtyminen Nyssen tehtäväksi voisi koittaa vuosikymmenen vaihteessa, Kestinen arvioi.

– Nyssen mukaan kysymys tulisi ajankohtaiseksi 20-luvun lopulla, valistuneena arvionani tämä taitekohta olisi vuoden 2030 loppu, jolloin liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n yhdeksänvuotinen sopimuskausi päättyy. Akaan kaupunki kuitenkin edelleen pyrkii siihen, että lippuyhteistyö voitaisiin käynnistää jo aikaisemmin, Kestinen päättää.