Akaan Seudun viikon 39 numerossa teemana on autot ja liikenne. Emme tarjoa sisältöä pelkästään autoista ja autoilusta kiinnostuneille, vaan teemajutuissa käsitellään myös jalankulkijan kannalta tärkeitä aiheita ja joukkoliikennettä. Kaikki tarjonta ei painettuun lehteen mahtunut, mutta verkkosivuillamme pääset tutustumaan kaikkeen tarjontaan. Jos et vielä ole ottanut käyttöön täystilaukseesi oikeuttavia digitunnuksia, nyt olisi siihenkin hyvä syy.
Autot ja liikenne -teema on myös hyvä syy miettiä omaa asennetta liikenteeseen. Onko tärkeintä päästä äkkiä perille, vai onko tärkeintä, että päästään perille ehjänä ja että kaikki muutkin pääsevät?
Yksi teemajutuistamme käsittelee Akaan Seudun lukijoiden tunnistamia vaaranpaikkoja liikenteessä. Kysyimme lukijoiltamme, mitkä heidän mielestään ovat liikenteen vaaranpaikkoja Akaassa. Kyselyyn tuli alle viikossa 75 vastausta.
Yksi lukijoita huolestuttava paikka Akaassa on Viialassa sijaitseva, Nahkatehtaantien ja Hämeentien risteys. Paikalle on toivottu liikenneympyrää. Kuten Akaan Seutu uutisoi 15.9., käräjillä puitiin juuri Nahkatehtaantien ja Hämeentien risteyksessä marraskuussa 2020 sattunutta, pyöräilijän hengen vaatinutta törmäystä. Viikolla 39 Akaan Seutu uutisoi, että Akaaseen on suunnitteilla kolme uutta liikenneympyrää. Yksikään niistä ei tule Viialaan Nahkatehtaantien ja Hämeentien risteykseen.
Jos teknisen lautakunnan esitys menee läpi, yksi liikenneympyröistä rakennetaan palvelemaan tulevan Lidlin liikennetarpeita Satamatien, Sirkesalontien ja Vuoritien risteykseen. Siinä kohtaa liikenneympyrä onkin varmasti tarpeen. Liikennettä tulee paljon. Onko se kuitenkaan sellaista liikennettä, joka uhkaa kevyen liikenteen kulkijoiden henkeä?
Toki liikenneympyrä itsessään ei pelasta kenenkään henkeä. Kyse on meistä tielläliikkujista. Aina syyttävä sormi ei osoita autoilijoita. Liikenne on yhteispeliä ja vastuu turvallisuudesta on kaikilla. Kuten Akaan Seudun verkkosivuilla julkaistussa jutussa ”Turvallinen suojatie ei ole itsestäänselvyys – tarkkaavaisuus ja tilannenopeus avainasemassa” kerrotaan, esimerkiksi polkupyöräilijä ei ole ollenkaan niin etuajo-oikeutettu kuin moni pyöräilijä saattaa kuvitella. Suojatie velvoittaa antamaan esteettömän kulun ainoastaan jalankulkijalle. Pyörän taluttaja katsotaan jalankulkijaksi. Pyöräilijä on liikenteessä ajoneuvon kuljettaja. Käsi sydämellä, tiesitkö tämän ennen kuin sen äsken tältä palstalta luit?
Liikenteestä ja sen oikeiden sääntöjen noudattamisesta tekee entistä tärkeämmän se, että siirrämme omaa liikennekäyttäytymistämme ja -asennettamme seuraavalle sukupolvelle. Yleensä emme edes huomaa, kun painamme kaasua liikennevalon vaihtuessa keltaiseksi. Koska kuten eräätkin kuuluisat viimeiset sanat sanovat, vielä ehditään, jos juostaan. Vierellämme istuva seuraava sukupolvi kyllä huomaa käytöksemme ja itse aikanaan liikenteessä toistaa hanakasti kaiken meiltä oppimamme.
Erityisen ikäviksi liikenteessä tehtävät virheet tekee se, että seuraukset ovat usein niin peruuttamattomat. Kun massat ovat suuria, nopeuksien ei tarvitse olla. Silti syntyy lopullisia seurauksia. Onneksi niiden syntymisen estäminen on helppoa. Ei tarvitse oikeastaan edes tehdä mitään. Ainoastaan ajatella uudella tavalla.