Kauppiaat Niko Nylund ja Erik Seppänen rentoutuvat Legendsien ratissa – ”Kypärän päähän pistettyään unohtaa kaiken muun”

Paljon tehoa, rajallisesti pitoa sekä tasaväkistä ja verrattain edullista kilvanajoa. Esimerkiksi edellä kuvatulla tavalla voisi luonnehtia Legends-autoja ja niillä kisaamista.

Akaassa Legendseillä ajamiseen ovat hurahtaneet ja omat autot ovat hankkineet K-Market Maukkaan kauppias Niko Nylund ja autokauppias Erik Seppänen.

Sekä Nylundin että Seppäsen innostus Legends-autoihin on aika tuoretta: Nylund ryhtyi ajamaan Legendsillä vuonna 2019 ja Seppänen puolestaan kiinnostui lajista Nylundin esimerkin innoittamana vain reilu kuukausi sitten.

Akaan Seutu tutustui paikallisella Daytona Circuit Akaa -moottoriradalla näihin kauppiaat lumonneisiin kilpureihin.

K-Market Maukkaan kauppias Niko Nylund (vas.) ja autokauppias Erik Seppänen ovat innostuneet Legends-autoista. He esittelivät Akaan Seudulle autojaan Daytona Circuit Akaa -moottoriradalla. Kuva: Oona Eskeli.

”Jenkkien juttuja”

Niko Nylund kertoo, että Legends-autot on kehitetty Yhdysvalloissa 1990-luvulla edulliseksi vastavoimaksi kalliimmille autourheiluluokille kuten Nascarille.

Putkirunkoisten autojen ulkonäöllisiä esikuvia ovat amerikkalaiset 30- ja 40-lukujen perinteiset coupé- ja sedan-korimallit. Nylundin ja Seppäsen autojen lasikuitukorit mukailevat vuoden 1934 Ford Sedania.

Silmiinpistävää Legendseissä on niiden pieni koko: ne ovat 5/8-mittakaavassa täysikokoisiin esikuviinsa nähden. Kompaktin kokonsa ansiosta autot menevät pieneen tilaan ja ovat täten helppoja säilyttää ja kuljettaa.

Toinen mainitsemisen arvoinen asia löytyy konepellin alta: autoissa käytetään Yamahan valmistamia moottoripyörän moottoreita.

Moottorit ovat joko 900-kuutioisia ja vesijäähdytteisiä tai 1300-kuutioisia ja ilmajäähdytteisiä. Ensimmäisenä mainitut ovat tulleet autoissa käyttöön hiljattain ja ovat Nylundin mukaan kestävämpiä kuin ilmamoottorit.

Sitä, mistä idea juuri moottoripyörien moottoreiden käyttöön on tullut, Nylund ei tarkkaan tiedä.

– Jenkkien juttuja, hän heittää.

Legends-autot kulkevat moottoripyörän moottoreilla. Kuva: Oona Eskeli.

Ärhäköitä pelejä

Nylund sanoo, että moottoriuudistusta lukuun ottamatta Legendsien tekniikka on pysynyt melko samana koko autoluokan olemassaolon ajan.

– Muutoksia ei tule sen takia, että kulut pysyisivät kurissa ja että samoilla autoilla pystyttäisiin ajamaan mahdollisimman hyvin. Nytkin vanhoilla ilmamoottoreilla saa edelleen ajaa, Nylund kuvailee.

Nylundin mielestä Legendsit ovat ”aika ajettavia” mutta kuitenkin ärhäköitä autoja.

– Lisäksi aika liukasta on, kun renkaatkaan eivät ole ihan täysin sliksit. Auto on oikeastaan vähän koko ajan irti.

Kisoissa käytettävät renkaat eivät ole aivan sliksit. Kuva: Oona Eskeli.

Seppäsellä hieno debyytti

Niko Nylund ja Erik Seppänen ajoivat tänä kesänä Legends Cars Finland ry:n organisoiman ja Rata SM -kauteen kuuluvan Legends Trophy -sarjan osakilpailuja APR Competition -tiimissä.

Nylund suoritti viidestä kisaviikonlopusta koostuneen sarjan kokonaisuudessaan. Hän arvioi kauden menneen ”ihan kivasti” ja kertoo olleensa aloitteleville kuskeille suunnatussa semi pro -luokassa lopulta kolmas.

Seppänen puolestaan hyppäsi mukaan syyskuussa ajettuihin kahteen viimeiseen kisaviikonloppuun samassa semi pro -luokassa. Debyyttilähdössään Seppänen oli hienosti toinen, vaikka hän oli hankkinut autonsa vasta viikko ennen kisakoitosta.

– Ei siellä turhaan ajeta, Seppänen tuumaa.

Niko Nylund (numero 92) ja Erik Seppänen (numero 169) ajoivat tänä kesänä Legends Cars Finland ry:n organisoiman ja Rata SM -kauteen kuuluvan Legends Trophy -sarjan osakilpailuja APR Competition -tiimissä. Nylund suoritti koko sarjan, ja Seppänen debytoi sarjassa vastikään. Kuva: Oona Eskeli.

Kuskin taidot korostuvat

Niko Nylundin mielestä Legends-autoilla kisaamisessa parasta on tasaväkisyys.

– Autot ovat samanlaisia ja tasapuolisia, eikä niistä pysty säätämään oikeastaan mitään muuta kuin alustan säätöjä. Sen takia olen itsekin lajiin ihastunut, kun moni muu autourheiluluokka on sellainen, että autolla on iso merkitys. Tässä korostuukin sitten kuski.

Akaalaiskuskien mukaan Suomessa on aktiivisia Legends-kisaajia noin 40–50. Kun tällainen määrä kuskeja starttaa kisaan tasaväkisellä kalustolla, on haastavuus taattua.

– Kisat ovat jatkuvaa ohittelua ja sijoitukset ratkaistaan ihan viimeisillä kierroksilla. Legends-lähdöt ovat vähän verrattavissa MotoGP-kisoihin, Nylund sanoo.

Erik Seppänen huomauttaa imuavun suuresta roolista.

– Vaikka ajaisit kärjessä, takaa tuleva ryhmä saattaa päästä sinusta aina suoralla ohitse, kun ryhmän kuskit saavat toisistaan niin kovan imuavun. Taistelua on siis koko ajan.

Niko Nylundin (vas.) ja Erik Seppäsen mukaan Legends-kilpailut ovat täynnä ohituksia. Kuva: Oona Eskeli.

Iltakisa Daytonalla?

Legends-harrastus on sekä Nylundille että Seppäselle tapa irtaantua työstä ja muusta arjesta.

– Itselleni tämä on tosi tärkeä harrastus ja hyvää vastapainoa työnteolle. Kypärän päähän pistettyään unohtaa kaiken muun, Nylund kehuu.

– Kun varikolle pääsee, se on eräänlaista lomaa, Seppänen jatkaa.

Akaalaiset iloitsevat, että autojen testaaminen kotikulmilla on Daytona Circuit Akaan myötä mahdollista.

– Se, että ei ole tarvinnut lähteä kauaksi kokeilemaan autojen toimivuutta, on ollut tosi kiva juttu, Nylund kiittää.

Nylund toivoo, että Daytonalla nähdään tulevaisuudessa Legends-kilpailuja.

– Olemme jo vähän puhuneetkin, että jos täällä järjestäisi esimerkiksi iltakilpailun jonain arki-iltana. Kisaviikonloput ovat aina aika pitkiä reissuja, joten sellaisesta kilpailusta saisi vähän vaihtelua.

Kaikki Legends-autot ovat Yhdysvalloissa valmistettuja. Kuva: Oona Eskeli.

Legends-auto

Moottori: Yamaha XJR 1300cm³ tai FZ-09 900cm³

Teho: 100–140 hv

0–100 km/h: noin 3,5 s

Huippunopeus: noin 200 km/h

Paino: noin 500 kg

Hintahaarukka: noin 6 000–20 000 euroa (käytetty–uusi)

Muuta: Valmistetaan US Legend Cars -tehtaalla Pohjois-Carolinassa Yhdysvalloissa

Lähde: Niko Nylund

Katsaus Niko Nylundin menopelin sisätiloihin. Kuva: Oona Eskeli.
Kuva: Oona Eskeli.