Kesästä lähtien moni juna kulkee pysähtymättä Toijalan ohi

Hilu Toivonen-Alastalo ei ymmärrä VR:n päätöstä vähentää Toijalassa pysähtyviä junavuoroja.

Hilu Toivonen-Alastalo ei ymmärrä VR:n päätöstä vähentää Toijalassa pysähtyviä junavuoroja.

VR uudistaa aikataulujaan kesäkuun 20. päivästä lähtien. Uudistuksen myötä Toijalan asemalla pysähtyy yhä harvempi juna. VR vähentää Tampereen ja Helsingin välillä Lempäälässä, Toijalassa, Hämeenlinnassa ja Riihimäellä pysähtyviä junavuoroja yhteensä 14 vuoroa päivässä, eli seitsemän molempiin suuntiin.

Poistuvien junavuorojen joukossa ovat muun muassa Toijalasta Tampereelle kello 7.31 lähtevä vuoro sekä Tampereelta Toijalan suuntaan kello 16.34 lähtevä taajamajuna. Molemmat ovat työmatkalaisten ahkerassa käytössä. Lisäksi Tampereelta Toijalan suuntaan poistuvat Tampereelta kello 22.07 ja 23.07 lähtevät junavuorot. Illan viimeinen juna Tampereelta kohti Toijalaa lähtee kesäkuusta lähtien kello 21.11, sekään tosin ei liikennöi perjantaisin.

Jo maaliskuussa VR muutti arkisin Riihimäen ja Tampereen välillä liikennöinneen taajamajuna 373:n aikatauluja. Kyseinen vuoro oli Toijalasta ja Viialasta Tampereella työssäkäyvien ja opiskelijoiden suosiossa. Aikaisemmin aamun ensimmäinen juna lähti Toijalasta kohti Tamperetta kello 6.59. Nykyisin ensimmäinen aamujuna lähtee Toijalasta kello 7.25 ja Viialasta kello 7.30.

VR:n mukaan tällä hetkellä Toijalasta kaikkien junien kyytiin nousee päivässä noin 700 matkustajaa.

Hilu-Alastalo-Toivosen mukaan Akaan kaupunginjohdon tulisi pyrkiä keskusteluyhteyteen VR:n kanssa.

Hilu-Alastalo-Toivosen mukaan Akaan kaupunginjohdon tulisi pyrkiä keskusteluyhteyteen VR:n kanssa.

Taustalla Tampere-Helsinki-välin nopeuttaminen

VR:n päätös harventaa muun muassa Toijalassa pysähtyviä junavuroja juontaa juurensa Helsinki-Tampere-välin nopeuttamiseen. Kesäkuun 20. päivästä lähtien Tampereen ja Helsingin välillä kulkee nopea vuoro jokaisella tunnilla. Nopeat vuorot pysähtyvät Tampereen ja Helsingin välillä ainoastaan Tikkurilassa ja Pasilassa.

–  Lisäämällä nopeiden junavuorojen määrää tällä reitillä voimme vastata asiakkaiden toiveisiin nopeammista junavuoroista useille reiteille: Seinäjoelle, Vaasaan, Ouluun, Jyväskylään ja Poriin. Nopeutus tehdään jättämällä osalla vuoroja väliasemia pois, VR:n viestintäpäällikkö Mika Heijari toteaa.

Heijarin mukaan vuoroista jäävät pois vähiten käytetyt junat.

Heijari kertoo VR:n aloittaneen viime vuonna laajan muutoksen kilpailukyvyn parantamiseksi. Muutoksen tavoitteena on ollut alentaa lippujen hintoja, uusia liikennerakennetta ja nopeuttaa kysytyimpiä yhteysvälejä.

–  Suomen kaukojunaliikenteen rakennetta on muutettu – ja muutetaan vielä kesäkuussa – niin, että se on entistä kustannustehokkaampaa. Tyhjien penkkien ja vaunujen kuljettaminen ei ole järkevää, jokainen tyhjä penkki näkyy loppujen lopuksi junalipun hinnassa, Heijari sanoo.

Tampereen seutuliikenne on Akaalle yksi vaihtoehto

Maanantaiaamuna moni odotteli Toijalan asemalla kello 7.31 Tampereelle lähtevää junaa.

Maanantaiaamuna moni odotteli Toijalan asemalla kello 7.31 Tampereelle lähtevää junaa.

Akaan elinkeinopäällikkö Kristiina Salo ei ole tyytyväinen VR:n päätökseen vähentää Toijalan rautatieasemalla pysähtyviä junavuoroja.

– Se on erittäin huono ratkaisu. Vuorot ovat Akaalle elintärkeitä, Salo toteaa.

Salon mukaan Akaan kaupungin täytyy ryhtyä toimiin asian tiimoilta, mutta lopputuloksen suhteen hän ei ole erityisen optimistinen.

– Aiomme olla muutoksista yhteydessä VR:hin, mutta on eri asia kuinka paljon se sitten vaikuttaa, Salo sanoo.

Salon mukaan Akaan kaupungin täytyy ryhtyä miettimään vaihtoehtoisia tapoja helpottaa kaupungilaisten kulkua Tampereen suuntaan.

– Eräs mahdollisuus on se, että Tampereen seutuliikenne ulottuisi Akaaseen asti. Se ei ole tietysti yhtä nopea vaihtoehto kuin junat, eikä sen toteutuminen ole pelkästään meistä kiinni, Salo toteaa.

 

Maanantaiaamuna moni oli menossa Tampereelle kello 7.31 junalla.

Maanantaiaamuna moni oli menossa Tampereelle kello 7.31 junalla.

Junavuorojen lopettamiset ärsyttävät matkustajia

Sofia Hukkanen kulkee arkisin junalla Toijalasta Tampereelle kouluun. Tampereelle hän ottaa yleensä Toijalasta kello 7.25 lähtevän junan ja takaisin Toijalaan hän palaa kello 16:n jälkeen Tampereelta lähtevillä junilla, usein myös kesäkuussa poistuvalla kello 16.34 vuorolla.

– Kyllähän se harmittaa, että vuoroja poistuu. Iltapäivällä joudun varmaan jonkin verran miettimään ja sumplimaan koulupäivääni. Ärsyttävää tämä on, Hukkanen toteaa.

Sofia Hukkanen kertoo aikaisemmin käyttäneensä aamuisin Toijalasta kello 6.59 Tampereelle lähtevää vuoroa.

– VR:lle lähettäisin sellaisia terveisiä, että aamujuna pitäisi palauttaa, eikä kello 16.34 Tampereelta lähtevää vuoroa saisi lopettaa. Päivät pitenevät kamalasti, Hukkanen sanoo.

 

Kello 7.25 Toijalasta Tampereelle menevä juna on suosittu työmatkalaisten ja opiskelijoiden keskuudessa.

Kello 7.25 Toijalasta Tampereelle menevä juna on suosittu työmatkalaisten ja opiskelijoiden keskuudessa.

”Akaan kaupungin tehtävä hartiavoimin töitä”

Viialassa asuva Etelä-Pirkanmaan Vihreiden puheenjohtaja Hilu Toivonen-Alastalo kulkee Helsingissä töissä junalla. Hänen elämäänsä VR:n maaliskuussa tehdyt aikataulumuutokset ovat jo ehtineet hankaloittaa.

– Otin aikaisemmin klo 7.50 paikallisjunan Viialasta Helsinkiin, mutta nyt se ei enää kulje. Nykyään joudun lähtemään tuntia aikaisemmin tai tuntia myöhemmin. Myöhemmällä ei oikein hyvin ehdi töihin, Toivonen-Alastalo kertoo

Toivonen-Alastalon mielestä niin VR:n aikaisemmat kuin kesäkuusta voimaan tulevat aikataulumuutokset ovat lähestulkoon pöyristyttävä asia.

– Radanvarsiasukkaita ei oteta lainkaan huomioon. Ihmisten työssäkäynti ja opiskelut hankaloituivat. On ihan käsittämätöntä minkä takia vähennetään niitä vuoroja, joita ihmiset eniten tarvitsevat, Hilu Toivonen-Alastalo hämmästelee.

Kolmas raide tarvitaan

Kello 7.25 juna Toijalasta Tampereelle on usein täynnä työmatkalaisia ja opiskelijoita.

Kello 7.25 juna Toijalasta Tampereelle on usein täynnä työmatkalaisia ja opiskelijoita.

Toivonen-Alastalon mielestä Akaan kaupungin tulisi ottaa Hämeenlinnan kaupunginjohdosta mallia, ja pyrkiä keskustelemaan VR:n kanssa aikataulumuutoksista.

– Akaan kaupungin täytyy olla aktiivinen, jotta pysymme edelleenkin maailmankartalla. Nyt on aika tehdä hartiavoimin töitä, Toivonen-Alastalo toteaa.

Toivonen-Alastalo kertoo itse laittaneensa pystyyn kuntalaisaloitteen jossa vaaditaan, että Akaan kaupunki olisi yhteyksissä VR:n suuntaan, ja että se ryhtyisi toimeen Tampereen ja Toijalan välille kaavaillun kolmannen raiteen etenemisen puolesta.

– Meidän täytyy saada tänne toimiva liikenne ja toimiva lähiliikenne. Nyt sanotaan, että päärata on niin täynnä, että junat myöhästelevät ja vuoroja täytyy senkin vuoksi karsia. Tämän takia kolmas raide täytyisi ottaa prioriteettilistalle ykköseksi.

Toivonen-Alastalo muistuttaa Akaan sijaitsevan loistavalla risteysasemalla. Moni on paikkakunnalle muuttanut juuri sen takia, että junat kulkevat hyvin sekä Tampereelle että Helsingin suuntaan. Akaa on myös osa Helsinki-Hämeenlinna-Tampere kasvukäytävää, jonka kehitystä VR:n toimet eivät näytä ainakaan tukevan.

– HHT-kasvukäytävällä asuu suurin määrä suomalaisia, kyllähän siihen pitäisi nimenomaan raideliikennettä panostaa, Toivonen-Alastalo sanoo.

Sofia Hukkasta VR:n toimet ärsyttävät.

Sofia Hukkasta VR:n toimet ärsyttävät.

Hilu Toivonen-Alastalon kuntalaisaloitteen voi allekirjoittaa osoitteessa https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/2730

Sofia Hukkasen päivät pitenevät VR:n toimien myötä.

Sofia Hukkasen päivät pitenevät VR:n toimien myötä.

Yksi kommentti

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?