”Jos vein Tampereelle kyydin, minun piti tulla takaisin Toijalaan” – Jaakko Teinilän mukaan Bernerin taksilain suurin muutos oli asemapaikkavelvoitteen poistuminen

Jaakko Teinilä perusti oman taksiyrityksen vuonna 2006. Helmikuussa 2023 oli uuden firman vuoro. Kuva: Mikko Peltoniemi

Taksiliiton laki- ja neuvontapalveluiden päällikön Jenni Salosen mukaan vuoden 2018 taksilain uudistuksen keskeisimpiä muutoksia olivat taksilupien määräsääntelyn poistuminen, asemapaikkavelvoitteen poistuminen ja enimmäishinnoittelusta luopuminen.

Lue lisää: Taksilain uudistuksen kolme keskeisintä muutosta heijastelevat alan arkeen tänäkin päivänä – Uudistusten tuomaa säröä taksien luotettavuuteen koitetaan saada palautettua

Jaakko Teinilällä on ollut Akaassa oma taksiyritys vuodesta 2006. Hänelle suurin muutos oli asemapaikkavelvoitteen poistuminen.

– Ennenhän olin täällä vaan. Jos vein Tampereelle kyydin, minun piti tulla takaisin Toijalaan, enkä saanut ottaa Tampereelta seuraavaa kyytiä. Nyt voin ottaa seuraavan kyydin sieltä, minne olen vienyt asiakkaan, Teinilä kuvailee.

Kuljettajan kannalta on hyvä, että nyt voi mennä Tampereelle töihin, jos Toijalassa on hiljaista, mutta Teinilä tietää, että asiakkaan kannalta tilanne ei ole paras mahdollinen.

– Kyllä sen tietää, että Akaassa arkiyönä taksin saaminen ei ole kovin helppoa. Se vaatii asiakkaalta ennakointia kyydin tilaamisessa, ja aina se ei toki ole mahdollista.

Taksilupia puolestaan myönnettiin ennen lakiuudistusta tarveharkinnan perusteella kaupungeittain.

– Se oli pidempi prosessi. Nykyään luvan saa, kun vaan hakee ja täyttää ne kriteerit, mitä on. Tänne on tullut jokunen uusi yrittäjä mutta ei mitään ryntäystä, Teinilä toteaa.

Jaakko Teinilä tietää, että taksin saaminen Akaassa arkiyönä saattaa vaati ennakointia. Kuva: Mikko Peltoniemi

Fuusiofirma TNT Akaa aloitti helmikuussa

Kolmas iso uuden taksilain aiheuttama muutos eli enimmäishinnoittelusta luopuminen ei Jaakko Teinilän mukaan ole Akaassa mullistanut markkinoita.

– Ei se ole vaikuttanut niin paljon kuin suurissa kaupungeissa. Täällä maaseudulla tämä on kuitenkin vähän erilaista kuin Helsinki–Vantaalla tai rautatieasemalla. Asiakkailta se edellyttää tarkkaavaisuutta, koska hinnat voivat olla mitä vaan.

Teinilä on yrittänyt pitää hinnat ennallaan, mutta parin viime vuoden aikana niitä on pitänyt muuttaa kustannusten noustessa.

– Kyllähän hinnalla kilpaillaan, mutta tuntuu, että täällä ei eri takseissa ole kovin räikeitä hintaeroja. Tosin en edes tiedä muiden taksien hintoja. Tiedän omani, Teinilä toteaa.­

Hänelle viime aikojen suurin muutos on ollut uuden yrityksen perustaminen toisen akaalaisen taksiyrittäjän, Mikko Niemisen kanssa.

– Olemme olleet Mikon kanssa pitkän aikaa kavereita ja jakaneet kyytejä toisillemme, jos ei olla ennätetty itse ajaa. Pitkän aikaa on ollut myös ajatus, että ehkä ainakin yksi auto lisää olisi tarpeen. Nyt tuntui oikealta hetkeltä perustaa uusi yritys.

Teinilän ja Niemisen TNT Akaa aloitti toimintansa helmikuun alusta, ja sillä on kolme autoa. Määrä on toistaiseksi ollut sopiva.

– Ehkä jossain vaiheessa on ajankohtaista miettiä neljättä autoa. Töitä on ollut ihan mukavasti, Teinilä sanoo.

Kolmesta autosta yksi on maaliskuun alusta ollut täyssähköversio, ja loppuvuodesta toinenkin vaihtuu täyssähköön.

– Vaikka on ollut koviakin pakkasaamuja, rangea on riittänyt eikä pulaan ole joutunut. Latausverkostoa on hyvin, ja lyhyessä ajassa saa ladattua parisataa kilometriä.