Jouni Parikka myi osan liiketoiminnastaan ja GeoPisteen nimen – ”Voin suositella muillekin”

Jouni Parikka myi GeoPisteen kartoitus- ja mittausliiketoiminnan pirkkalalaiselle Despro Engineering Oy:lle. Ennen kauppoja mies käytti kesäaikaan kartoittamiseen ja mittaamiseen noin 300 tuntia kuukaudessa. Kuva Jarno Keskinen.

Kartoittamiseen ja mittaukseen erikoistuneen GeoPisteen luonut yrittäjä Jouni Parikka myi aprillipäivänä pois osan GeoPisteen liiketoiminnasta. Samassa kaupassa meni GeoPisteen nimi, mutta y-tunnus säilyi Parikalla. Ostaja oli pirkkalalainen Despro Engineering Oy.

– Kartoitus ja mittausliiketoiminta myytiin, minulle jäi maanrakennus ja valokuituhitsaus, Parikka sanoo.

Kauppoihin päädyttiin, kun Despro otti yhteyttä Parikkaan.

– Kartoitus ja mittaus oli se Geopisteen pääjuttu. Missään vaiheessa ei ollut tullut mieleenkään myydä sitä, mutta sitten Desprosta otettiin yhteyttä ja keskusteltiin pitkään heidän toiveista ja tavoitteista, samoin meikäläisen tavoitteista ja liiketoiminnan kehittämisestä, Parikka kertoo.

Parikka jatkaa liiketoiminnan kehittäjänä

Kun minkäänlaista pakkoa myymiseen ei ollut eikä yritystä oltu ennen ostotarjousta kaupiteltu, keskustelut ja harkinta kestivät lopulta reilun puoli vuotta. Siten saatiin järkevä ajatus molemmille osapuolille siitä, mitä tulevaisuus voisi olla.

– Desprolla oli kartoitus- ja mittausliiketoimintaa aikaisemmin, mutta se ei oikein ollut ihan sillä tasolla kuin he olisivat halunneet eivätkä he ehtineet siihen oikein panostaa riittävästi. Halusivat sitten että me tullaan siihen ja minä rupean kehittämään sitä liiketoimintaa heidän tukena, Parikka kuvaa.

Parikka on sitoutunut tekemään muutaman vuoden töitä Desprolle. Ostava osapuoli oli Parikalle aiemmin tuttu kilpailijana.

– Eihän sitä vielä tiedä vaikka pidempäänkin viihtyisin täällä.  Tosin sitten kun käytiin asiakkaat lävitse, niin aika vähän meillä oli samoja asiakkaita. Ei oltu syöty toisiamme. He painottivat enemmän sähköpuolen kaapelikartoitukseen, me telepuolen, Parikka taustoittaa.

Kauppasumma muun toiminnan kehittämiseen

Parikka kuvaa kauppasummaa järkeväksi mutta sellaiseksi, että eläkkeelle jääminen ei luonnistu. Liiketoimintakaupasta saadut rahat hän käyttää jäljelle jääneiden toimialojensa kehittämiseen eli maanrakennuksen ja valokuituhitsaukseen. Tarkoitus on myös panostaa työaikaa vuosi sitten perustetun kiinteistöjä omistavan yhtiön toimintaan.

– Siihen päälle tehtävät Desprolla ja valtuutetun hommat ja Toijalan Yrittäjien puheenjohtajana toimiminen niin tässä on ihan riittävästi tekemistä, Parikka kertoo.

Kartoitus- ja mittausliiketoimintaan käytetty työaika on kuitenkin kauppojen jälkeen vähentynyt. Vastuita on siirretty muille. Pääosa työtunneista kuluu silti nyt Desprolla.

Tunteet pelissä

Nyt myyty liiketoiminta oli Parikan itsensä luomaa ja samalla myös miehen ensimmäinen yritys. Hän perusti GeoPisteen vuonna 2000. Neuvotteluissa olivat myös tunteet pelissä. Myös muu perhe halusi sanoa sanansa ja asiasta keskusteltiin perheessä paljon.

– Perhekään ei ollut sillä kannalla, että myy pian pois. Muutos oli suuri koko perheelle. Perhe on edelleen sitä mieltä, että päätös oli oikea, Parikka toteaa.

Parikka kertoo suosittelevansa vastaavaa kuviota muillekin.

– Kyllä tällaista mallia voi suositella, jos on myyjän ja ostajan kesken selkeä tahtotila siitä, mitä tehdään tulevaisuudessa ja millaiset tavoitteet ovat. Vähän leveämmillä hartioilla pystyy kehittämään liiketoimintaa, Parikka sanoo.

Mies itsekin halusi kehittää GeoPisteen toimintaa, mutta pelkkä halu ei riitä.

– Uskallus ja rahkeet voi loppua kesken. Nyt on tukea enemmän. Kun kumppani on toisilla toimialoillaan valtakunnallinen toimija, on myös mahdollisuuksia helpommin lähteä laajemmalle alueelle toimimaan myös mittauksen ja kartoituksen alalla Pirkanmaan, Hämeen ja Länsi-Suomen lisäksi ainakin pääkaupunkiseudulle, Pohjanmaalle, Keski-Suomeen ja Itä-Suomeen.