Kullatut klapit välkkyvät asematunnelissa

Kaisa Berry ja Timo Berry: Lähde, The Springs 2011.
Kaisa Berry ja Timo Berry: Lähde, The Springs 2011.

Pitkän linjan ympäristötaiteilijoiden Kaisa ja Timo Berryn Näkymä-teos Lähde on saanut inspiraationsa monelle puulämmittäjälle tutusta aiheesta.

– Halkopinothan ovat arjen ympäristötaidetta parhaimmillaan, Kaisa Berry toteaa.

Berryt ovat ennenkin yhdistäneet teoksissaan lehtikultaa halpoihin tai orgaanisiin materiaaleihin. Ensimmäinen lehtikultainen horisontti-teos valmistui Mynämäelle jo vuonna 1999.

-Kontrasti lämmitykseen käytettävän puuklapin ja arvokkaan lehtikullan yhdistelmästä on kiehtova muuten kuin vain visuaalisesti, taiteilija perustelee.

Alun perin Akaassa esillä oleva Lähde on tehty Hyvinkäällä vuonna 2011 pidettyyn näyttelyyn, ja se on yksi pariskunnan harvoista pysyvistä ja helposti liikuteltavista teoksista.

– Yleensä teoksemme ovat osa-aikaisia, ja ne puretaan näyttelyn jälkeen, Kaisa Berry kertoo.

Puuklapit on päällystetty lehtikullalla.
Puuklapit on päällystetty lehtikullalla.

Näistä teoksista viimesyksyinen, Habitare-messuille muun muassa yli tuhannesta valkoisesta sateenvarjosta rakennettu installaatio sai runsaasti myös kansainvälistä huomiota.

Tämänvuotinen Näkymä sen sijaan on Berryjen ensikontakti Akaaseen, vaikka kutsu Näkymään on käynyt ennenkin.

– Aiemmin olen kieltäytynyt juuri siitä syystä, että meillä ei ole kovin montaa pysyvää teosta, eikä meiltä ole löytynyt teemaan sopivaa työtä. Puu-teema oli niin osuva, että ehdotin osallistumista itse, Kaisa Berry kertoo.

Lähde-teos on rakentunut ympyrän muotoon asetelluista puuhaloista, jotka on päällystetty lehtikullalla. Koska teoksen halkojen lehtikultaus ei Kaisa Berryn mukaan ole aivan yhtä kestävää kuin kirkonkupolien kultaus, piti teokselle löytyä säänkestävä sijoituspaikka.

Kaisa ja Timo Berryn pyöreän halkoympyrän pinta heijastelee kultaisena Toijalan asematunnelissa.
Kaisa ja Timo Berryn pyöreän halkoympyrän pinta heijastelee kultaisena Toijalan asematunnelissa.

– Näkymä-tiimi etsi teokselle paikan, ja asematunnelissa teos on nyt parhaimmassa paikassa kuin koskaan. Tunneliin tulee hienosti vielä ylävalokin, Kaisa Berry kiittelee.

Lähteelle on Kaisa Berryn mukaan haussa pysyvä sijoituspaikka, eivätkä tekijät pistäisi pahakseen, jos teos lunastettaisiin niille sijoilleen.