Päättäjät olisivat voineet olla vielä rohkeampia ja sulkea Miljoonasillan kokonaan autoliikenteeltä

Olen aivan eri mieltä kuin Juha Simola, joka kirjoitti Hämeentien ja Satamatien liikenneympyrästä (Akaan Seutu 29.4.2020). Nyt ovat päättäjät toimineet hienosti, kun Miljoonasillan ramppien liittymät Hämeentielle poistetaan autoliikenteeltä.

Liittymien siirto uuteen Ryödintien liittymään on hyvä asia. Saadaan turvallinen näkymä molempiin suuntiin eikä lisäsilmiä niskaan tarvita. Liittymien turvallisuus paranee huomattavasti ja liikenne tulee kiertoliittymän ansiosta sujuvammaksi Satamatieltä Hämeentielle ja päinvastoin. Kiertoliittymiin voidaan tulla myös kolmihaaraisesti, kuten esimerkiksi Hämeenlinnassa Katisten Kartanon lähettyvillä.

Oikeastaan päättäjät olisivat voineet olla vielä askeleen rohkeampia ja sulkea kokonaan Miljoonasillan autoliikenteeltä ja tehdä siitä ainoastaan kevyenliikenteen käytössä olevan väylän. Mutta ehkä tämä tulee vastaan vielä asemanseudun suunnitelmien yhteydessä – toivon niin. Turvallisuus olisi parantunut mahtavasti, koska nyt jalkakäytävät sillalla ovat kovin kapeita ja suojatie vaikeassa kohdassa ylittää. Ja kun autoliikenne poistetaan sillalta, voidaan Kurisjärventien risteykseen tehdä kiertoliittymä, joka sujuvoittaisi lisääntyvän liikenteen.

Arja Järvelä

Lue myös:

Haloo päättäjät, jättäkää Miljoonasillan ramppi auki

Satamatien kiertoliittymän rakentaminen jatkuu parin viikon päästä

Akaa ostaa pankilta 50 000 eurolla tontin, jota on tarjottu myös Lidlille – Alueen kautta rakennetaan uusi kulkuyhteys Hämeentieltä Miljoonasillalle

Hämeentien ja Satamatien risteykseen Toijalassa rakennetaan parhaillaan liikenneympyrää. Miljoonasillan ramppi Satamatien suuntaan suljetaan. Kuva Tarja Antola

Kommentointi on suljettu.