Mönkijän suosio perustuu helppouteen – ”Mopoautot ovat katoavaa kansanperinnettä”

Eetu Veija on ollut tyytyväinen traktorimönkijäänsä, joka hankittiin hänelle alun perin parin kilometrin mittaisia koulumatkoja varten yläasteelle. Kuva: Kati Pääkkönen.

Mönkijät, erityisesti traktorimönkijät, ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina nuorten keskuudessa. Tämä käy nopeasti myös ilmi, kun alan kysellä mönkijöistä ja mopoautoista Liikenneturvan yhteyspäälliköltä Petri Niskalta.

– Mopoautot ovat katoavaa kansanperinnettä, Petri Niska sanoo.

Myös Traficomin tilastojen mukaan jo vuoden 2020 lopussa mopoautoja oli liikennekäytössä noin 39 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2014 lopussa. Vuonna 2021 traktorimönkijöitä ensirekisteröitiin lähes 10 000, kun viisi vuotta aiemmin luku oli noin 5000. Vielä kymmenen vuotta sitten mopoautoja rekisteröitiin yli tuhat vuodessa, vuonna 2021 enää parisataa.

Mönkijän ajamiseen tarvitaan ajokortti, jonka luokka riippuu mönkijän ajoneuvoluokasta. Osa mönkijöistä luokitellaan traktoreiksi, ja ne vaativat T-luokan ajokortin. Osaa voi ajaa AM/121-luokan eli mopoauton ajokortilla, ja joidenkin mönkijöiden kuljettamiseen tarvitaan B-luokan ajokortti.

Kortti teoriakokeella

Yhtenä syynä mönkijöiden suosion kasvuun on Niskan mukaan se, että ajokortin saa helposti. T-luokan ajokortin saamiseksi riittää 15 vuoden ikä ja teoriakoe. Jotta voi ajaa mönkijällä, tarvitaan lisäksi ensimmäisen ajokortin suorittajan neljän tunnin teoriaopetus. Mopoautolla ajamiseen vaaditaan lisäksi ajokoe. Hytillisessä mönkijässä on usein samat varusteet kuin mopoautossa, muun muassa kaksi paikkaa vierekkäin.

Mönkijässä ei aina mopoauton tapaan saa olla kyydissä matkustajaa. Rekisteröintitodistus kertoo, saako matkustaja olla mukana. Oma lukunsa ovat Niskan mukaan mönkijät, joissa vaaditaan jo henkilöauton ajamiseen oikeuttavaa ajokorttia. Mönkijöissä laitteen rekisteröintitiedoista selviää, montako matkustajaa kyydissä saa olla.

– Sen lisäksi, että T-ajokortin saa helpommin, mönkijällä voi ajaa 60 kilometriä tunnissa, kun mopoautolla pääsee 45 kilometriä tunnissa.

Niska myös muistuttaa, että mönkijä on usein hyvä koko perheen käyttöön. Ne ovat mainioita työvälineitä lumitöiden tekemiseen ja puiden hakemiseen metsästä.

Maltti valttia

Eli kärjistetysti liikenteessä voi olla nuori, jolla on takana vain muutama teoriatunti, eikä yhtään ajotuntia, ja hän saa ajaa kuitenkin kovempaa kuin mopoautolla. Eikö tässä piile riski, Petri Niska?

– Vanhemmilla on oltava tuntosarvet pitkällä. Tässä on hyvä paikka käydä keskustelua nuoren kanssa, tukea ja opastaa häntä.

Niskan mukaan itse laite ei ole vaarallinen. Aina pitää miettiä, mihin tarpeeseen se hankitaan; mikä on syy taustalla. Hankitaanko mönkijä helpottamaan kulkemista koulun ja kodin välillä tai harrastusmenoihin vai johonkin muuhun tarpeeseen?

– Ei ole hedelmällistä lähteä liikkeelle vaarallisuudesta, vaan siitä vastuusta, mitä ajaminen vaatii. Tässä tarvitaan vanhempien läsnäoloa.

Menopelin hankkiminen voi olla nuorelle yksi tärkeä tie kohti itsenäisyyttä.

– Näin annetaan hänelle ne ensimmäiset askeleet kohti aikuisuutta – kuitenkin niin, että vanhempina olemme läsnä ja kiinnostuneita, Petri Niska korostaa.

 

Mönkijöitä koskevat säännöt ja määräykset:

Kaikkia mönkijäluokkia koskee kuljettajan 15 vuoden ikärajoitus tiellä ja maastossa. Alle 15-vuotias saa kuljettaa mönkijää vain suljetulla alueella. Oma piha-alue ei täytä suljetun alueen määritelmää. Alue on voitava sulkea luotettavasti esimerkiksi aitaamalla.

Mönkijällä maastossa liikkuvan on aina hankittava maanomistajan tai -haltijan lupa ajamiseen.

Mönkijöillä ei saa ajaa virallisilla kelkkareiteillä, ellei sitä ole erikseen lisäkilvellä sallituksi osoitettu.

Maastomönkijä on lain mukaan maastoajoneuvo. Sillä saa ajaa tiealueella vain tietyissä erityistapauksissa kuten tien ylityksessä.

Mönkijällä ei saa ajaa jalkakäytävillä tai pyöräteillä, vaikka mopoilu olisi sallittu pyörätiellä lisäkilvellä.

Tieliikennekäyttöön tarkoitetulla mönkijällä saa kuljettaa matkustajia rekisteröintitodistuksen mukaisesti.

Tieliikenteeseen tarkoitetun mönkijän suurin sallittu perävaunumassa löytyy rekisteröintitodistuksesta.

Kaikilla mönkijöillä tulee olla liikennevakuutus maastossa ja tiellä liikuttaessa.

Mönkijätraktorin, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, talvirenkaaksi katsotaan talvikäyttöön soveltuva karkeakuvioinen rengas, nastarengas tai lumiketjuin varustettu rengas.

L-luokan mönkijöissä vaaditaan talvirengas.

Rattijuopumussäännökset koskevat myös mönkijällä liikkuvaa, myös maastossa.

Kuljettaja ja matkustaja:

Tieliikennekäyttöön hyväksytyn mönkijän rekisteröintitodistuksesta selviää, saako kyseisellä ajoneuvolla kuljettaa matkustajaa.

Mönkijän ohjaaminen ja hallinta vaativat kyydissä olevilta painonsiirtoa esimerkiksi kääntymistilanteessa. Mönkijä käyttäytyy matkustajan kanssa ajettaessa eri tavalla kuin yksin ajettaessa.

Tarvittaessa mönkijän renkaisiin tulee lisätä ilmanpainetta, kun kyyditetään matkustajaa. Lisää ohjeita matkustajan kuljettamiseen löytyy mönkijän käyttöohjekirjasta.

Lähde: Liikenneturva.