Hämeentien ja Satamatien risteykseen Toijalaan valmistui viime vuonna liikenneympyrä eli virallisesti kiertoliittymä, ja samalla Miljoonasillan Satamatien puoleinen ramppi jäi pelkästään kevyen liikenteen käyttöön.
Tänä keväänä ja kesällä tietyöt jatkuvat Hämeentiellä Kulttuuritalo Laaksolan kohdalla sekä Ryödintiellä. Hämeentieltä Ryödintielle rakennetaan uusi liittymä, jonka kautta autoliikenne kulkee jatkossa Miljoonasillalle ja -sillalta. Uusi tieyhteys kulkee Laaksolan takaa. Viialan puoleinen liittymä sillalta Hämeentielle jää pelkästään kevyen liikenteen käyttöön.
Pyörätietä pitkin hyvinvointikeskukselle
Uuden liittymän kohdalle Hämeentielle rakennetaan kääntymiskaista liikenneympyrän suunnasta tuleville autoilijoille.
Ryödintielle rakennetaan uutta kevyen liikenteen väylää, joka palvelee myös hyvinvointikeskuksen käyttäjiä. Pyörätien tieltä kaupunki purkaa pois vanhan linja-autohallin tien varresta, parkkipaikan vierestä. Kaupunki on hakenut rakennukselle purkulupaa. Kiinteistöpäällikkö Ville–Pekka Lehtosen mukaan tavoitteena on tehdä purku-urakka kesän aikana. Purku-urakkaa ei ole vielä kilpailutettu.
Työmaalla odotetaan kevättä
Hämeentien ja Ryödintien katu- ja pyörätietöiden urakoitsija on Toijalan Kone ja Kuljetus. Yrittäjä Mika Korpela kertoo, että työt valmistuvat heinäkuun loppuun. Uutta tienpohjaa on jo tehty Laaksolan takana, mutta nyt työmaa odottaa kevään tuloa.
– Kaikki on vielä niin jäässä, että töitä ei päästä nyt tekemään. Toivottavasti huhtikuun alkupuolella päästään jatkamaan. Maa ei todellakaan ole sulanut vaan jäätynyt vaan lisää, Korpela toteaa.
Korpelan mukaan tauko ei viivästytä töiden valmistumista.
Hämeentie on käytössä tietöiden ajan.
– Kun kääntymiskaistalle tehdään keskikoroketta, aiheutuu siitä pieniä liikennejärjestelyjä kevyelle liikenteelle ja autoliikenteelle, mutta tietä ei ole tarkoitus sulkea, ja liikenne pelaa, Korpela kertoo.
Korpelan mukaan Ryödintiellä työt aiheuttavat hetkellisen katkon ja pienen kiertotiejärjestelyn.
– Liikennejärjestelyt eivät varmastikaan tule olemaan pitkiä, ja nopeasti koetetaan tehdä. Tämä ei ole niin vaativa homma kuin liikenneympyrän rakentaminen, joka oli kovan liikenteen takia hankala tehdä.
Seitsemän tarjousta hylättiin
Akaan kaupunki sai Ryödintien ja Hämeentien tieurakasta 11 tarjousta, joista neljässä täyttyivät kelpoisuusehdot ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Hylätyistä seitsemästä tarjouksesta kaksi ei täyttänyt rahoituksellista ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvää vaatimusta ja neljä ei täyttänyt teknistä suorituskykyä ja yksi tarjoushintaa koskevia vaatimuksia.
Hintojen vertailuun etenivät Destia Oy/Väyläpalvelut, Proinfra Oy, Toijalan Kone ja Kuljetus Ky ja Ylöjärven Kiviset Oy. Teknisen lautakunnan urakoitsijaksi valitseman Toijalan Kone ja Kuljetus Ky:n 458 000 euron tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin.
Destian kokonaishinta oli 484 500 euroa, Proinfran 538 200 euroa ja Ylöjärven Kivisetin 498 600 euroa.
Mika Korpela kertoo panneensa merkille hylättyjen tarjousten suuren määrän. Korpelan mukaan tarjouksen tekeminen ei ollut erityisen hankalaa mutta jatkoon pääsy edellyttää, että kaikki vaatimukset täyttyvät.
– Mukana pitää olla esimerkiksi alustava liikenteenohjaussuunnitelma ja laatusuunnitelma, jonka moni oli unohtanut toimittaa. Jos tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen, se on automaattisesti hylätty. Kun vaatimuksia on jonkin verran, helpolla jotain jää, varsinkin jos tekee viime tingassa, nimimerkillä kokemusta omaava, Korpela tuumaa.
Lue myös: