Mikäli näkee tieltä suistuneen auton, on pysähdyttävä tapahtumapaikalle ja hälytettävä tarvittaessa apua

Tieliikennelaissa, pelastuslaissa ja rikoslaissakin on yleinen auttamisvelvollisuuspykälä: jos sattuu paikalle, näkee tai saa tietää onnettomuudesta, on kykynsä mukaan ryhdyttävä auttamistoimiin, varoitettava muita ja pyrittävä estämään lisäonnettomuudet. Autoon kieputettu nauha kertoo viranomaisten jo käyneen tarkastamassa tilanteen. Kuva: Erkki Koivisto

Kuluneena talvena on ollut tapauksia, joissa autoilijat pysähtymättä tapahtumapaikalle ovat ilmoittaneet hätäkeskukseen tieltä suistuneesta ajoneuvosta. Hätäkeskus on lähettänyt paikalle yleensä poliisin sekä pelastuslaitoksen yksiköitä. Viranomaisten tullessa paikalle on käynyt ilmi, että kyseessä on jo vanhempi tapaus, jossa viranomaiset ovat jo aiemmin käyneet ja auto on merkitty viranomaisen nauhalla.

Viranomaisten toiveena on, että kun havaitsee ulosajaneen ajoneuvon, autoilija myös mahdollisuuksien mukaan pysähtyisi tapahtumapaikalle. Tapaus voi olla juuri hetkeä aiemmin tapahtunut ja autossa voi olla pikaista apua tarvitsevia henkilöitä. Pysähtyminen on tärkeää myös siksi, että mikäli viranomaiset ovat jo käyneet tapahtumapaikalla aiemmin, ei sinne tule tehdyksi turhaa uutta hälytystehtävää.

Kun pysähtyy tapahtumapaikalle, on oltava varovainen eikä saa vaarantaa omaa tai muiden tienkäyttäjien turvallisuutta. Auto on pysäytettävä niin, ettei muu liikenne vaarannu ja on käytettävä auton hätävilkkuja.

 

Autokoulunopettajan ja aktiivin vapaapalokuntalaisen Pekka Moilasen mukaan turhista ilmoituksista ei aiheudu varsinaista vahinkoa, mutta koska poliisia ja pelastuslaitosta toisinaan työllistävät turhat ilmoitukset merkityistä onnettomuusajoneuvoista, apu voi sillä hetkellä tarpeettomasti viivästyä sieltä, missä sitä todella tarvittaisiin.

Jos ohi ajaessaan ei saa varmuutta nauhamerkinnöistä eli onko kyseessä vanha vai juuri tapahtunut onnettomuus, on pysähdyttävä ja varmistettava asia.

Onnettomuudesta ilmoitusta tekevä ei välttämättä tunne seutua ja osaa antaa tarkkaa sijaintia, mutta siihen on apu saatavissa.

– 112 Suomi -sovellus on ilmaiseksi ladattavissa matkapuhelimiin. Suosittelemme sitä autokoulussa kaikissa koulutuksissa. Kun puhelimen paikannus on päällä, hätäkeskuksen päivystäjä voi paikantaa onnettomuuspaikan jopa viiden metrin tarkkuudella. Hätäkeskus voi paikantaa sijainnin myös ilman sovellustakin, sanoo Moilanen muistuttaen, että monissa autoissa on nykyään navigaattori, jota voi käyttää apuna ilmoitusta tehdessä.

 

Hyvä toimitatapa ulosajotilanteessa, jossa ei ole loukkaantuneita ja auto on selvästi pois ajoradalta, on asettaa varoituskolmio auton ulkopuolelle näkyvälle paikalle. Autoissa ja perävaunuissa on pakollinen varoituskolmio. Siitä vain toinen puoli on heijastava, joten on tärkeää harjoitella sen kokoamista, jotta tukijalat tulevat oikein ja varoituskolmio pysyisi näkyvissä. Kaatunut varoituskolmio ei varoita. Kuva: Erkki Koivisto

Mikäli tapahtumapaikalle saapuvassa ajoneuvossa on useampia matkustajia, on hyvä tehdä työnjako. Ensin auto pysähdyksiin tien reunaan, ajovalot pysäköintivaloille ja hätävilkut päälle. Turvaliivein varustautuneet matkustajat voivat lähteä varoittamaan liikennettä molempiin suuntiin.

– Sinne suuntaan, minne tie on tukossa vaikka osittain, on vietävä myös varoituskolmio. Jos on toinenkin varoituskolmio, se on hyvä viedä vähintään 150 metrin päähän.

Muiden tai ainakin yhden henkilön on lähestyttävä onnettomuuskohdetta rauhallisesti tarkkaillen ympäristöä, onko joku esimerkiksi lentänyt autosta ulos. Kun tulee varmuus siitä, että tarvitaan viranomaisapua, on soitettava välittömästi 112:een.

– Samalla on pyrittävä löytämään hiljaisin uhri. Hän on ehkä tajuton, jolloin hengityksen tarkastaminen ja avustaminen on henkeä pelastava toimenpide, Moilanen painottaa.

– Jos paikalla jo on pysähtyneitä autoilijoita, jatka matkaasi, jos tunnet, ettei apuasi tarvita.

 

Huono näkyvyys ja liukkaus sekä erityisesti lumipyry tekevät onnettomuuspaikalle pysähtymisestä erittäin vaarallisen. Auto olisi saatava aivan reunaan tai bussipysäkille. Hätävilkut on laitettava päälle jo nopeutta hiljennettäessä.

– Seuraa silloin erityisesti lähestyvää liikennettä; alkavatko kuljettajat jarruttaa oikeasti riittävän aikaisin vai onko vaarana syntyä ketjukolari, Moilanen muistuttaa.