Akaan erinomaista sijaintia Suomen kasvukäytävällä, moottoritien ja ysitien sekä pääradan ja Turun radan risteyksessä, on pidetty annettuna lahjana. Sijainnin hyödyntämisen eteen ei ole juuri tarvinnut ponnistella. Käynnistynyt HHT-hanke (Helsinki–Hämeenlinna–Tampere) tarjoaa meille erinomaisen mahdollisuuden profiloitua Etelä- ja Länsi-Suomen merkittävänä liikenteellisenä solmukohtana niin ihmisten kuin tavaroidenkin liikkumisen osalta. Akaan A-luokan rautatieasema ja suunniteltu matkakeskus-kauppakeskus- konsepti pitää nostaa näkyvästi esiin. Lähijunaliikennettä Tampereelle suunnitellaan ja vuoden päästä. Akaasta pääsee junalla valmistuvan kehäradan kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Kannattaisiko tulevaisuudessa jättää auto jo Akaaseen lentoparkkiin ?
Akaan sijainti on noussut esiin myös koko Suomen rahtiverkkoa selvittäneessä tutkimuksessa. Riihimäen kolmioraide mahdollistaa pian junien suoran liikennöinnin Pirkanmaalta Venäjän suuntaan. Toijalan kolmioraidetta suunnitellaan kovaa vauhtia parantamaan Turun ja Helsingin välistä tavaraliikenneyhteyttä. Vuosaaren satama kaipaisi tilaa konttien käsittelyyn. Turun sataman merkitys saattaa kasvaa ”rikkiherkissä” merikuljetuksissa. Myös telakan uusi nousu on alkamassa. Olisiko Akaa valmis sisämaan konttisatamaksi, josta käsin yksityinen operaattori hoitaisi tavarakuljetuksia edellä mainittuihin satamiin ja edelleen sisämaahan. Haluammeko me profiloitua tällaisena logistisena keskuksena? Pirkanmaan liitto selvittelee parhaillaan näitä rautateiden tavaraliikenneasioita tukeutuen vanhaan VR-vetoiseen malliin ja seitsemän vuoden takaisiin laskelmiin esim. järjestelyratapihan siirtokuluista, mutta mikään kova fakta ei tässä tarkastelussa poissulje Akaan erinomaisen sijainnin ja päärataan rajoittuvan Yritys-Konhon alueen mahdollisuuksia. Nyt pitäisi olla valmiutta katsoa tulevaan!
Toivotan uuden SiSu-Kristiinan lämpimästi tervetulleeksi mukaan Akaan elinkeinotiimiin. SiSu-hankkeella riittää kosolti töitä uusien yritysten houkuttelemisessa seudun ulkopuolelta.
Me Vaskessa voimme taas keskittyä pääasiassa Akaassa toimivien paikallisten yritysten palvelemiseen sekä uusyritysneuvontaan unohtamatta koko laajaa elinkeinokehityskenttää. Akaan Sisu saa työssään meiltä Vaskesta kaiken tarvitsemansa tuen. Monet asiat vievät aikaa ja kehitys kehittyy, halusimme sitä tai emme. Mutta nyt on käärittävä hihat ja ryhdyttävä yhdessä hommiin Akaan sijainnin paremmaksi hyödyntämiseksi ja samalla elinkeinoelämän rakenteen vahvistamiseksi. Kaupungin elinvoima kasvaa uusien yritysten ja työpaikkojen kautta. Uusia yrityksiä pitää houkutella muuttamaan tänne ja uusia yritysalueita on markkinoitava. Olemassa olevia yrityksiä pitää kannustaa uusiutumaan ja omistajanvaihdoksiin on saatava vauhtia. Tätä työtä me Vaskessa olemme tehneet ja nyt saamme taas uutta voimaa yhteisiin ponnisteluihin. On helpottavaa, että tässä yhteydessä voin eräiltä osin jakaa painavaksi käynyttä työsalkkuani Kristiinan kanssa ja antaa uusien tuulien puhaltaa tuulta Akaan purjeisiin. Nyt sitä ehtii taas keskittyä pääasiassa Akaassa toimivien yritysten palvelemiseen ja jalkatyöhön. Oman osansa työajasta vie myös viime viikolla alkanut pesti valtakunnallisen Pro Ysitie -yhdistyksen OTO- toiminnanjohtajana, johon tehtävään minut kutsuttiin Jyväskylän vuosikokouksessa.
Oikein hyvää alkavaa syksyä!
Risto J. Rantala
Yritysasiamies Vaske/Akaa