Vahva vientiyritys satsaa voimakkaasti kotimarkkinoihin – Avant Tecno Oy:lle oma seitsemän centerin verkosto  

Vihreistä pien- eli monitoimikuormaajistaan tunnettu ylöjärveläinen Avant Tecno Oy arvostaa suuresti kotimaan markkinoita. Peräti 40 maahan vievä yritys satsaa voimakkaasti myös kotimaahan. Avant Tecno Oy luo Suomeen seitsemän omaa centeriä käsittävän myynti-, varaosa- sekä huolto- ja korjausverkoston. Myynti- ja markkinointijohtaja Jukka Kytömäki (vas.) korostaa valmistajan ja käyttäjän suoran yhteyden tärkeyttä. Varaosamyyjä Jiri Majanmaa työskentelee vanhimmassa eli Ylöjärven centerissä. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Vihreistä pien- eli monitoimikuormaajistaan tunnettu ylöjärveläinen Avant Tecno Oy arvostaa suuresti kotimaan markkinoita. Peräti 40 maahan vievä yritys satsaa voimakkaasti myös kotimaahan. Avant Tecno Oy luo Suomeen seitsemän omaa centeriä käsittävän myynti-, varaosa- sekä huolto- ja korjausverkoston. Myynti- ja markkinointijohtaja Jukka Kytömäki (vas.) korostaa valmistajan ja käyttäjän suoran yhteyden tärkeyttä. Varaosamyyjä Jiri Majanmaa työskentelee vanhimmassa eli Ylöjärven centerissä. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Runsaan 200 000 000 euron liikevaihtoa takova pien- eli monitoimikuormaajia valmistava pirkanmaalaisen teollisuuden lippulaiva, ylöjärveläinen Avant Tecno Oy vahvistaa parhaillaan asemiaan kotimaassa. Yritys tunnetaan menestyksekkäästä kansainvälisestä toiminnastaan. Sen tuotannosta huikeat 90 prosenttia menee vientiin 40 maahan. Nyt kasvuyritys kehittää merkittävästi palvelujaan myös laajan kotimaan eri puolilla. Se rakentaa maakunnallisia centereitä, jotka keskittyvät myyntiin, varaosakauppaan sekä huolto- ja korjauspalveluihin. Myynti- ja markkinointijohtaja Jukka Kytömäki korostaa, että suora asiakaspalaute on elintärkeää koko ajan kuormaajiaan ja niiden työkoneita kehittävälle yritykselle.

Runsaan 30 vuoden ikäinen kasvu- ja kehitysyhtiö Avant Tecno Oy ui nyt määrätietoisesti valtavirtaa vasten. Myynti- ja markkinointijohtaja Jukka Kytömäki sanoo, että pien- ja monitoimikuormaajavalmistajalle on tärkeää, että eri puolella Suomea olevat Avanttien käyttäjät saavat nopeasti niin tarvitsemansa varaosat kuin huolto- ja korjauspalvelunsa.

– Samalla meillä on luonteva mahdollisuus kuulla koneidemme käyttäjien aito palaute, kehittämisideat ja parannusehdotukset. Tahdomme, että kentän viesti kantautuu meille suoraan, Kytömäki kertoo.

Avant Tecno Oy ravaa vauhdikkaasti kaksilla rattailla. Yritys hankkii määrätietoisesti uusia markkina-alueita eri puolilta maapalloa. Uusimpana aluevaltauksena on eteläamerikkalainen Brasilia, ja nyt katseet kohdistuvat samalla tiukasti Argentiinaan, Chileen sekä Paraguayhyn.

Pirkanmaalainen perheyritys haluaa hoitaa kunniakkaasti myös lähialueensa. Kytömäki muistuttaa, että jokaisessa maassa ovat omat työskentelykulttuurinsa. Näihin Avant Tecno Oy haluaa vastata räätälöidyillä työkoneratkaisuillaan ja palveluillaan.

Avant Centeri -verkosto kattavaksi

Myynti- ja markkinointipäällikkö Jukka Kytömäki korostaa, että jo perustetut ja lähiaikoina perustettavat centerit keskittyvät yksinomaan Avantiin. Niiden fokus on sataprosenttisesti Avantissa.

Avant Tecno Oy:n tehtaiden yhteydessä Ylöjärvellä oleva center on vanhin, ja se on kehittynyt yrityksen kanssa käsi kädessä. Avant Pohjanmaa toimii Pohjanmaalla, Avant Länsi-Suomi palvelee Liedosta käsin Varsinais-Suomea. Etelä-Savossa Juvalla oleva center huolehtii Itä-Suomesta. Avant Center Keski-Suomi on Jyväskylässä. Kaksi muuta centeriä sijoittuvat Ouluun sekä pääkaupunkiseudulle.

Kytömäen mukaan yrityksellä on lisäksi erittäin kattava, noin 60 toimijan sopimushuoltoverkosto maassamme.

– Suoramyynti on valmistajan näkökulmasta hyvin antoisaa. Tässä toimintamallissa pääsemme erittäin lähelle asiakasta. Tavoitteenamme on lujittaa entisestään asiakassuhteitamme. Suunnittelijamme, valmistajamme ja markkinoijamme sekä myyjämme ovat näin suorassa yhteydessä asiakas- ja käyttäjäpintaan. Ymmärrämme aikaisempaa paremmin, minkälaisissa olosuhteissa eri sekmenttien käyttäjät työskentelevät pienkuormaajiemme ja niiden työlaitteiden kanssa.

Kytömäki teroittaa, että asiakkaiden tarpeet ja vaatimukset kuormaajaa ja työlaitteita kohtaan muuttuvat koko ajan.

– Monet loistavat tuotekehitysideat ovat lähtöisin käyttäjiltä eli asiakkailta.

Kytömäki muistuttaa, että yrityksen suunnitteluosasto paiskii koko ajan töitä kehityksen eteenpäin viemiseksi.

– Se, että olemme toimialamme edelläkävijä, haastaa meitä koko ajan.

Kytömäki kertoo, että Ylöjärvellä oleva Avant Center on hyvin suosittu vierailupaikka. Avant Tecno Oy:n valmistaman koneen omistajat ja koneemme hankintaa harkitsevat saapuvat mielellään centeriimme tutustumaan mallistoomme ja vaihtoehtoihimme.

– Monesti perheet yhdistävät Tampereen matkaan vierailun Avant Tecno Oy:ssä. Pienkuormaajien hankkijoina ovat niin miehet kuin naisetkin. Tampereen vetovoima saa kasvonsa.

Jälkimarkkinointi oikeaan arvoonsa

Maailma on edennyt monella alalla todellisuuteen, jossa esimerkiksi varaosavarastoja ei ole koko Suomenniemellä, vaan varaosa tilataan tarvittaessa vaikkapa Euroopasta.

Jukka Kytömäki sanoo, että Avant Tecnolle on tärkeää, että sen valmistama kuormaaja eri työlaitteineen on asiakkaalla tehokkaassa käytössä.

– Centereissämme on laajat valikoimat kuormaajiemme ja työlaitteidemme varaosia. Lisäksi niissä on vahva ammattitaito huoltoihin ja korjauksiin. Parhaassa tapauksessa myyjämme vie varaosan asiakkaalle.

Kytömäki kiittelee, että eri puolille Suomea avatut centerit ovat saaneet hyvin työntekijänsä.

Myynti- ja markkinointijohtaja linjaa, että kotikenttäetu velvoittaa Avant Tecno Oy:tä.

– Kilpailijat eivät saa ohittaa meitä.

– Elämme ja toimimme maailmassa, jossa markkinat vaan kiristyvät entisestään. Haastajia ja kilpailijoita tulee monilta suunnilta. Lisäksi markkinoilla pyörii suoranaisia kopioita meidän koneistamme.

Asiakkaalla on keskeinen rooli

Myynti- ja markkinointijohtaja Jukka Kytömäki nostaa pien- ja monitoimikuormaajan ja niiden työlaitteiden käyttäjät kuninkaan asemaan ja merkitykseen.

Kytömäen mukaan vihreiden koneiden kolmen vuosikymmenen esiinmarssi on ollut aina asiakas- ja käyttäjälähteistä.

– Se, että pääsemme ja olemme asiakasta lähellä, on jo itsessään merkittävä arvo. Sinivalkoisuus, suomalaisuus eli kotimaisuus on myös keskeinen arvo.

Kytömäki kertoo, että Avant Tecno kääntyy kerkeästi asiakkaiden puoleen. Kun yrityksessä on syntynyt idea, ja se on jalostettu tuotteeksi, sitä voidaan testauttaa asiakkaalla tai asiakkailla. Tällainen yhteistyö on korvaamattoman arvokasta.

– Kehitystyötä tehdään yhdessä. Avoimessa vuorovaikutuksessa asiakkaat eli käyttäjät ovat parhaita innovaattoreita. Asiakkaalla voi olla pulma jonkin työn tekemisessä; me voimme ottaa siitä kopin ja ratkaista asia. Samalla selvitämme, onko idealle suurempikin markkina, käyttäjäkunta olemassa. On hyvä muistaa, että monet ruohonjuuritasolla olevat haasteet ja ongelmat ovat maailmanlaajuisia. Näin ollen hyvät ideat ovat kultaakin arvokkaampia.

Kytömäki muistuttaa, että Avant Tecnon pien- ja monitoimikuormaajiin on olemassa jo nyt runsaat 200 työlaitetta.

– Tapaamme säännöllisin välein asiakkaita, joilla on käytössä Avant Tecnon alkutaipaleella valmistettu kuormaaja. Hiljan annoimme sellaiselle koneelle uuden elämän asentamalla siihen kokonaan uuden moottorin.

Avant-monitoimikuormaajia on valmistettu jo 32 vuoden ajan. Niiden väri on vaihtunut punaisesta persoonalliseksi vihreäksi. Myynti- ja markkinointijohtaja Jukka Kytömäki kertoo, että asiakkaat hankkivat vieläkin varaosia kolme vuosikymmentä sitten hankkimiinsa monitoimikuormaimiin. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Avant-monitoimikuormaajia on valmistettu jo 32 vuoden ajan. Niiden väri on vaihtunut punaisesta persoonalliseksi vihreäksi. Myynti- ja markkinointijohtaja Jukka Kytömäki kertoo, että asiakkaat hankkivat vieläkin varaosia kolme vuosikymmentä sitten hankkimiinsa monitoimikuormaimiin. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Messuilla ja näyttelyillä tärkeä merkitys

Niin kotimaassa kuin ulkomailla järjestettävillä messuilla ja näyttelyillä on keskeinen rooli Avant Tecno -tuotemaailman markkinoinnissa. Yritys näkyi ja kuului hiljan Hevosmessuilla sekä Maatalouskonemessuilla. Pian edessä ovat kansainvälisesti merkittävät Bauma 2022 -messut Saksan Münchenissä.

Myynti- ja markkinointijohtaja Jukka Kytömäki sanoo, että tapahtumissa valmistaja kohtaa agentteja, maahantuojia, jälleenmyyjiä ja käyttäjiä.

Kansainvälisesti toimiva yritys kohtaa kulttuurien laajan kirjon, rikkauden. Kytömäen mukaan esimerkiksi viherrakentajat työskentelevät hyvin eri tavoin Pohjolassa kuin Euroopassa tai Amerikassa. Myös kiinteistöhuolto on malliesimerkki alasta, jolla Avant Tecnon koneet kohtaavat erilaisen maailman Suomessa, Espanjassa, Italiassa, Turkissa, USA:ssa tai Brasiliassa.

– Maahantuojilla on väistämättömän tärkeä osa, mutta meidän on turvallista ja kallisarvoista kohdata aina loppuasiakkaita ei maissa.

MATTI PULKKINEN