Harri Poutasen ensimmäinen auto oli Kuplavolkkari – Kuskilla ei ollut turvavyötä, kun hirvi törmäsi keulaan

Jyrki Lepomäki
Jyrki Lepomäen Datsun 1000 vuosimallia 1969. Kuva Jyrki Lepomäen arkisto.

Jyrki Lepomäki

Viiala

Datsun 1000 vuosimallia -69. Se oli hyvin kevyt, se painoi 630 kiloa, oli takavetoinen ja kaksiovinen. Sen jälkeläinen oli Datsun 100A.

Mervi Rytkönen

Mervi Rytkönen

Viiala

Ensimmäinen oli koppiauto Simca High Top, joka oli firman auto. Kun tapasin Joken, sanoin, että voin viedä hänet kotio, kun minulla on kaksipaikkainen urheiluauto. Urheilin sillä Helsingin liikenteessä, eikä siihen mahtunut kuin kaksi.

Annukka Kallioinen

Annukka Kallioinen

Viiala

Datsun J160, joka oli vähän yläperäinen. Pikkupojat kuolasivat sen perään, kun siinä oli vielä joku hohtoväri. Se oli vanhana ostettu mutta kesti hyvin. Sitten otin isän Ladan, kun hän joutui luopumaan autosta.

Harri Poutanen

Harri Poutanen

Toijala

Kuplavolkkari 1200 vuosimallia -60. Auto oli talossa jo silloin, kun olin kuusitoistakesäinen. Se oli jääkaappi, kunnes isävainaa laittoi siihen bensalämmittimen.

Muistan kovan talven 1986–87, kun naapuri elvisteli, että hänellä on hieno, uusi vehje. Se jäi parkkiruutuun, mutta Kuplavolkkari lähti. Kupla oli siitä metka vehje, että se lähti käyntiin, vaikka kesät talvet oli sama öljylaatu, joka oli aika siirappia 35 asteen pakkasessa.

Autolle kävi vähän huonosti, olin kun tulossa Turusta päin Helsingin suuntaan ja Someron kohdalla hirvi kellistyi keulan päälle. Minulle ei käynyt mitenkään ottaen huomioon, että minulla ei ollut turvavöitä, koska siinä autossa ei niitä ollut. Auto vääntyi muodottomaksi.

Lue myös:

Ford Cortina oli legenda jo levitessään, hiivatin Fiiatti, kihlat siirtyivät Skodan takia – Näin lukijat muistelevat ensimmäistä autoaan